• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  روستای قصر یعقوب شهرستان فارس استان خرم بید
  •  روستای قصر یعقوب شهرستان فارس استان خرم بید
  •  روستای قصر یعقوب شهرستان فارس استان خرم بید
  •  روستای قصر یعقوب شهرستان فارس استان خرم بید


روستای قصر یعقوب

نام مرکز دیدنی

Jacob Palace

نوع مرکز دیدنی

روستا و دهکده

استان

شهرستان

خرم بید

ناحیه

اطراف شهر

مدت زمان بازدید

2 الی 3 ساعت

ساعت بازدید

تمام روزهای سال

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

فارس، شیراز، ۶ کیومتری صفاشهر، شهر خرم بید، روستای قصر یعقوب

معرفی روستای قصر یعقوب
 روستای قصر یعقوب یکی از  روستاهای معروف استان فارس است و به دلیل وجود چشمه های متعدد طبیعی و مناظر زیبایش یکی از جاذبه های گردشگری استان محسوب می شود. وجود بناهای تاریخی از دوران سلجوقی، قاجار، تیموری، هخامنشی و ساسانی نشان دهنده قدمت بالای این روستاست که توانسته این روستا را از سایر روستاهای استان متمایز کند. همچنین وجود بقعه سلطان ابراهیم از نوادگان حضرت سجاد (ع) حال هوای مذهبی نیز به این روستا داده است. قصر یعقوب منطقه ای ییلاقی است و در گذشته سکونتگاه عشایر بوده است.

طبیعت روستا
این روستا در دامنه کوه قصر یعقوب شکل گرفته و در فصول مختلف سال مناظر فوق العاده زیبا و متنوعی را به واسطه وجود کوه در شمال روستا می توان شاهد بود. تنها رودخانه روستا، رود قصر یعقوب است و سرچشمه آن در ارتفاعات کوه قصر یعقوب قرار دارد. از چشمه های زیبای این روستا می توان به جمجمه، بند، مراد و چشمه رودخانه اشاره کرد. بیشتر چشمه ها در شرق روستا قرار دارند و باغ های زیبا و سرسبز روستا را سیراب می کنند.

اماکن دیدنی و تاریخی روستای قصر یعقوب
از طبیعت زیبا و منحصر به فرد روستا که گذر کنیم نوبت به دیدن اماکن تاریخی روستا می رسد. در دامنه کوه گورستانی قدیمی به نام گورستان گبرها متعلق به دوره ساسانی وجود دارد و در نزدیکی آن قصری قدیمی و ویرانه که احتمالا متعلق به دوره هخامنشی است قرار گرفته است. بقعه سید ابراهیم که به امامزاده شهدا (ع) معروف است از آثار دوره تیموری است و از آثار دوره های قاجار و سلجوقی می توان به وجود دو قلعه اشاره کرد. همچنین در این روستا خانه هایی با ارزش تاریخی و فرهنگی نیز به چشم می خورد.

آداب رسوم و صنایع دستی 
همانند تمام اقوام ایرانی، مردم این روستا نیز از قدیم آداب و رسوم و آیین های مختص به خود را دارند که هنوز به برخی از آنها پایبندند. از رسوم آیینی باقی مانده از پیشینیان این روستا می توان به دیگ جوشان، جشن محصولات پاییزی، بازی های محلی و چله به در بزرگ و کوچک نام برد. 
مراسم چله، چهل روز قبل از عید نوروز شروع می شود و در آن جشن های دوره باستان را برگزار می کنند. مراسم دیگ جوشان که در مهر ماه برگزار می شود، یک مراسم مذهبی است و در آن مردم نذوراتشان را در نزدیکی امامزاده قربانی و سپس به صورت پخته یا خام بین اهالی پخش می کنند. از بازی های محلی متداول در این روستا می توان به چوب بازی و ترکه بازی اشاره کرد. یکی از رسومات عجیب روستا درباره چشمه مراد است که فقط زن ها می توانند از آن آب بردارند و استفاده کنند. موسیقی فولکلور مردم روستا با ساز و نقاره اجرا می شود.
غذاهای محلی روستا شامل دوپیازه آلو، عدس پلو و کلجوش است و لبنبات و حبوبات از سوغات روستا به شمار می رود. سایر صنایع دستی و سوغات روستا شامل جاجیم، گبه، گلیم، فرش و سنگ های زینتی است که به واسطه حضور چادرنشینان عشایر این صنایع دستی در این روستا مرسوم شده.

بهترین زمان سفر به قصر یعقوب
این روستای زیبا و دیدنی در بهار و تابستان دارای آب و هوایی معتدل و در پاییز و زمستان به دلیل طبیعت کوهستانی خود آب و هوای سردی را دارا می باشد. همچنین این روستا دارای یک اقامتگاه بوم گردی سنتی در جوار قلعه های تاریخی است. اگر فقط یک بار می خواهید به این روستا سفر کنید پیشنهاد می شود فصل بهار را انتخاب کنید تا از زیبایی های شیراز نیز بهره ببرید. ولی برای سفر چند باره، سفر در فصل های پاییز و زمستان و دیدن رسومات باستانی مردم روستا نیز خالی از لطف نخواهد بود.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به روستای قصر یعقوب

تفریحات نزدیک به روستای قصر یعقوب

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید