• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  امامزاده عینعلی و زینعلی شهرستان تهران استان تهران
  •  امامزاده عینعلی و زینعلی شهرستان تهران استان تهران
  •  امامزاده عینعلی و زینعلی شهرستان تهران استان تهران
  •  امامزاده عینعلی و زینعلی شهرستان تهران استان تهران
  •  امامزاده عینعلی و زینعلی شهرستان تهران استان تهران
  •  امامزاده عینعلی و زینعلی شهرستان تهران استان تهران
  •  امامزاده عینعلی و زینعلی شهرستان تهران استان تهران
  •  امامزاده عینعلی و زینعلی شهرستان تهران استان تهران
  •  امامزاده عینعلی و زینعلی شهرستان تهران استان تهران


امامزاده عینعلی و زینعلی

نام مرکز دیدنی

Imamzadeh Eynali and Zeynali Shrine

نوع مرکز دیدنی

مکان مذهبی

استان

شهرستان

تهران

منطقه

پونک

ناحیه

شمال شهر

مدت زمان بازدید

1 الی 2 ساعت

ساعت بازدید

24 ساعته

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

تهران، بزرگراه اشرفی اصفهانی، خیابان چهارباغ، بلوار پونه 1 خیابان پونه 3

در محله پونک امامزادگان گمنامی در حرمی کوچک خفته اند. این دو امامزاده که در سنین 7 سالگی و 13 سالگی به دست خلفای عباسی به شهادت رسیده اند عینعلی و زینعلی نام دارند. روایت است که ایشان از نوادگان حضرت سجاد به همراهی حضرت معصومه راهی خراسان بودند که خلفای عباسی راه را بر ایشان بسته و ایشان به ناچار متفرق می شوند. و در کنار نهر آبی در پونک درست در همین محلی که اینک به شهادت رسیده اند به زدودن غبار از سر و صورت می پردازند که توسط میرابی به نام علی بن عمران با ضربات پی در پی بیل کشته می شوند و پیکر ایشان توسط وی داخل چاهی افکنده می شود. مردم محل که از واقعه مطلع می شوند بعد از کاهش فشارهای حکومتی بر روی علویان، پیکر پاک این دو کودک را از چاه بیرون آورده و روی آن بقعه ای چوبی قرار می دهند. 

معماری امامزاده عینعلی و زینعلی
کل بنای این امامزاده 500 متر می باشد. برای اولین بار 1150 سال پیش بر روی قبر این امامزادگان خردسال بقعه ای چوبی قرار گرفت و در حدود یک قرن پیش فتحعلی خان قاجار ساختمانی بر روی قبر این امامزادگان ساخت. در سال 1337 این بنا شکل امامزاده با معماری مذهبی به خود گرفت و در سال 1376 بازسازی شد. مهدی مزینانی مدیر عامل این مجموعه اعلام کرده که با توجه به طرح جامع امامزادگان 4000 متر مربع زمین برای توسعه این امامزاده خریداری شده و قرار است که 21000 متر زمین دیگر هم برای این امامزاده خریداری شود. تا امکاناتی نظیر کتابخانه دیجیتال، سالن جلسات و پارکینگ دو طبقه در آن احداث شود.
بنای این امامزاده شامل یک حیاط بزرگ که وسط آن به رواق و ضریح امامزاده اختصاص داده شده است. مردم در بخشی از حیاط امواتشان را در جوار پیکرهای پاک این دو کودک دفن کرده اند تا مورد رحمت باری تعالی قرار گیرند. در بخش دیگر حیاط امامزاده هم حوض آبی دیده می شود که بیشتر وقتها خشک و خالی از آب است. از وسط حیاط امامزاده نهر آبی عبور می کند که محل شهادت این دو امامزاده بزرگوار است. یک ضریح کوچک که در سال 1380 توسط ابوالحسن میبدی به امامزاده اهدا شده جای صندوق چوبین اولیه را گرفته است. مثل اکثر امامزاده ها گنبد خانه و رواق ها آینه کاری اند و فضای صحن بیرونی را درختان چنار کهنسال پر کرده اند. درخت چنار 250 ساله ای در حیاط این امامزاده قرار دارد که مردم محلی می گویند در ظهر عاشورا از تنه این درخت خون می چکد. البته این درخت از ده سال پیش تا الان خشک شده ولی مردم معتقدند در ظهر عاشورا هنوز از تنه درخت خون به بیرون می تراود.

دسترسی به امامزاده 
وسیله نقلیه شخصی: از بزرگراه اشرفی اصفهانی خودتان را به میدان پونک برسانید. وارد بلوار پونه 1 شده و هر کجا توانستید ماشین را پارک کنید و پیاده به کوچه پونه 3 بروید. امامزاده در انتهای این کوچه واقع شده است. توجه فرمایید که  جای پارک در کوچه امامزاده وجود ندارد.
اتوبوس: اتوبوس های آزادی-دانشگاه علوم تحقیقات را سوار و در ایستگاه مجتمع قضایی پیاده شوید. خیابان پونه 1 در سمت راستتان است در انتهای این خیابان در انتهای کوچه پونه 3 امامزادگان عینعلی و زینعلی آرمیده اند.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به امامزاده عینعلی و زینعلی

تفریحات نزدیک به امامزاده عینعلی و زینعلی

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید