• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  خانه کوچه هفت تن شهرستان تهران استان تهران
  •  خانه کوچه هفت تن شهرستان تهران استان تهران
  •  خانه کوچه هفت تن شهرستان تهران استان تهران
  •  خانه کوچه هفت تن شهرستان تهران استان تهران


خانه کوچه هفت تن

نام مرکز دیدنی

Haft Tan House

نوع مرکز دیدنی

مکان تاریخی

استان

شهرستان

تهران

منطقه

بازار تهران

ناحیه

مرکز شهر

مدت زمان بازدید

کمتر از 1 ساعت

ساعت بازدید

روزانه از ساعت 10:00 الی 16:00

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

تهران، خیابان پانزده خرداد، بازار بزرگ تهران، انتهای جنوبی چهارسوق بزرگ، ضلع شرقی راسته مسگرها، کوچه هفت تن، حجره آقای کمالی

خانه کوچه هفت تن متعلق به محمد حسن اعتماد السلطنه نویسنده، دانشمند و مترجم دوران ناصرالدین شاه قاجار می باشد. اعتماد السلطنه به نوعی همراه و ندیم 25 ساله شاه قاجار نیز محسوب می شد. او در سفرهای زیادی همراه ناصرالدین شاه بود و روزنامه های فرانسوی را برای وی می خواند. او همچنین مدیر چندین رسانه بود. متاسفانه این خانه تا سال 1382 مهجور مانده بود و کسی از آن خبر نداشت تا صاحبان فعلی تصمیم گرفتند که مجوز ساخت آن را بگیرند. از آنجایی که این خانه در ضلع شرقی بازار مسگرها در بازار بزرگ تهران واقع شده بود بهترین موقعیت برای ساخت یک پاساژ را داشت و صاحبان خانه تصمیم گرفتند تا با اخذ مجوز های لازم از شهرداری عملیات تخریب و ساخت پاساژ را شروع کنند که با بازدید مامور شهرداری عملیات تخریب متوقف و خانه به عنوان اثری ملی در لیست آثار ملی ایران ثبت گردید و کلا برنامه ساخت پاساژ منتفی شد اما حیاط خانه را تخریب شد.

معماری عمارت هفت تن
عمارت هفت تن در یک زمین 12 در 23 در کوچه هفت تن، که از لحاظ کم عرض بودن بیشتر به کوچه های آشتی کنان یزد می ماند، واقع شده است. در کلِ این مساحت 276 متری یعنی زیر کل خانه یک زیرزمین و سرداب وجود دارد که تا همین چند سال پیش انبار لباس بود و بعد از ثبت ملی تخلیه شد. این خانه به علاوه زیرزمینش دارای سه طبقه است که طبقه همکف دارای مساحت 216 متر که ابعاد آن 12 در 18 متر است و طبقه اول که یک تالار مرکزی دارد و  ابعاد آن 226 متر است. کلا زیربنای اندرونی این خانه 718 متر می باشد. خانه به صورت یک مستطیل است که در وسط طبقات آن یک تالار مرکزی وجود دارد و در طرفین آن دو گوشواره می باشد. دسترسی به تالار مرکزی فقط از طریق اتاق گوشواره ممکن است. در زیر زمین خانه یک سرداب و یک وضوخانه وجود دارد. در بدو ورود مانند همه خانه های قجری با 6 ستون افراشته بر روی ایوانی مواجه می شویم که گویا با قدرت، سنگینی سقف را تحمل می کنند و بعد از آن، ارسی های زیبا قرار گرفته اند که ما را به داخل خانه رهنمون می سازند و ببیننده را غرق شگفتی می نمایند. از تزئینات داخلی این خانه می توان به مقرنس کاری، گچبری، نقاشی و آینه کاری های تالار مرکزی خانه یا همان شاه نشین اشاره کرد. ارسی های چوبی قجری و شیشه های رنگی آن ها هم نقش موثری در زیبایی خانه دارند. تزیینات داخلی خانه به قدری زیباست که هرگز طراحان داخلی اخیر نتوانسته اند آن ها را به درستی کپی کرده و در کارهای جدیدی مانند توسعه حرم های مطهر به کار ببرند.

کاربری خانه هفت تن
این خانه در حال حاضر حجره حاج آقا تبریزی مالک آن است.

ثبت ملی
این اثر در تاریخ 1 مهر ماه سال 1382 با شماره 10414 به ثبت ملی رسیده است.

دسترسی
وسیله نقلیه شخصی: خانه کوچه هفت تن درخیابان پانزده خرداد، بازار بزرگ تهران، انتهای جنوبی چهارسوق بزرگ، ضلع شرقی راسته مسگرها، کوچه هفت تن قرار گرفته است.
مترو: نزدیک ترین ایستگاه مترو به خانه کوچه هفت تن  متروی خیام در خط 1 می باشد. از قطار پیاده شوید کوچه نظام را به سمت بازار ادامه دهید. مستقیم بروید تا به بانک مهر اقتصاد برسید چند قدم جلوتر در سمت راست کوچه هفت تن قرار گرفته است و در انتهای کوچه هفت تن خانه کوچه هفت تن حجره آقای تبریزی است.
اتوبوس: با اتوبوس هایی که در خط 102 بی آرتی پایانه خاوران-پایانه آزادی می توانید در ایستگاه سعادت پیاده شوید و به سمت خیابان ذکایی پیش روید. خیابان ذکایی را رد کنید و مستقیم بروید تا در سمت چپتان به کوچه مهدی برسید. کوچه مهدی را بروید تا به خیابان احمدی برسید در خیابان احمدی به سمت چپ بپیچید تا به کوچه سید آقا برسید. کوچه سید آقا را به سمت راست ادامه دهید به خیابان موسوی که رسیدید به سمت چپ بپیچید مستقیم بروید تا به هفت تن برسید. وارد کوچه هفت تن شوید. خانه کوچه هفت تن در انتهای این کوچه حجره آقای تبریزی است.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به خانه کوچه هفت تن

تفریحات نزدیک به خانه کوچه هفت تن

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

دیدنی ترین روستاهای جهان، بر اساس دفتر گردشگری سازمان ملل

همه مناطقی که در این لیست هستند، مقاصد جذاب و تاریخی با شگفتی های طبیعی خیره کننده مانند کوه ها، صخره های کنار دریا، پارک های ملی و غیره را شامل می شوند. در اینجا نگاهی دقیق تر به 11 مورد به تازگی اضافه شده می اندازیم که نظر ما را به خود جلب کرد.

متن کامل مقاله

با بهترین کشورهای اروپایی برای یادگیری زبان، بر اساس نظرسنجی ها آشنا شوید

با نزدیک شدن به سال جدید و تصمیمات جدیدی که در ذهن می آیند، یادگیری زبان یکی از مواردی است که اغلب در بسیاری از لیست های شخصی افراد ظاهر می شود. کارشناسان سفر و موسسات زبان مرتبا نظرسنجی‌ هایی را در مورد بهترین مقاصد برای انجام این کار منتشر می‌کنند و این واقعیت ساده را تکرار می‌کنند که در دنیای به هم پیوسته و «جهانی‌ شده» ما، توانایی برقراری ارتباط به بیش از یک زبان، فرصت‌ ها، تجربیات و درک جدیدی را برای ما فراهم می‌ کند.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید