• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  تئاتر نصر شهر تهران استان تهران
  •  تئاتر نصر شهر تهران استان تهران
  •  تئاتر نصر شهر تهران استان تهران
  •  تئاتر نصر شهر تهران استان تهران
  •  تئاتر نصر شهر تهران استان تهران


تئاتر نصر

نام مرکز دیدنی

Nasr Theatre

نوع مرکز دیدنی

تئاتر و کنسرت و سینما

استان

شهرستان

تهران

منطقه

لاله زار، فردوسی و شیخ هادی

ناحیه

مرکز شهر

مدت زمان بازدید

کمتر از 1 ساعت

نرخ قیمت ورودی

ارزان

آدرس

تهران، خیابان لاله زار، روبروی کوچه بوشهری

تئاتر نصر نام سینما و سالن تئاتری است که بعد از چند دهه متروکه مانده و اینک موقتا تبدیل به موزه  تئاتر شده است که روایتگر ورود و رونق سینما به ایران می باشد. تئاتر نصریادگار دوره قاجار در سال 1357 توسط کمیته امداد مصادره شد و مالکیت این اثر با دریافت 7 میلیارد تومان  از دی ماه 1396 به عهده شهرداری تهران است و کار بازسازی آن را سازمان بازسازی شهرداری انجام می دهد.

تاریخچه تئاتر نصر
ایرانی ها از دیر باز به هنر نمایش علاقمند بودند و تعزیه خوانی به عنوان بخشی از مراسم عزاداری ایشان همیشه مورد توجه بوده است. ایرانیان برای اسطوره هایشان مراسم تعزیه برگزار می کردند. سوگ سیاوش یا داستان رستم و سهراب از این دست تعزیه ها بود که همیشه مورد اقبال عمومی قرار می گرفت تا اینکه در زمان مظفرالدین شاه اولین سینماتوگراف وارد ایران شد و مقوله سینما و نمایش شکل حرفه ای تری به خود گرفت. جنگ جهانی اول که آغاز شد اروپاییان زیادی به ایران پناه آوردند و در حوالی لاله زار سکنی گزیدند. آن ها فرهنگ اروپایی شان را به ایران آوردند و با استفاده از همان فرهنگ شروع به امرار معاش کردند کم کم در حوالی لاله زار کلوپ ها و هتل هایی ساخته شدند و در کنار آن ها رستوران ها و قنادی هایی که حکم کافی شاپ های امروزی را داشتند پدید آمدند. یکی از این هتل ها گراند هتل بود که مهاجری قفقازی به نام نصرالله باقرُف آن را تاسیس کرد و در سال 1304 در آن سالن نمایشی ساخت. که البته شبیه سالن های نمایش امروزی نبود بلکه برای هر خانواده غرفه های 5-4 نفری ساخته شده بود تا نمایش را تماشا کنند. ورودی آقایان و خانم ها هم جدا بود. مدیریت این سالن به عهده علی وکیلی بود که نمایش های بسیار جذابی را به روی صحنه برد. یکی از این نمایش ها نمایش جذاب خسرو و شیرین بود که تا مدت ها روی صحنه بود و موجب شکوفایی تئاتر و سینما در ایران شد. با اقبال عمومی تئاتر در ایران سیدعلیخان نصر تصمیم گرفت هنرستان هنرپیشگی را در لاله ار در نزدیکی گراند هتل بسازد. سالن نمایش گراند هتل را نیز اجاره کرد و از بودجه شخصی هنرستان، آن را به شکل سالن های نمایش امروزی درآورد و نام آن را تماشاخانه تهران گذاشت. حالا دیگر لاله زار پر از سالن های تئاتر و سینما و کافه های رنگارنگ بود که تماشاخانه تهران در آن می درخشید. در سال 1325 گراند هتل تعطیل شد و کلا در اختیار مجله مصور تهران و تماشاخانه تهران به مدیریت احمد دهقان رسید. دهقان با کسب موفقیت های زیادی که در اداره مجله مصور تهران و تماشاخانه تهران کسب کرد در انتخابات مجلس شورای ملی شرکت نمود و توانست کرسی مجلس را تصاحب کند، اما در سال 1329 در دفتر کارش در مجله نصر ترور شد. تماشاخانه نصر یکبار هم در سال 1337 دچار حریق شد و کلا تماشاخانه و مجله هر دو تعطیل شدند. دوستان خانوادگی دهقان تصمیم گرفتند به جای آن یک سینما بسازند. شخصی به نام شروان موفق شد تا خانواده دهقان را راضی نماید تا به جای ساختن سینما، تماشاخانه را بازسازی کند.  در سال 1341 تماشاخانه آماده افتتاح بود که خبر فوت سید علیخان نصر رسید و این شد که نام این تماشاخانه را نصر نامیدند. در افتتاحیه تماشاخانه نصر، شاه ایران محمدرضا شاه پهلوی به همراه ملکه فرح پهلوی حضور داشتند. این تماشاخانه در سال 1357 توسط کمیته امداد امام خمینی مصادره شد و تا دهه 1360 هم این تماشاخانه به زور سرپا ماند و آخرین نمایش آن در سال 1367 به کارگردانی عزت الله مهرآوران به روی صحنه رفت و بعد از آن درب های آن بسته شد. جهاد دانشگاهی آن را در سال 1367 اجاره کرد اما به دلیل عدم بودجه کافی نتوانست آن را بازسازی کند و در سال 1381 در حین اجرای نمایش 37 شاهی بخشی از سالن فرو ریخت و باعث بسته شدن این تماشاخانه شد.
 این روزها شهرداری تهران در پی تغییر کاربری تئاتر نصر و تبدیل آن به موزه است و از 16 اسفند 97 علی شاکری معمار جوانی که قرار است این تماشاخانه را تبدیل به موزه نماید، به همراه گروهی از هنرمندان تصمیم دارد که قبل از موزه شدن این بنا، داستان آن را برای مردم روایت کند. وی 5 ردیف صندلی را در تماشاخانه نصر به صورت نیم دایره چیده است. این 5 ردیف بیانگر 5 دوره از تاریخ لاله زار، گراند هتل و تماشاخانه نصر است. وی داستان لاله زار و تئاتر نصر با صدای خودش، پرویز پرستویی، رضا کیانیان، غزل شاکری، حبیب رضایی، گلاب آدینه و چندی دیگر در تماشاخانه نصر پخش می کند. او تمام وسایل و اسناد موجود در تئاتر نصر را با وسواس از نخاله ها جدا کرده و به تماشای عموم گذاشته است. 

معماری تئاتر نصر
معماری تئاتر نصر الهام گرفته از تماشاخانه های اروپایی است و چون بخشی از یک هتل بوده ورودی و سقف های آن آیینه کاری شده اند. سقف ها بسیار بلندند و حکایت از معماری اروپایی دارند.

ثبت ملی
این اثر در تاریخ 07/07/1381 با شماره 6529 به ثبت ملی رسید.

دسترسی 
وسیله نقلیه شخصی: در میدان توپخانه (امام خمینی) وارد خیابان لاله زار شوید تئاتر نصر دراواسط خیابان مقابل کوچه بوشهری واقع شده است.
مترو: با استفاده از خط یک مترو در ایستگاه امام خمینی از قطار پیاده شوید و به سمت میدان امام خمینی بروید. در میدان به سمت خیابان لاله زار بروید با 10 دقیقه پیاده روی روبه روی کوچه بوشهری تئاتر نصر قرار گرفته است.
اتوبوس: با استفاده از خط 7 بی آر تی پایانه تجریش- راه آهن در ایستگاه امام خمینی از قطار پیاده شوید. در میدان وارد خیابان لاله زار شوید. مستقیم بروید تا به کوچه بوشهری برسید. تئاتر شهر مقابل کوچه بوشهری قرار دارد.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

تفریحات نزدیک به تئاتر نصر

دیدنی های نزدیک به تئاتر نصر

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.


مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

آب و هوا

ساعت به وقت محلی این شهر

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید