• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  مسجد و مدرسه شیخ عبدالحسین شهرستان تهران استان تهران
  •  مسجد و مدرسه شیخ عبدالحسین شهرستان تهران استان تهران
  •  مسجد و مدرسه شیخ عبدالحسین شهرستان تهران استان تهران
  •  مسجد و مدرسه شیخ عبدالحسین شهرستان تهران استان تهران


مسجد و مدرسه شیخ عبدالحسین

نام مرکز دیدنی

Shekh Abolhossein School and Mosque

نوع مرکز دیدنی

مسجد

استان

شهرستان

تهران

منطقه

بازار تهران

ناحیه

مرکز شهر

مدت زمان بازدید

کمتر از نیم ساعت

ساعت بازدید

نماز مغرب و عشا

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

تهران، خیابان خیام، بازار پاچنار

مسجد و مدرسه شیخ عبدالحسین در تهران به دوران ناصرالدین شاه باز می گردد. طبق وصیتی که  امیرکبیر به شیخ عبدالحسین که از مجتهدین به نام و مشهور زمان ناصری کرده بود، شیخ مامور ساخت این مسجد از محل ثلث اموال امیرکبیر بعد از مرگش به عنوان باقیات و صالحات بود. لذا مسجد شیخ عبدالحسین با نظارت شخصی این روحانی از اموال میرزا تقی خان امیرکبیر با ساخت دو شبستان شمالی و جنوبی این مسجد آغاز شد. ساخت این مسجد ۱۵ سال به طول انجامید. قرار بود که نام امیرکبیر بر روی این مسجد و مدرسه باشد، اما از آنجا که امیرکبیر به توطئه مادرِ ناصرالدین شاه و خواست انگلیس در پی تاسیس مدرسه دارالفنون و استخدام اساتید اتریشی به منظور قطع دست انگلیس از سرمایه های ایران به قتل رسیده بود صدراعظم ناصرالدین شاه، میرزا آقاخان، از شیخ عبدالحسین خواست نام خودِ شیخ عبدالحسین تهرانی روی این مسجد و مدرسه گذاشته شود. شبستانهای مسجد، حیاط و حجره ها و سردر های کاشی کاری مسجد طبق معماری قاجاری ساخته شده اند. در چهار ضلع این مسجد و مدرسه اتاق هایی برای سکونت طلبه ها در نظر گرفته شده که نمای بیرونیِ همه آنها کاشی کاری شده اند. درب غربی مسجد شیخ عبدالحسین از آثار فاخر منبت کاری ایران است و روبروی در اصلی و در جنوب بقعه سید ولی قرار دارد. تا زمانی که مرحوم شیخ عبدالحسین زنده بود این مسجد و مدرسه هم رونق داشت اما زمانی که وی درگذشت این مسجد هم از رونق افتاد تا اینکه تبریزی‌ها به تهران مهاجرت کردند و با کمک روحانیون نجف اشرف مسجد را بازسازی نمودن و به پایگاهی برای فعالیت های مذهبی و سیاسی تبدیل کردند لذا این مسجد، مسجدِ آذربایجانیها یا مسجد ترک ها نیز معروف است.

وقف نامه مسجد شیخ عبدالحسین
این مسجد دو وقف نامه به مورخه های ۱۲۷۶ و ۱۳۲۵ دارد. وقف نامه ۱۲۷۶ در مورد وقف ۱۳ باب مغازه است که در راسته دارالخلافه جدید قرار داشته که به نام مادر امیر نظام بوده است و وی آن ها را وقف مسجد نموده تا به صورت باقیات و صالحات برای مادرش، صرفِ مسجد و امور شیعیان شود. لذا امیر نظام در مصالحه ای این مغازه ها را به نام شیخ عبدالحسین تهرانی کرد و شیخ نیز آنها را وقف همه شیعیان نمود. بدین گونه هزینه های مدرسه و مسجد شیخ عبدالحسین تهرانی تامین می شد.

ثبت ملی
این اثر در تاریخ ۱۱ بهمن ۱۳۳۴ با شماره ۴۱۳ به ثبت رسیده است.

دسترسی به مسجد و مدرسه شیخ عبدالحسین
با توجه به محدودیت های ترافیکی خیابان پاچنار بهتر است از وسایل نقلیه عمومی استفاده فرمایید.
وسیله نقلیه شخصی: مسجد و مدرسه شیخ عبدالحسین تهران در خیابان خیام، خیابان پاچنار، بازار کفاش ها واقع شده است.
مترو: با استفاده از خط یک مترو در ایستگاه خیام پیاده شوید. در خیابان خیام مسیر خود را در سمت راست ادامه دهید. تا به خیابان پاچنار برسید. وارد خیابان پاچنار شوید. سپس وارد بازار کفاشها شوید. مسجد مدرسه شیخ عبدالحسین تهران در بازار کفاشها قرار گرفته است.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به مسجد و مدرسه شیخ عبدالحسین

تفریحات نزدیک به مسجد و مدرسه شیخ عبدالحسین

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

دیدنی ترین روستاهای جهان، بر اساس دفتر گردشگری سازمان ملل

همه مناطقی که در این لیست هستند، مقاصد جذاب و تاریخی با شگفتی های طبیعی خیره کننده مانند کوه ها، صخره های کنار دریا، پارک های ملی و غیره را شامل می شوند. در اینجا نگاهی دقیق تر به 11 مورد به تازگی اضافه شده می اندازیم که نظر ما را به خود جلب کرد.

متن کامل مقاله

با بهترین کشورهای اروپایی برای یادگیری زبان، بر اساس نظرسنجی ها آشنا شوید

با نزدیک شدن به سال جدید و تصمیمات جدیدی که در ذهن می آیند، یادگیری زبان یکی از مواردی است که اغلب در بسیاری از لیست های شخصی افراد ظاهر می شود. کارشناسان سفر و موسسات زبان مرتبا نظرسنجی‌ هایی را در مورد بهترین مقاصد برای انجام این کار منتشر می‌کنند و این واقعیت ساده را تکرار می‌کنند که در دنیای به هم پیوسته و «جهانی‌ شده» ما، توانایی برقراری ارتباط به بیش از یک زبان، فرصت‌ ها، تجربیات و درک جدیدی را برای ما فراهم می‌ کند.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید