• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  غار چال نخجیر شهرستان مرکزی استان دلیجان
  •  غار چال نخجیر شهرستان مرکزی استان دلیجان
  •  غار چال نخجیر شهرستان مرکزی استان دلیجان
  •  غار چال نخجیر شهرستان مرکزی استان دلیجان


غار چال نخجیر

نام مرکز دیدنی

Chal Nakhjir Cave

نوع مرکز دیدنی

غار و کوه

استان

شهرستان

دلیجان

ناحیه

اطراف شهر

مدت زمان بازدید

1 الی 2 ساعت

ساعت بازدید

نیمه اول سال از ساعت 09:00 الی 19:00, نیمه دوم سال از ساعت 09:00 الی 17:00

نرخ قیمت ورودی

ارزان

متوسط قیمت بلیط

15،000 تومان

آدرس

استان مرکزی، شهرستان دلیجان، جاده دلیجان به نراق، منطقه چال نخجیر

شاید اسم استان مرکزی کمتر به گوش ها برسد و دلیل آن صنعتی بودن این استان است، اما در بخش های مختلفی از این منطقه جاذبه های گردشگری تاریخی و ارزشمندی همچون خورهه محلات نهفته و تاریخ ارزشمند ایران را در خود جای می دهد. از دیگر مکان های گردشگری این استان، غار 70 ملیون ساله نخجیر است و قدمت آن به دوره سوم زمین شناسی می رسد. در روز های پایانی سال 1367 خورشیدی بود که انفجاری برای اجرای طرحی عمرانی، پرده از راز پنهان مانده این غار شد.
غار نخجیر از جمله غارهای زنده دنیا است، و خاصیت خود ترمیم کنندگی دارد. این مکانیزم به صورتی است که اگر قسمتی از آن ترک برداشته و یا بشکند، خود به خود ترمیم می شود. شاید بتوان این پدیده را اینطور اثبات کرد، هر 100 سال، به ضخامت کل دیواره ها و قندیل ها 2.5 سانتی متر افزوده می شود و این پدیده سبب ترمیم شدن غار می شود. درباره نحوه شکل گیری غار نخجیر بایستی به فعال شدن گسلی معکوس در منطقه چال نخجیر در میلیون ها سال قبل اشاره کرد و نوع آن از گونه های لرزه ساختی است. فضاهای فاقد آب و خشک غار نخجیر نزدیک به 2000 متر مربع را در برگرفته اند و شکل غالب دیواره و کف آن بلوری و کریستالی است.
علت نام گذاری این غار به اسم نخجیر، قرارگیری آن در منطقه چال نخجیر یا همان پایین تر از شکارگاه شهر دلیجان است. پیش از آن مردمان این منطقه از غار به اسم هوهو یاد می کردند.
قندیل های بسیار زیبایی از گونه مرجانی به فضای داخلی غار زینت بخشیده اند و شکل های متنوعی را در درون آن به تصویر می کشند. جنس اغلب این استلاگمیت و استلاکتیت ها از آهک است و در میان همنوعانشان در جهان بسیار منحصر به فرد و چشم نوازند. این گنجینه ارزشمند مامن امنی برای درست شدن قندیل هایی تاریخی به شکل انسان، عقاب، کبوتر، گوزن، لاک پشت، آبشار و مجسمه بلورین غول پیکری است. در میانه های غار نهشته های غول پیکری همچون درخت کاج به وجود آمده که از گونه های نادر دنیا هستند و در دیگر غارهای ایران وجود ندارند.
باغ های مرجانی، حوضچه های گوناگون، دهلیز و دالان های متنوع و تراس ها بخش های مختلف این غار را تشکیل می دهند. می توان زیباترین بخش این مجموعه را تالار چهلستون آن معرفی کرد که اسفنج‌های بلورین كلسیت و منشورها، آذین بخش آن هستند. مجموعه حیرت انگیز نخجیر از تالارهای چشم نواز دیگری نیز تشکیل شده است و از این میان می توان به تالار زیبایی ها، سفره عروس، چهل چراغ، دریاچه، باغ وحش و برزخ اشاره کرد. تالار آب چکان نخجیر با وجود ریزش آب از سقف آن، شاید کمی متفاوت تر با سایر بخش ها باشد. به هنگام ورود به این قسمت رطوبت بالایی را بر سطح پوستتان احساس خواهید کرد و در هیچ گوشه آن فضای خشکی را پیدا نخواهید کرد. در میان غار راه های فرعی بسیاری از کنار راه اصلی یافت شده است و گفته می شود در بخشی از آن دریاچه ای قرار دارد که جایگاه مناسبی برای قایق رانی است اما هنوز امکان دسترسی به آن برای عموم وجود ندارد. به انتها مسیر بازدید که می رسید با تالاری شکوهمند رو به رو می شوید که قندیل هایی بسیار شفاف و بلوری سقف و کف را آذین بندی کرده اند.
در هیچ یک از بخش های غار روزنی به بیرون وجود ندارد و فضا بدون نور پردازی بسیار تاریک است، به همین دلیل هیچ حیوان و یا موجود زنده دیگری زندگی نمی کند. اما جالب است بدانید داخل غار از تهویه طبیعی برخوردار بوده و پیوسته در تمامی فصل های سال گردشگران به هیچ وجه با مشکل کمبود اکسیژن رو به رو نخواهند شد. از دیگر شگفتی های این غار تعادل دما در آن است به نحوی که تابستان ها هوایی خنک در آن جریان داشته و زمستان ها دما بالاتر از هوای بیرون می شود.
در هنگام ورود به غار ابتدا با دهانه ای 10 متری رو به رو می شوید. هر بخش از غار ارتفاعی متغییر داشته، در برخی جاها این مقدار به 10 متر می رسد اما بعضی قسمت ها فراخ تر بوده و از ارتفاعی 40 متری برخوردار است. تا به امروز تنها 4 کیلومتر از مسیر داخلی غار کشف شده اما غارشناسان و محققان بر این باورند نخجیر مسیری 10 کیلومتری را در خود جای داده است. در حال حاضر 1300 متر از این مسیر کشف شده با نورهای رنگی و زیبایی تزئین شده است و کف آن برای بازدید گردشگران ایمن سازی شده است.
این غار از 3 طبقه تشکیل شده است. در ابتدا به طبقه دوم آن وارد می شوید و تا 900 متر ادامه دارد. پس از این راه وارد طبقه سوم می شوید و نزدیک به 300 متر از آن برای بازدید عموم کف سازی و نورپردازی شده است. اما طبقه اول مجموعه در ارتفاع 60 متری نسبت به ورودی غار قرار گرفته است. در این بخش دریاچه ای قرار گرفته که عمق آن در نواحی کم عمق 10 متر بوده اما در بعضی قسمت ها به 70 متر نیز می رسد. غار چشم نواز نخجیر از زمان کشف شدنش کمک بسیاری به صنعت اکوتوریسم منطقه کرده است و در سال 1384 به ثبت میراث ملی ایران در آمد.

تذکر: غار نخجیر با وجود قرار گیری در دامنه کوه دسترسی آسانی داشته اما ورود افراد با داشتن بیماری هایی نظیر ناراحتی های تنفسی و قلبی به داخل اکیدا ممنوع است.
نخجیر از جمله غارهایی است که برای بازدید از آن بایستی فقط راه روید و نزدیک 470 پله در مسیر رفت و برگشت را بپیمایید.

تذکر: مسیر های بازدید عمومی سنگفرش شده اند و صعب العبور نخواهند بود اما برای رفتن به قسمت های ناشناخته آن علاوه بر داشتن تجهیزات کافی بایستی مجوز به همراه داشته باشید.

قیمت بلیط ورودی: 
گردشگران داخلی: 15،000 تومان
گردشگران خارجی: 60،000 تموان
عراقی ها: 45،000 تومان


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به غار چال نخجیر

تفریحات نزدیک به غار چال نخجیر

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

دیدنی ترین روستاهای جهان، بر اساس دفتر گردشگری سازمان ملل

همه مناطقی که در این لیست هستند، مقاصد جذاب و تاریخی با شگفتی های طبیعی خیره کننده مانند کوه ها، صخره های کنار دریا، پارک های ملی و غیره را شامل می شوند. در اینجا نگاهی دقیق تر به 11 مورد به تازگی اضافه شده می اندازیم که نظر ما را به خود جلب کرد.

متن کامل مقاله

با بهترین کشورهای اروپایی برای یادگیری زبان، بر اساس نظرسنجی ها آشنا شوید

با نزدیک شدن به سال جدید و تصمیمات جدیدی که در ذهن می آیند، یادگیری زبان یکی از مواردی است که اغلب در بسیاری از لیست های شخصی افراد ظاهر می شود. کارشناسان سفر و موسسات زبان مرتبا نظرسنجی‌ هایی را در مورد بهترین مقاصد برای انجام این کار منتشر می‌کنند و این واقعیت ساده را تکرار می‌کنند که در دنیای به هم پیوسته و «جهانی‌ شده» ما، توانایی برقراری ارتباط به بیش از یک زبان، فرصت‌ ها، تجربیات و درک جدیدی را برای ما فراهم می‌ کند.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید