• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  مسجد علی قلی آقا شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  مسجد علی قلی آقا شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  مسجد علی قلی آقا شهرستان اصفهان استان اصفهان


مسجد علی قلی آقا

نام مرکز دیدنی

Ali Gholi Aqa Mosque

نوع مرکز دیدنی

مسجد

استان

شهرستان

اصفهان

مدت زمان بازدید

کمتر از 30 دقیقه

ساعت بازدید

هنگام نماز صبح و ظهر و شب

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

شهر اصفهان، خیابان مسجد سید، خیابان بید آبادی

مسجد علی قلی آقا بنایی است تاریخی به قدمت سلطنت حکومت صفوی. علی قلی آقا از خواجه سرایان در زمان سلطنت شاه سلطان حسین صفوی، به شمار می رود. این مرد نیکوکار و برادرش خسرو آقا، هر دو در زمان حیاتشان بناهایی ساختند. حمام خسرو آقا به همت برادر علی قلی آقا ساخته شد و علی قلی آقا مجموعه ای شامل مسجد، بازار، چهارسوق، حمام و کاروانسرا را در محله بید آباد اصفهان بنا کرد. امروزه اغلب این بناها هرچند فرسوده ولی موجود و مشهور هستند. 

معماری مسجد علی قلی آقا
قسمت های مختلف مسجد علی قلی آقا شامل ایوان، سردر و شبستان است. سردر بنا گلدسته هایی در طرفین و غرفه هایی در جانب خود دارد. بر جرزهای سردر، کاشی های زرد رنگی وجود دارد و روی این کاشی ها با خط بنایی به رنگ سیاه آیات قرآن نوشته شده اند. از دیگر تزیینات سردر مسجد می توان به مقرنس کاری و کاشی کاری های ظریف و زیبا اشاره کرد. در بالا سردر مسجد کتیبه ای به خط ثلث قهوه ای رنگ، با هنر علی نقی امامی دیده می شود. روی این کتیبه تاریخ 1122 قمری حک شده است. در این کتیبه همچنین نام های شاه سلطان حسین و علی قلی آقا نوشته شده است.
صحن مسجد را مستطیلی نسبتا کوچک کوچک تشکیل می دهند که خبری از حوض و مهتابی در آن وجود ندارد.
ایوان مسجد و محراب آن در ضلع جنوبی بنا قرار دارد. کاشی کاری های معرق و سنگ های مرمر به این قسمت از مسجد زیبایی خاصی بخشیده است.
شبستان مسجد در سمت شرقی صحن با 8 ستون سنگی قابل مشاهده است. این شبستان به دلیل داشتن در چوبی خاتم کاری شده بسیار زیبا، جالب و منحصر به فرد می باشد. از دیگر تزئینات این شبستان می توان به جلوه بی نظیر کاشی های گره چینی آن اشاره کرد. در کتیبه شبستان با خط نستعلیق و به رنگ سفید روی زمینه ای از کاشی لاجوردی اشعاری نوشته شده است. با خواندن این اشعار می توان متوجه شد در سال 1297 قمری، مصادف با زمان حکومت ناصر الدین شاه قاجار، این شبستان به مسجد علی قلی آقا اضافه شده است و قبل از آن وجود نداشته. این کتیبه اثر هنرمند کاشی کار محمد اسماعیل و هنرمند خطاط عبدالجواد می باشد. 
مسجد علی قلی آقا به دلیل داشتن کاشی کاری های ارزشمند، خطوط زیبا ثلث و نستعلیق، از بناهای ارزشمند مربوط به دوران حکومت سلسله صفویه و قاجاریه است.

ثبت ملی
مسجد علی قلی آقا در 22 آذر 1313 با شماره 225 به ثبت ملی رسید. 


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به مسجد علی قلی آقا

تفریحات نزدیک به مسجد علی قلی آقا

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید