• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  شهر باستانی استخر شهرستان فارس استان مرودشت
  •  شهر باستانی استخر شهرستان فارس استان مرودشت
  •  شهر باستانی استخر شهرستان فارس استان مرودشت
  •  شهر باستانی استخر شهرستان فارس استان مرودشت
  •  شهر باستانی استخر شهرستان فارس استان مرودشت
  •  شهر باستانی استخر شهرستان فارس استان مرودشت
  •  شهر باستانی استخر شهرستان فارس استان مرودشت
  •  شهر باستانی استخر شهرستان فارس استان مرودشت
  •  شهر باستانی استخر شهرستان فارس استان مرودشت


شهر باستانی استخر

نام مرکز دیدنی

Esakhr Ancient City

نوع مرکز دیدنی

خرابه باستانی

استان

شهرستان

مرودشت

ناحیه

اطراف شهر

ساعت بازدید

همه روزه از ساعت 12:00 الی 00:00

آدرس

استان فارس، مرودشت، 17 کیلومتری تخت جمشید در مسیر جاده مرودشت به ارسنجان

معرفی شهر باستانی استخر
در حوالی شهر شیراز، ویرانه هایی از شهری بسیار کهن، بزرگ، باشکوه و نامدار که روزگاری دور در آن شور و امید زندگی جریان داشته و با نام استخر، به نگارش تاریخی اصطخر، یا تخت طاووس از آن یاد شده، هنوز پا برجا هستند.

تاریخچه
 این شهر از قدمتی به اندازه پنج قرن پیش از میلاد مسیح و ده قرن پس از آن، برخوردار است و بر اساس آنچه در تاریخ ثبت شده، این شهر بزرگ چهار دروازه داشته که امروزه یکی از آنها در دوراهی مرودشت ارسنجان و دیگری در بخش جنوبی مرودشت قرار دارد. تا زمان به پایان رسیدن حکومت ساسانیان این شهر در شمار با شکوه ترین و آبادترین شهر های ایران قرار داشت. 
از جمله آثار به جا مانده از این شهر باستانی به ستون ها، دروازه و دیوارهای سنگی متعلق به  دوران هخامنشی، ظروف و آثاری متعلق به اولین سده های هجری و همچنین باقیمانده هایی از سازه های اسلامی، ساسانی و اشکانی می توان اشاره کرد. همچنبن قابل ذکر است که در روزگاری بسیار دور تمام ابنیه و آثار به جا مانده باستانی در منطقه مرودشت از جمله پاسارگاد و تخت جمشید، همگی بخشی از شهر تخت طاووس بودند.  

رد پای تخت طاووس در کتب تاریخی
همانطورکه گفته شد در کتب تاریخی از این شهر نام برده شده و توضیحاتی راجع به آن وجود دارد. یکی از این کتاب ها سفرنامه صوره الارض نوشته ابن حوقل می باشد. این کتاب در سال 350 یا 367 به زبان تازی تالیف شده است. در قسمتی از کتاب که راجع به فارس نگاشته شده به شهر استخر نیز اشاره شده:
فارس شامل پنج ولایت است و پهناورترین و پرشهرترین آن‌ها اصطخر، و کرسی آن نیز اصطخر است که بزرگ‌ترین شهر ولایت به شمار می‌آید.

همچنین در بخشی دیگر از کتاب که در باره شهر های فارس و جزییات و چگونگی آنها نوشته شده می خوانیم:
از جمله آن‌ها اصطخر است که در زمان ما شهر متوسطی است و وسعت آن یک میل و از قدیم‌ ترین و مشهورترین شهرهای فارس است. این شهر مرکز فرمانروایی پادشاهان ایران بوده و اردشیر آن را به گور انتقال داد و اکنون بیشتر اصطخر ویران است. در زمان قدیم اصطخر را حصاری بوده که ویران شده است. ساختمان‌ های مردم اصطخر از گل و سنگ و گچ و به اندازه قدرت مالی بانی است. پل خراسان بیرون شهر در طرف دروازه‌ای است که به سوی خراسان می‌ باشد اما در پشت پل بناها و مسکن‌هایی غیر قدیمی وجود دارد. اصطخر به سبب هوای فاسدش وبا دارد.

از بنا های شهر نیز این گونه یاد شده:
به ناحیت اصطخر بنا های عظیم هست. از سنگ صورت‌ ها کرده و بر آنجا نبشته و نگاشته. گویند مسجد سلیمان(ع) بوده است و دیوان ساخته‌اند و مانند آن در شام و بعلبک و مصر هست.
متاسفانه در حال حاضر از این شهر فقط ویرانه هایی باقی مانده و اگر بدون داشتن اطلاعات و شناخت کافی از این شهر باستانی با آن مواجه  شوید، احتمالا بدون هیچ توجهی نسبت به آن و مانند یک خرابه بی ارزش از کنارش عبور خواهید کرد. اما بر اساس شواهد تاریخی، روزگاری این شهر پرو رونق از شهرت بسیاری برخوردار بوده و به گونه ای مرکز تمدن شناخته می شده و پس از آن به سبب جنگ های بسیار از رونق افتاده به شهری کوچک، پس از آن به روستا تبدیل شده و امروزه نیز جز خرابه هایی از سنگ های پر رمز و راز و خاموش از آن هیچ نمانده است. 


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به شهر باستانی استخر

تفریحات نزدیک به شهر باستانی استخر

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید