• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  مسجد سید شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  مسجد سید شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  مسجد سید شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  مسجد سید شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  مسجد سید شهرستان اصفهان استان اصفهان


مسجد سید

نام مرکز دیدنی

Seyed Mosque

نوع مرکز دیدنی

مسجد

استان

شهرستان

اصفهان

ناحیه

مرکز شهر

مدت زمان بازدید

کمتر از 1 ساعت

ساعت بازدید

شبانه روزی

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

شهر اصفهان، خیابان مسجد سید

مسجد سید نام یکی از مساجد قدیمی و تاریخی شهر اصفهان است. این مسجد در زمان حکومت سلسله قاجار ساخته شده است و از آن زمان تا کنون از مساجد اصلی شهر به شمار می رود. در قرن 13 قمری آقا محمد شاه قاجار دستور ساخت این مسجد را صادر  کرد و محمد باقر شفتی، از علما اصفهان، آن را ساخت. 
مسجد سید 8075 متر مربع مساحت دارد و بخش های مختلف آن شامل 1 گنبد، 2 چهل ستون، 2 شبستان، 3 ایوان، 4 در اصلی و 45 حجره است. این مسجد مناره ندارد و در واقع بنایی نیمه کاره می باشد. جالب است بدانید شبستان های این مسجد بدون کاشی کاری هستند.

معماری مسجد سید
این مسجد در مساحت 8075 متر مربعی خود بخش هایی منحصر به فرد دارد و نمونه آن در هیچ مسجد دیگری دیده نمی شود. این بخش های شامل ایوان، گنبد خانه، شبستان ستون دار، سردر، صحن، رواق و غرفه های 2طبقه اطراف صحن، مدرسه و حجره های مختص طلاب علم دین. مسجد سید از 4 طرف به بیرون راه دارد و سردرهای آن کاشی کاری شده هستند و کتیبه های تاریخی و غیر تاریخی زیبایی در خود جای داده اند. 
صحن مسجد در میان خود حوض آب دارد و در اطراف آن حجره های 2 طبقه و ایوان ها قرار گرفته اند. این ایوان ها همگی با کاشی کاری خشتی قاجار تزیین شده اند و برای پوشش ازاره ها از سنگ استفاده شده است. این صحن در ضلع جنوبی خود ایوان اصلی قرار دارد. در سمتی از پشت ایوان اصلی گنبد خانه و در سمت دیگر شبستان ستون دار ساخته شده است. پوشش کاشی کاری در سمت داخلی و خارجی ایوان نماد ترکیب زیبای نقش های مختلف و کتیبه های خطی می باشد. برج ساعت کاشی کاری شده نیز در بالا ایوان جنوبی قرار گرفته است. 
یکی از قسمت های شاخص این مسجد محل تدریس آیت الله شفتی می باشد و با نام چهل ستون مسجد شناخته می شود. این بخش 9 ستون چوبی و در و پنجره های ارسی دارد و در ساخت آن از کاخ چهلستون الهام گرفته شده است. 
بخش دیگری از این مسجد به آرامگاهی با رواق و گنبد اختصاص دارد. آینه کاری، نقاشی، کتیبه، کاشی کاری، گچ بری و مقرنس کاری های سقف تزیینات مختلف این آرامگاه را تشکیل می دهند. 
وجود طرح ها و نقش های اسلیمی، گل و بوته، کتیبه هایی به خط استادان مشهور در این مسجد آن را به شاهکار معماری دوره قاجار تبدیل کرده است و شما در قسمت های مختلف این بنا می توانید خودنمایی هنر و معماری را ببینید. در طی سال های جنگ بین ایران و عراق قسمت هایی از کاشی کاری های این مسجد فرو ریخته است.

تاریخچه مسجد سید
وزیر شاه سلطان حسین یعنی فتحعلی خان اعتماد الدوله زمینی خریده بود تا در آن مسجدی بنا کند ولی به خاطر حمله افغان ها نیت او به تاخیر افتاد تا در نهایت محمد باقر شفتی یکی از علما اصفهان، مشهور به حجت الاسلام مطلق و سید حجت الاسلام این کار عملی شد. در زمان حیات او بنا مسجد طراحی شد، در نیمه ابتدایی قرن 13 بنای آن آغاز شد و تا زمان مرگ آیت الله شفتی بنای جنوبی کاشی کاری شد. بعد از مرگ وی سید ثانی، پسرش، باقی تزیینات مسجد را مدیریت کرد و بعد از او نیز نوادگان به تکمیل این  مسجد پرداختند، ولی هنوز هم این مسجد ناتمام است. 
طبق کتیبه های موجود در این مسجد به نظر می رسد ساخت و تزیین آن 130 سال طول کشیده است.
تنکابنی تعریف می کند در روز های ابتدایی ساخت مسجد آیت الله شفتی و فتحعلی شاه به دیدن مسجد می روند و شاه از شفتی تقاضا می کند او را نیز در ساخت مسجد شریک کند، آیت الله محمد باقر شفتی در آن زمان برای خود برج و بارویی داشت و وقتی به پادشاه نمی نهاد و به همین سبب درخواست شاه را رد می کند و خود با گفتن این جمله به شاه به ساخت مسجد همت می ورزد: من دست در خزاین الهی دارم. و البته او طبق گفته شاه نتوانست مسجد را به تنهایی بسازد. 


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به مسجد سید

تفریحات نزدیک به مسجد سید

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید