• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  آرامگاه کوروش بزرگ شهرستان فارس استان پاسارگاد
  •  آرامگاه کوروش بزرگ شهرستان فارس استان پاسارگاد
  •  آرامگاه کوروش بزرگ شهرستان فارس استان پاسارگاد
  •  آرامگاه کوروش بزرگ شهرستان فارس استان پاسارگاد
  •  آرامگاه کوروش بزرگ شهرستان فارس استان پاسارگاد
  •  آرامگاه کوروش بزرگ شهرستان فارس استان پاسارگاد
  •  آرامگاه کوروش بزرگ شهرستان فارس استان پاسارگاد
  •  آرامگاه کوروش بزرگ شهرستان فارس استان پاسارگاد
  •  آرامگاه کوروش بزرگ شهرستان فارس استان پاسارگاد


آرامگاه کوروش بزرگ

نام مرکز دیدنی

Tomb of Cyrus The Great

نوع مرکز دیدنی

معبد و مقبره

استان

شهرستان

پاسارگاد

ناحیه

اطراف شهر

مدت زمان بازدید

1 ساعت

ساعت بازدید

نیمه نخست سال از ساعت 8:30 الی 19:30, نیمه دوم سال از ساعت 8:00 الی 17:30

نرخ قیمت ورودی

ارزان

متوسط قیمت بلیط

5،000 تومان

آدرس

فارس، شهرستان پاسارگاد، شهر پاسارگاد، ضلع جنوبی میراث جهانی پاسارگاد

معرفی آرامگاه کوروش بزرگ
همانطور که می دانیم شهر شیراز در گذشته باستان میزبان تمدن بزرگ و امپراتوری باشکوه هخامنشیان بوده است. امروزه نیز آثار به جای مانده از این دوره ارزشمند و درخشان تاریخی، از مهمترین علل شهرت و محبوبیت شیراز در بین گردشگران خارجی و داخلی می باشد.

شهر باستانی پاسارگاد
در دل دشت مرغاب استان فارس شهر باستانی پاسارگاد که روزگاری به عنوان پایتخت امپراتوری کوروش هخامنشی شناخته می شده، قرار دارد. بر اساس نوشته های تاریخی موجود این دشت در آن زمان منطقه ای خوش آب و هوا و بسیار سرسبز و زیبا بوده است. آرامگاه کوروش بزرگ همچون جواهری ارزشمند در میانه این شهر قرار دارد و سایر بناهای باستانی مجموعه پاسارگاد مانند تُل تخت پاسارگاد، مقبره کمبوجیه یا زندان سلیمان، محوطه مقدس پاسارگاد، مجموعه سلطنتی پاسارگاد و باغ ایرانی پاسارگاد به مانند نگین هایی در اطراف این جواهر حلقه زده اند. این مکان همواره از ارزش و احترامی ویژه در آن زمان برخوردار بوده است؛ به گونه ای که تمام پادشاهان این سلسله در هنگام تاجگذاری به عنوان ادای احترام به کوروش بزرگ، این مهم را در این شهر به انجام می رساندند.

کوروش، فرمانروای نامدار ایرانی
کوروش بزرگ، بیانگذار سلسله هخامنشیان، نه تنها در میان ایرانیان بلکه حتی در میان جوامع خارجی نیز نامی آشنا و شناخته شده است. کوروش بزرگ با وجود حکومتی نسبتا طولانی بر بخش وسیعی از آسیا، همواره به عنوان پادشاهی مقتدر، عادل و محبوب شناخته شده و بدون شک بخش عظیمی از شهرت جهانی او به سبب وجود منشور حقوق بشر کوروش بر می گردد. این منشور استوانه ای شکل قدیمی ترین منشور حقوق بشر بوده و از ارزشی غیر قابل وصف برخوردار می باشد.
درباره مرگ این پادشاه بزرگ دو روایت وجود دارد؛ بر اساس روایت اول، کوروش پس از حدود 30 سال فرمانروایی بر خاک ایران، بر اثر زخمی کاری به جا مانده از جنگ، چشم از جهان فرو بسته و پس از آن پیکر او به پاسارگاد منتقل شده و در آن جا دفن می شود.
اما گزنفون، تاریخ نگار و نویسنده کوروش نامه در 370 پیش از میلاد، معتقد است مرگ کوروش تنها به سبب کهولت سن، به صورت طبیعی و زمانی که او در پاسارگاد استقرار داشته، صورت گرفته است.
بر اساس آثار به دست آمده مانند لوح های بابل، نقش برجسته ها و سنگ نوشته ها، در زمان حکومت کوروش و وارثان او، خدمات و اقدامات مهم و ارزشمندی صورت گرفته است.  

آرامگاه کوروش، شکوه در کمال سادگی 
آرامگاه کوروش بزرگ در هنگام حیات و سلطنتش، به دستور شخص او ساخته شد. این بنا در بخش جنوبی پاسارگاد و در میانه باغ زیبای پاسارگاد ساخته شد و توسط سایه بانی عظیم محافظت می شد. نگهبانانی نیز به طور شبانه روزی در حال پاسداری و مراقبت از این آرامگاه بودند. بنای آرامگاه به دور از تجملات و به شکلی ساده اما باشکوه و چشمگیر، با مساحتی در حدود 160 مترمربع و ارتفاعی در حدود 11 متر، طراحی و ساخته شده است. این بنای ارزشمند که به گونه ای مهمترین بخش از مجموعه پاسارگاد شناخته می شود، در 1383 شمسی در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد. این آرامگاه همچنین دو مرتبه در سال های 1350 شمسی مصادف با جشن های 2500 ساله و پس از آن در سالهای 1380 تا 1387 شمسی مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت.

معماری بنای آرامگاه کوروش
بنای آرامگاه شامل شش سکوی مربعی شکل و یک اتاق با سقفی شیب دار  بر فراز این شش سکوی پله مانند می باشد. در واقع با در نظر گرفتن اتاقک آرامگاه، این بنا شامل هفت طبقه می شود که با استناد به نوشته های تاریخی، علت این طراحی به دلیل تقدس عدد هفت می باشد. حالت پلکانی این بنا نیز به گونه ای یادآور بناهای آیینی آن زمان نظیر معبد چغازنبیل است. معماری این بنای شکوهمند بر طبق نظر کارشناسان و باستان شناسان، تلفیقی هنرمندانه از سبک های آسیای صغیر، یونان و حتی عیلام و مصر می باشد. سنگ های به کار برده شده در این سازه آهک سفید هستند که احتمال می رود منبع استخراج و تامین آنها معدن سیوند بوده است که در فاصله ای نسبتا نزدیک به شهر پاسارگاد قرار دارد.
نکته مهم و قابل توجه درباره این بنا، مشخص بودن آن از تمامی نقاط شهر پاسارگاد می باشد.

اتاق آرامگاه
اتاقی که بر فراز سکوها قرار دارد در واقع بخش اصلی آرامگاه و در بر گیرنده تابوت این پادشاه بزرگ ایرانی بوده است. ارتفاع این بخش در حدود دو متر بوده و دیوارهای آن با ضخامتی در حدود 1.5 متر با سنگ های تراشیده شده که در چهار ردیف ساخته شدند که بسیار ماهرانه و با دقت بر روی یکدیگر چیده شده اند. علاوه بر این سقف شیب دار بنا نیز با استفاده از همین سنگ ها پوشیده شده. نکته قابل تاملی که درباره معماری و ساخت ویژه این بنا وجود دارد، عدم استفاده از ملات در بین سنگ ها می باشد؛ بر اساس نظر کارشناسان این حوزه، به احتمال زیاد این سنگ ها توسط بست های آهنی و سربی به یک دیگر متصل شده اند. بر اساس پژوهش ها و بازبینی های این بنا در گذشته، در ضلع شمال غربی مقبره دو لنگه درب از نوع کشویی وجود داشته که متاسفانه امروزه اثری از آنها باقی نمانده است.

فضای داخلی مقبره
فضای داخلی مقبره کوروش نیز به مانند نمای بیرونی آن عاری از تزیینات و نقوش می باشد؛ تنها بر روی سر در مقبره نقشی از یک گل با 12 گلبرگ، که یکی از نمادهای متداول هخامنشیان است به چشم می خورد.
البته استرابون، تاریخ نگار یونانی، به نقل از وقایع نگار اسکندر، آریستوبولوس، فضای داخلی مقبره را در برگیرنده تابوت زرین، تختی مجلل و میزها و ساغرها، توصیف کرده است.

سنگ قبر کوروش بزرگ
بر روی سنگ قبر این پادشاه پرآوازه و خوش نام متنی از او، به شرح زیر، به یادگار مانده است:
من کوروش هستم، شاه هخامنشي
اي مردي که هر که هستي و از هر کجا مي آيي
زيرا مي دانم که خواهي آمد
من کوروش هستم که به ايرانيان شاهنشاهي بخشيد.
با من مشاجره مکن يگانه چيزي که هنوز براي من باقي مانده است
يک مشت خاک ايران است که پيکر مرا پوشانده. به آن رشک مبر

پاسارگاد در حمله اسکندر مقدونی
بر اساس برخی روایات تاریخی اسکندر مقدونی در زمان حمله خود به ایران، به هنگام عبور از پاسارگاد، این شهر زیبا و ارزشمند را به آتش می کشد که همین امر سبب از بین رفتن بخش هایی از شهر و دچار شدن آن به سرنوشت تخت جمشید می شود. سربازان اسکندر در این مسیر پر کینه از آرامگاه کوروش نیز چشم نپوشاندند و تمامی وسایل، کتیبه ها و لوح ها را به تاراج بردند.
گفته می شود پس از پایان این ماجرا اسکندر مقدونی در حرکتی به ظاهر نیک و با نیتی سیاسی، به منظور تحکیم جایگاه و معرفی خود به عنوان جانشین هخامنشیان، مقبره آسیب دیده کوروش را مرمت و سربازان عامل این موضوع را مجازات کرد.
همچنین قابل ذکر است بر اساس نظر برخی از تاریخدانان و کارشناسان، حمله اسکند به ایران به طور کامل مستدل نمی باشد.

بنای اولیه آرامگاه
این بنای تاریخی در طول سالیان همواره در معرض عوامل تخریب کننده طبیعی مانند باد، آب، زلزله و عواملی از این دست بوده است. به همین جهت از بین رفتن بخش هایی از آن و تفاوت چهره امروزی و اولیه این بنا دور از ذهن نمی باشد. 
بر اساس آنچه از نوشته های فرانتس هاینریش وایسباخ، شرق شناس آلمانی قرن 19 میلادی، به جا مانده، آرامگاه توسط 22 ستون که در سه طرف آن قرار داشتند احاطه شده بود و دیوارهایی نیز وجود داشته است. امروزه از این ستون ها هیچ اثری باقی نمانده است.

دسترسی ها به آرامگاه کوروش
اگر مسافر شیراز هستید و قصد دارید تا با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی به بازدید از شهر تاریخی پاسارگاد و مقبره کوروش بزرگ بروید، این امر با استفاده از اتوبوس و تاکسی های بین شهری به راحتی امکان پذیر است. با سوار شدن در ترمینال و پایانه های علی ابن حمزه و شهید کار اندیش خود را به پایانه تاکسی سعادت شهر یا پلیس برسانید. در این قسمت از مسیر تاکسی های مربوط به سعادت شهر شما را به مجموعه پاسارگاد خواهند رساند.
اگر از سایر شهرهای کشور عزیزمان قصد سفر و بازدید از این شهر ارزشمند را دارید با استفاده از مسیرهای حمل و نقل ریلی می توانید به پنج کیلومتری سعادت شهر برسید و پس از پیاده شدن در این ایستگاه با استفاده از تاکسی های مستقر در این ایستگاه خود را به آرامگاه کوروش بزرگ برسانید.
با توجه به قرار گیری این اثر بزرگ و ارزشمند در فهرست میراث جهانی یونسکو، این بنا علاوه بر دارا بودن بخشی از هویت و فرهنگ اصیل ما، متعلق به تمام جهانیان بوده و مسیولیت ما در قبال حفظ و نگهداری از این اثر دو چندان است. امید است در هنگام بازدید از این مکان حساسیت لازم را به خرج دهید. 

نکته: نرخ قیمت برای گردشگران خارجی 50،000 تومان می باشد.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به آرامگاه کوروش بزرگ

تفریحات نزدیک به آرامگاه کوروش بزرگ

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید