• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  امامزاده زید(بازار تهران) شهرستان تهران استان تهران
  •  امامزاده زید(بازار تهران) شهرستان تهران استان تهران
  •  امامزاده زید(بازار تهران) شهرستان تهران استان تهران
  •  امامزاده زید(بازار تهران) شهرستان تهران استان تهران
  •  امامزاده زید(بازار تهران) شهرستان تهران استان تهران
  •  امامزاده زید(بازار تهران) شهرستان تهران استان تهران
  •  امامزاده زید(بازار تهران) شهرستان تهران استان تهران
  •  امامزاده زید(بازار تهران) شهرستان تهران استان تهران
  •  امامزاده زید(بازار تهران) شهرستان تهران استان تهران
  •  امامزاده زید(بازار تهران) شهرستان تهران استان تهران


امامزاده زید(بازار تهران)

نام مرکز دیدنی

Emamzadeh Zeid Shrine

نوع مرکز دیدنی

مکان مذهبی

استان

شهرستان

تهران

منطقه

بازار تهران

ناحیه

مرکز شهر

مدت زمان بازدید

1 الی 2 ساعت

ساعت بازدید

روزانه از 9 صبح الی اذان مغرب

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

تهران، خیابان 15 خرداد، بازار بزرگ، خیابان خیاط ها، محوطه امامزاده زید

امامزاده زید در منطقه جنوب تهران در بازار تهران قرار دارد و نسبش چنانچه جعبه قدیمی مربوط به عهد صفوی داخل امامزاده نشان می دهد به امام سجاد (ع) می رسد. گرچه نویسنده کتاب جنه النعیم او را از امامزادگان حسنی می داند و با اطمینان بیان می کند که زید بن علی بن حسین در کوفه شهید شده و قطعا همان جا به خاک سپرده شده است. به طور کلی از این که امامزاده به چه منظور به ایران سفر کرده است و چگونه وفات نموده است و نسبش به کدامین امام معصوم می رسد، اطلاعات زیادی در دسترس نیست. ولی قطعا بر روی قبور امامزادگان و بزرگزادگان مقبره می سازند. در دوره صفویه بر روی  مرقد این امام زاده بقعه ای بنا شده است که در عهد فتحعلی شاه بقعه قدیمی تخریب و بقعه ای جدید با گچبری ها و نقاشی های زیبایی بر روی مرقد قرار گرفته است. در زمان ناصرالدین شاه قاجار صحن، ایوان و حجره های بقعه ساخته شده اند. این امامزاده از نظر قدمت و بزرگی سومین امامزاده بزرگ در تهران است. تفاوت این امامزاده با امامزاده های دیگر در این است که در جوار قبر مطهر این نواده خاندان عصمت و طهارت، دلیر مردی ایرانی از تبار فرشتگان خفته است دلیر مردی از نوادگان برادری کریم خان زند که عهده دار جانشینی وی نیز بود. لطفعلی خان زند آخرین پادشاه سلسله زندیه، بعد از رشادت های فراوان به توطئه دوستان به دست آغا محمد خان قاجار به قتل رسید و این گونه سلسله قاجار آغاز گشت. لطفعلی خان زند گرچه در 23 سالگی دیده از جهان فروبست اما خدمات ارزنده اش به ایران باعث شده تا ایران هست نام وی بر تارک تاریخ ایران بدرخشد.

معماری امامزاده زید تهران
در ابتدا بنای اصلی امامزاده محدود به بقعه و گنبدی که بر روی آن ساخته شده بود می شد. صندوقچه ای که داخل ضریح است تاریخ 902 هجری قمری را نشان می دهد که روی آن نام و نسب امامزاده درج گردیده است. این تاریخ مربوط به 5 سال پیش از به تخت نشستن شاه اسماعیل صفوی و رسمی شدن مذهب تشیع در ایران است. کتیبه ای که داخل گنبد است تاریخ 1245 هجری قمری را نشان می دهد و کتیبه ای که روی دیوار ایوان بزرگ بقعه است تاریخ 1297 هجری قمری را نشان می دهد. دقیقا زمانی که فتحعلی شاه قاجار بر ایران حکمرانی می نموده است. درب اصلی ورودی از ایوان به داخل خود حرم دارای کتیبه ای به تاریخ 1301 هجری خورشیدی است و در قسمت بیرونی گنبد سال 1322 هجری خورشیدی نوشته شده است. این نشانگر آن است که صحن ها و رواق ها در دوران حکومت ناصرالدین شاه به امامزاده افزوده شده است. روی نقاشی هایی که در زمان فتحعلی شاه قاجار در قسمت گنبدخانه صورت پذیرفته بود با آینه کاری پوشانده شد. که در مرمت سال 1325 هجری شمسی وجود نقاشی ها آشکار گردید. در یک اتاق آینه کاری در کنار حرم قبر فتحعلی خان فرزند 7 ساله کامران میرزا نوه فتحعلی شاه قاجار که در تاریخ 1310 فوت نموده است و همچنین قبر «جهان سلطان» دختر فتحعلی شاه که در سال 1312 خورشیدی رحلت کرده می باشد. بنای امامزاده حدود 14000 مترمربع بود که متاسفانه بر طبق کتاب تهران قدیم، جلد 2، صفحه 244 مکانی برای گردهمایی اوباشان و آشنایی دختران و پسران شده بود و کمتر کسی اجازه می داده زن و بچه اش در این امامزاده رفت و آمد داشته باشد و بیشتر تفرجگاهی برای اوباشان بوده تا مکانی برای زیارت و تنها معدود زنان مقیدی برای زیارت به آن مراجعه می نمودند. به همین دلیل در سال 1318 صحن و حجره هایی که برای امامزاده ساخته شده بود تغییر کاربری داد و به عنوان مدرسه ابتدایی استفاده شد. بعدها نیز قسمت دیگری از امامزاده به بازار فرش فروشها اضافه شد و قسمت دیگری از آن را آتش نشانی و خودروهایش اشغال کرد. آرامگاه لطفعلی خان زند هم تبدیل به انبار فرشهای امامزاده گردید و تنها یک سنگ مرمر سپید و تابلویی کوچک به عنوان نشان قبر این مرد بزرگ بر روی آن گذاشته شد. 

مقبره لطفعلی خان زند
در گوشه ای از صحن امامزاده زید قبری مهجور است که پشت دربی شیشه ای قرار گرفته است. این قبر متعلق به دلاور مردی بزرگ از تبار نیک سرشتان می باشد. لطفعلی خان زند در 16 سالگی بعد از تفرقه بین امرای زندیه بر سر جانشینی، با کمک حاج ابراهیم خان کلانتر بر تخت شاهی نشست. وی پسر جعفر خان برادرزاده کریم خان زند متولد 1189 هجری قمری بود. که ششمین پادشاه زندیه و آخرین آن ها به شمار می رفت. به گواهی تاریخ وی از شش سالگی همراه با پدرش در جنگهای بسیار شرکت کرده بود و در شمشیرزنی شهره زمان خود بود. جوانی بسیار خوش چهره، صادق، شجاع و باوقار که مورد تحسین دوست و دشمن قرار می گرفت. مولف کتاب تاریخ کرمان وی را از نظر شجاعت با بهرام چوبین و سلطان جلال الدین خوارزمشاه برابر می داند. او از طرف پدر ماموریت یافت تا شورش لار را سرکوب کند که در این داستان موفق بود. کرمان نیز به قلمرو زندیه اضافه شد و کرمانی ها به شدت شیفته اخلاق و منش لطفعلی خان جوان گردیدند. لطفعلی خان زند به تبع پادشاهان دیگر زند خود را خان نامید و هرگز نخواست او را شاه بخوانند. حاج ابراهیم خان کلانتر صدر اعظم لطفعلی خان وقتی دید در دربار لطفعلی خان شایسته سالاری حرف اول را می زند، ضوابط بر روابط ارجحیت دارد و وی لشکر نویسش را به جرم اختلاس در آتش سوزاند به کمک برادرش سعی بر براندازی زندیه کرد. او با آغا محمدخان قاجار هم دست شد و لطفعلی خان زند را تحویل خان ستمگر و بی رحم قاجاری داد. 
با همه این اوصاف  لطفعلی خان زند در طول عمر حکومت کوتاه شش ساله اش با وجود حملات پی در پی آغا محمدخان و شورش های جسته گریخته در جای جای ایران خدمات ارزنده ای چون احیای سد تنگاب برای جلوگیری از ورود بلااستفاده رودخانه موند به خلیج فارس، احداث سه راه شوسه بین شیراز- بندرلنگه، شیراز- بندرعباس و شیراز- بوشهر را انجام داد، که متاسفانه همه نیمه کاره ماند. 

ثبت ملی 
امامزاده زید تهران در مورخه 30/02/1315 به شماره 259 به ثبت ملی رسید.

دسترسی به امامزاده زید
وسیله نقلیه شخصی: از خیابان 15 خرداد دسترسی به بازار بزرگ تهران وجود دارد که در بازار خیاطها درب ورودی امامزاده زید قرار دارد.
دسترسی با مترو: با خط 1 مترو می توانید در ایستگاه متروی 15 خرداد پیاده شده وارد بازار بزرگ شده و از آنجا به بازار خیاطها بروید. صحن امامزاده زید دربی به سمت بازار خیاط ها دارد.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به امامزاده زید(بازار تهران)

تفریحات نزدیک به امامزاده زید(بازار تهران)

نظرها

  • 0 0

    یعنی هر کس بیشتر از 2 ساعت زیارت کنه چی میشه مگه برای زیارت کردن ساعت تعیین می کنن واقعا مسخرس


ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید