• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  معبد خورهه شهرستان مرکزی استان محلات
  •  معبد خورهه شهرستان مرکزی استان محلات
  •  معبد خورهه شهرستان مرکزی استان محلات


معبد خورهه

نام مرکز دیدنی

Khurheh Temple

نوع مرکز دیدنی

خرابه باستانی

استان

شهرستان

محلات

ناحیه

اطراف شهر

ساعت بازدید

تمام ایام سال

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

استان مرکزی، 48 کیلومتری شمال شرق محلات، مجاور روستای خورهه

محلات، شهر گل و بلبل از جاذبه های گردشگری فراوانی برخوردار است اما این شهر با قدمتی دیرین دارای بنای تاریخی است که قدمتش به صده ها سال پیش از میلاد مسیح و زمان اشکانیان باز می گردد. این مجموعه با ارزش به خورهه شهرت یافته و در حال حاضر به عنوان یک محوطه تاریخی شناخته شده مربوط به دوره اشکانیان است، با این حال سرستون های باقی مانده از آن نشان دهنده سبک معماری یونانی است و به همین دلیل عده ای معتقدند که بنای مذکور ریشه ای از دوران سلوکیان دارد. خورهه محلات که کاخی اشکانی را در خود جای داده، در سلسله های بعدی به عنوان محل صنعتگری و گورستان مورد استفاده قرار گرفت. در این میان برخی محققان در بنا مذکور را بقایای یک معبد همچون معبد آناهیتا و معبد هلنیستی یونانی می دانند. برخی نیز آن را بقایای یک آتشکده به حساب می آورند، اما آخرین تحقیقات باستان شناسی، خورهه را یک کاخ شناخته و معتقدند تا پایان دوران اشکانیان هویت خود را حفظ کرده است.
در کتاب اَوِستا از واژه خورهه به محل بر آمدن خورشید یاد شده و این تعبیر زیبا را می توان از درخشش پرتوهای خورشید در میان ستون های سر به فلک کشیده اش نظاره کرد. جالب است بدانید در این سایت گردشگری سفال هایی مربوط به دوران اسلامی پیدا شده است و با کند و با کشف اسکلت هایی تاریخی متوجه شده اند که در زمان ایلخانان از خورهه به عنوان گورستان مورد استفاده قرار می گرفت و در ادامه این پژوهش ها سنگ نوشته هایی عظیم الجثه مربوط به دوران سلجوقیان پیدا شد. برای اولین بار ناصر الدین شاه دستور کاوش در این ناحیه را صادر کرد و همچنین تصاویری از آن در کتب مربوط به باستان شناسی خورهه و آرشیو کاخ گلستان موجود است. 
معماری زیبای این بنای بارزش آمیخته ای از هنر ایرانی و یونانی است، اما چیزی که تحیر بازدید کنندگان را بر می انگیزد استفاده نکردن از هیچ ملاتی برای حفظ پایداری ستون هایی است که بیش از 2000 سال استوار باقی مانده اند. سرستون های پیچ خورده آن به شیوه ایونی (Ionic order) ساخته شده اند و ستون ها برای استحکام بیشتر به صورت مخروطی شکل در آمده اند و فرمی باریک شونده از پایین به بالا دارند. این مجموعه 3000 متری از کاخ ها با اندرونی و اتاق های متعدد تشکیل شده بود اما در حال حاضر تنها 2 ستون 8 متری باقی مانده است. در کاوش های سال 1379 خورشیدی کشفیاتی به دست آمد که نشان دهنده قرار گیری دو اتاق تو در تو در بخش اندرونی این کاخ بود و کاربری آن ها انبار و مطبخ شناسایی شد. همچنین این تحقیقات 3 بنا را به تصویر می کشند. ضلع جنوبی آن شامل اتاق، ستون و راهرو هایی است که فضای مربع شکلی را تشکیل می دهند و به عنوان حیاط اندرونی شناخته شده است. در جبهه غربی آن تالار و چندین اتاق کشف شد، اما ضلع شرقی آن با وسعتی نزدیک به 600 متر مربع، گورستان مجموعه را در بر دارد. 
مجموعه باستانی خورهه محلات با شماره 131 در 15 دی ماه سال 1310 خورشیدی به ثبت میراث فرهنگی ایران درآمد و پیوسته از جمله با ارزش ترین بناهای هویت ساز ایرانی به شمار می رود که سالانه گردشگران بسیاری را از جای جای ایران و دنیا به خود جذب می کند.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به معبد خورهه

تفریحات نزدیک به معبد خورهه

نظرها

  • 0 0

    واقعاخیلی زیباست چراازچشمههای تلخ وشورکنارمعبدخورهه چیزی بیان نشده،البته پیشنهادمیکنم ازروستای زیبای ورین دیدن کنید

  • 0 0

    تصمیم دارم در اواسط اردیبهشت ماه به محلات سفر کنم و از مناطق باستانی آن دیدن کنم .


ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید