• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  قمصر شهرستان اصفهان استان کاشان
  •  قمصر شهرستان اصفهان استان کاشان
  •  قمصر شهرستان اصفهان استان کاشان


قمصر

نام مرکز دیدنی

Ghamsar

نوع مرکز دیدنی

روستا و دهکده

استان

شهرستان

کاشان

مدت زمان بازدید

1 الی 2 روز

ساعت بازدید

تمام روزهای سال

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

استان اصفهان، شهرستان کاشان، 27 کیلومتری جنوب کاشان، بخش قمصر

معرفی قمصر
قمصر شهری به شکل دره با ابعادی به اندازه حدودا 5 و 9 کیلومتر است. این شهر به خاطر کیفیت گل های محمدی و گلاب تولید شده در آن اعتبار بسیار بالایی دارد و در صنعت گلاب سازی بسیار نام آور است. کیفیت عالی گل های محمدی قمصر به خاطر آب و هوا شهر و خاک آن می باشد. این خاک ترکیبی از شن و رس است و لوم نامیده می شود. در اوایل دهه 1350 خورشیدی کارشناسانی از بلغارستان به این شهر آمدند و با مقایسه گلاب قمصر با گلاب های دیگری از سایر شهر های ایران متوجه تفاوت بارز کیفیت و مرغوبیت گلاب های قمصر شدند، این امر سبب شد کمپانی های عطر سازی جهان به مصرف اسانس گل محمدی تولید شده در قمصر روی بیاورند.

وجه تسمیه
قمصر سابق بر این با نام های قُمسر و کُمسر نیز نامیده می شد و به نظر می رسد بخش قُم با واژه کوم به معنی قنات مرتبط باشد.

تاریخچه
در شمال شرقی قمصر و در پای کوه های اشک تعدادی سکه به قدمت هخامنشی کشف شده است و این امر نشان می دهد قدمت کاشان می تواند به زمان های قبل از اسلام برسد. با این حال نمی توانیم در این مورد قاطع حرف بزنیم، چون در کتاب های تاریخی مربوط به قرن 4 نامی از قمصر نیامده ولی نام روستاهای اطراف آن ذکر شده است.

مردم شناسی
اهالی کاشان اغلب مسلمان هستند و به زبان فارسی صحبت می کنند. فارسی متکلم در قمصر با گویشی شیرین در هم آمیخته شده و منحصر به بومیان این منطقه می باشد.

جاذبه های تاریخی قمصر
سد تاریخی موجود در شمال قمصر یکی از جاذبه های تاریخی این شهر است. برخی معتقد اند سلطان جلال الدین خوارزمشاه آن را بنا کرده است و برخی آن را مربوط به زمان سلطان جلال الدین ملکشاه سلجوقی می دانند. اما شواهد نشان می دهند این سد در زمان ملکشاه سلجوقی ساخته شده، بعدها به مرور تخریب شده و در زمان حکومت سلسله صفوی و در دوران پادشاهی شاه عباس اول سد فعلی روی بقایای سد قبلی ساخته شده است.
خانه شاهانه ملا محسن فیض کاشانی نیز در قمصر است و تمامی بخش های آن به دستور شاه عباس اول ساخته شده اند و جنبه تاریخی دارند.
در 5 کیلومتری قمصر کاروانسرا شاه عباس با نام گبر آباد از دیگر جاذبه های تاریخی قمصر است. در این شهر بقعه امام زاده شاهسواران روی بلند ترین قله کوهسار و گورستان تاریخ فیض نیز به عنوان جاذبه های تاریخی مطرح هستند.

آب و هوا
قمصر در زمان قاجار منطقه ییلاقی معتبر و خوبی بود و با باغ های فراوان، آب گوارا و گلاب خوش عطر خود معروف بود. این شهر باغ های فراوانی نیز دارد و تمام این موارد دست به دست هم داده اند تا آب و هوا مطبوعی برای این شهر فراهم آورند.

محصولات قمصر
آلوچه خشک شده، جوزقند، قالی دست باف و صابون محلی سوغاتی هایی از شهر قمصر هستند. این محصولات در سایه شهرت و مرغوبیت گلاب عالی و سایر عرقیجات گیاهی کاشان قرار گرفته اند و چندان به چشم نمی آیند ولی این به معنی کم کیفیت بودن آن ها نیست.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به قمصر

تفریحات نزدیک به قمصر

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید