• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  روستای سه شهرستان اصفهان استان شاهین شهر
  •  روستای سه شهرستان اصفهان استان شاهین شهر
  •  روستای سه شهرستان اصفهان استان شاهین شهر


روستای سه

نام مرکز دیدنی

Soh Village

نوع مرکز دیدنی

روستا و دهکده

استان

شهرستان

شاهینشهر و میمه

ناحیه

اطراف شهر

مدت زمان بازدید

1 روز کامل

ساعت بازدید

تمام روزهای سال

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

استان اصفهان، 94 کیلومتری شمال اصفهان، شهرستان شاهین شهر و میمه، روستا سُه

روستا سُه از روستاهای تاریخی استان اصفهان است. این دهکده تاریخی با معماری بومی در ناحیه ای نیمه بیابانی قرار گرفته است و در مجاورت روستا ابیانه می باشد.
وجود رودخانه های غربی روستا و احاطه شدن آن با کوه ها موجب شده است خطه هایی با خصوصیت های مختلف در روستا ایجاد شود. این خطه ها بدون هیچ نظم هندسی خاصی و اغلب متراکم و در حاشیه رودخانه ها ایجاد شده اند و خانه باغ ها و کوچه باغ های زیبایی را پدید آورده اند. در ناحیه شمال شرقی سُه نیز می توانید رودخانه فصلی را بیابید که بسیار دیدنی هستند.

وجه تسمه 
ریشه نام روستا از واژه سُهی یا سَهی باشد. معنی این واژگان بلند و مرتفع می باشد. احتمال دارد این نام به واسطه کوهستانی بودن روستا به آن داده شده است. هنگام حرکت از شهر میمه به سمت این روستا کوه میل امام زاده نمایان می شود. این کوه یکی از وجوه تسمیه این روستا به نام سُه یعنی بلند و مرتفع بوده است. امروزه این روستا را سِه نیز تلفظ می کنند، هرچند تلفظ اصلی آن سُه است و ربطی به عدد 3 ندارد. 

قدمت تاریخی و پیشینه روستای سه
شواهد و مدارک به دست آمده از این روستا و نواحی اطراف آن مشخص می شود دریای وسیعی میلیون ها سال پیش در این ناحیه وجود داشته است و اتفاقات زمین شناسی مختلف آن را خشک کرده و به شکل امروزی در آورده اند. 
شواهد و مدارکی از قبیل قلعه گبری ها، قلعه نچفت، سایر قلعه های روستا، سنگ آسیاب و آتشکده به نظر می رسد این روستا بیش از 2000 سال قدمت دارد. همچنین با بررسی های انجام شده روی قلعه میان، کارشناسان معماری آن را بیش از 20 قرن در نظر می گیرند. 
سابقه زندگی مردم در این روستا نیز قدیمی است اما بیشتر آثار به جا مانده مربوط به دوران قاجار و صفوی است. از این جمله می توان به آسیاب آبی، بقعه امام زاده، حمام های قدیمی، عمارت کلاه فرنگی و کاروانسرا اشاره کرد. کاروانسرا موجود در این روستا نشان می دهد سه، در مسیر ارتباطی مهم تجاری در زمان صفوی بوده است.

جمعیت روستا
در آخرین سرشماری این روستا ، 139 خانواده و 408 نفر، ساکنان سه را تشکیل می دهند. از آنجایی که سه روستایی توریستی است، این جمعیت در روزهای محرم و نوروز بیشتر می شود و به 790 نفر نیز می رسد.

اقتصاد روستا
بیش از 80% جمعیت روستا مشغول به کشاورزی هستند. تولیدات اصلی روستا گندم و جو است و محصول اصلی باغات آن سیب می باشد. در سال های پر آب کشاورزان به کشت نخود، عدس، لوبیا و زعفران، در کنار گندم و جو می پردازند که اغلب به مصرف خود روستاییان می رسد. درختان میوه این روستا شامل آلبالو، انگور، گیلاس، گلابی و هلو می باشد. 
با این وجود بخش هایی از روستا نیز برای فعالیت هایی همچون پرورش ماهی ها، آبزیان، مرغداری، زنبورداری و دامداری اختصاص داده شده است. 
نکته مورد توجه در رابطه با کشاورزی این روستا آب لازم برای آبیاری زمین های کشاورزی و باغات است. این آب عمدتا از آب های جاری روستا و آب بندهای ساخته شده توسط روستاییان تامین می شود.

جاذبه های گردشگری روستای سه
جاذبه های روستا به 3 دسته تاریخی، مذهبی و تفریحی تقسیم می شود. اماکن تاریخی شامل کاروانسراهای شاه عباسی و قاجاری، قلعه ها، کبوتر خانه ها، آسیاب ها، پل ها و حمام ها است. اماکن مذهبی شامل امام زاده گلیله، مساجد، کوفنده و درخت انجیر می باشد. در بخش اماکن تفریحی نیز می توانید به دیدن آبشار، سرکریز، مارگله، زیر پل، بروید.

بهترین زمان سفر به روستا سه
سُه، 2350 متر از سطح دریا بالا تر بوده و آب و هوای آن در زمستان سرد و در تابستان معتدل است، به همین دلیل از گرمای طاقت فرسا دور است. با توجه به معتدل بودن دما هوا در تابستان، به نظر می رسد بهترین زمان سفر به این روستا بهار و تابستان باشد تا بتوانید از طراوت و شادابی هوا بهره کافی ببرید.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به روستای سه

تفریحات نزدیک به روستای سه

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید