• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  مسجد جزایری (مسجد حاج ابراهیم) شهرستان تهران استان تهران
  •  مسجد جزایری (مسجد حاج ابراهیم) شهرستان تهران استان تهران
  •  مسجد جزایری (مسجد حاج ابراهیم) شهرستان تهران استان تهران
  •  مسجد جزایری (مسجد حاج ابراهیم) شهرستان تهران استان تهران
  •  مسجد جزایری (مسجد حاج ابراهیم) شهرستان تهران استان تهران
  •  مسجد جزایری (مسجد حاج ابراهیم) شهرستان تهران استان تهران


مسجد جزایری (مسجد حاج ابراهیم)

نام مرکز دیدنی

Jazayery mosque (Haj Agha Ebrahim Mosque)

نوع مرکز دیدنی

مسجد

استان

شهرستان

تهران

منطقه

بازار تهران

ناحیه

مرکز شهر

مدت زمان بازدید

کمتر از نیم ساعت

ساعت بازدید

نماز ظهر و نماز مغرب و عشا

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

تهران، خیابان خیام، کوچه مزینی

مسجد جزایری یا مسجد حاج ابراهیم تاجر اصفهانی در انتهای بازارچه عباس آباد در ابتدای کوچه مزینی قرار گرفته است. آنچه که از شواهد و قرائن پیداست یکبار ساختمان اصلی مسجد تخریب شده و در سال 1335 این مسجد توسط مهندس لرزاده مجددا بازسازی شده است و برای بار دوم در سال 1393 معاونت فنی و عمران شهرداری منطقه 12 تهران مجددا آن را بازسازی نموده است. براساس وقفنامه، این مسجد در سال 1266 هجری قمری با 5 باب مغازه توسط حاج ابراهیم اصفهانی از تجار به نامِ تنباکوی ساکن در تهران، وقف شده است. در وقفنامه مسجد نحوه اداره مسجد به صورت مفصل توضیح داده شده است. بعدها که در زمان رضاشاه پهلوی داشتن شناسنامه و شهرت خانوادگی الزامی شد خاندان حاج ابراهیم این تاجر اصفهانی نام جزایری را برای خود برگزیدند و همواره ائمه جماعت این مساجد جزایری ها بوده اند. به همین دلیل این مسجد به مسجد جزایری معروف است. این مسجد دارای یک شبستان 176 متری و یک بالکن 100 متری می باشد. یک آبدارخانه کوچک 3 متری هم کنار حیاط برای آن ساخته شده است. آنچه که در مورد این مسجد جالب است پیش بینی های صاحب اقتصاد دان این مسجد در خصوص دخل و خرج این مسجد است. 

وقف نامه مسجد جزایری
وقف نامه بر روی یک پارچه مستطیل شکل به ابعاد 41 در 78 سانتی متر در سی سطر به خط نستعلیق نوشته شده است. که به اختصار به شرح زیر می باشد:
1) تولیت مسجد بر عهده نوادگان حاج ابراهیم اصفهانی می باشد و فرزندان پسر در الویت قرار دارند. در صورت نبود ورثه برای این خاندان تولیت مسجد برعهده حاکم شرع می باشد.
2) هزینه های مسجد از جمله تعمیرات خرید اثاثیه و برگزاری مراسمات و کلاسهای مذهبی از محل درآمد 5 باب دکان موقوفی جنب مسجد تامین گردد. 
3) تمام درآمد مسجد به اطلاع امام جماعت مسجد برسد و وی مسئول تخصیص درآمد حاصله به هزینه های مرتبط با مسجد است اگر مسجد هزینه ای نداشت این درآمد به سال های آتی انتقال یابد.

دسترسی به مسجد جزایری
وسیله نقلیه شخصی: مسجد جزایری در خیابان خیام، کوچه مزینی قرار گرفته است.
مترو: با استفاده از خط 1 مترو در ایستگاه خیام از قطار پیاده شوید. در خیابان خیام به سمت چپ بپیچید مستقیم بروید تا به کوچه مزینی برسید مسجد جزایری یا حاج ابراهیم در پلاک 5 قرار گرفته است. 


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به مسجد جزایری (مسجد حاج ابراهیم)

تفریحات نزدیک به مسجد جزایری (مسجد حاج ابراهیم)

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید