• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  آرامگاه شیخ ابومسعود رازی  شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  آرامگاه شیخ ابومسعود رازی  شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  آرامگاه شیخ ابومسعود رازی  شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  آرامگاه شیخ ابومسعود رازی  شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  آرامگاه شیخ ابومسعود رازی  شهرستان اصفهان استان اصفهان


آرامگاه شیخ ابومسعود رازی

نام مرکز دیدنی

Tomb of Sheikh Abu Masoud Razi

نوع مرکز دیدنی

معبد و مقبره

استان

شهرستان

اصفهان

مدت زمان بازدید

کمتر از 1 ساعت

ساعت بازدید

همه روزه از ساعت 08:00 الی 14:00 به غیر از جمعه ها

آدرس

شهر اصفهان، میدان شهدا، خیابان چهارباغ پایین، خیابان جامی

به گفته بسیاری شیخ ابو مسعود، صوفی و عارف سنی بود. او در قرن 3 قمری به اصفهان آمد و متوجه شد مردم بیشتر به سبک معاویه زندگی می کنند و احترام چندانی به حضرت علی قائل نیستند پس فکر کرد اگر به جای حج به آگاه کردن مردم بپردازد بهتر خواهد بود. 

سرگذشت بنای بقعه شیخ ابومسعود رازی
بعد از درگذشت ابو مسعود، در محلی که خانقاه او بود به دستور سلطان یعقوب آق قویونلو آرامگاهی برای او ساخته شد و این آرامگاه به بقعه مسعودیه نیز شهرت یافت. بعدها به آرامگاه او چهارسو، حمام و باغ بزرگی اضافه شد و مجموعه این بناها یادگار تیموریان در اصفهان شدند. آرامگاه او برای مدتی نیز به عنوان قبرستان عمومی مردم کاربری داشت تا اینکه بعد از انقلاب فرهنگی سال 1357 و در سال 1390 خورشیدی به عنوان خانه انقلاب اسلامی و ولایت انتخاب شد و تا کنون به فعالیتش ادامه می دهد.

معماری آرامگاه شیخ ابومسعود رازی
شاخص ترین قسمت بنا سر در آن است و هنر و خطاطی به مار رفته در آن نشانی از هنر آق قویونلو ها می باشد. در بالا این سردر کتیبه ای 2 خطی به خط ثلث نوشته شده است. در خط بالا نوشته ها سفید و در خط زیرین طلایی هستند و انتخاب این رنگ ها روی زمینه فیروزه ای زیبایی خاصی به سردر بنا اده است. این کتیبه در سال 895 قمری به خط کمال الدین بن شهاب یزدی نگاشته شده است.
سردآب بنا نیز بخش قابل توجهی است و قبر شیخ مذکور نیز در همین قسمت قرار دارد اما متاسفانه در کشاکش درگیری ها چیزی از آن باقی نمانده است و امروزه بیشتر میزبان مراسم های مذهبی است. داخل این سردآب با گچ بری های سفید و آبی به سرد شدن فضای داخل آن و نیز آرامش بخشی در فضا در کنار معیار های زیبایی شناسی کمک کرده است.

در این بقعه مورخ بزرگی به نام حافظ ابو نعیم نیز به خاک سپرده شده است.
آرامگاه شيخ ابومسعود رازی اصفهان در 22 آذرماه سال 1313 با شماره 219 به ثبت ملی رسید.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به آرامگاه شیخ ابومسعود رازی

تفریحات نزدیک به آرامگاه شیخ ابومسعود رازی

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید