• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  کلوت شهداد شهرستان کرمان استان کرمان
  •  کلوت شهداد شهرستان کرمان استان کرمان
  •  کلوت شهداد شهرستان کرمان استان کرمان
  •  کلوت شهداد شهرستان کرمان استان کرمان
  •  کلوت شهداد شهرستان کرمان استان کرمان
  •  کلوت شهداد شهرستان کرمان استان کرمان
  •  کلوت شهداد شهرستان کرمان استان کرمان
  •  کلوت شهداد شهرستان کرمان استان کرمان


کلوت شهداد

نام مرکز دیدنی

Kalut Shahdad Desert

نوع مرکز دیدنی

صحرا و بیابان

استان

شهرستان

کرمان

ناحیه

اطراف شهر

مدت زمان بازدید

2 الی 3 ساعت

ساعت بازدید

تمام روزهای سال

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

استان کرمان، 40 کیلومتری شهر شهداد، جاده کرمان-بم

ایران کشوری است مملو از جاذبه هایی پر رمز و راز و یکی از آن ها گرم ترین نقطه کره زمین است که دمای آن در برخی از روزهای سال به 70.7 درجه سانتی گراد می رسد. این مکان گردشگری جایی نیست جز کلوت شهداد واقع در کویر لوت. با تماشای این کلوت ها از دور، گویی شهری با آسمان خراش های بسار بلند به چشم می خورد.

کلوت به چه معناست؟
این جاذبه گردشگری در بین شیار هایی U شکل و به صورت برجستگی سر از زمین بیرون آورده اند. سر کلوت ها صاف بوده و شیب صفر دارد اما درست برعکس آن قسمت های رو به باد از شیبی تند برخوردارند. در واقع این پدیده ناشی از باد و آب است، بله آب چرا که یکی از علت های شکل گیری شان فرسایش و رسوب گذاری دریاچه ها برای مدت طولانی است و فرمشان نیز بسیار شبیه به تپه های فرسایش می باشد.
کلوت در لغت از 2 واژه کل به معنای آبادی یا سرزمین و لوت به معنای همان منطقه لوت تشکیل شده است. نام علمی این پدیده یاردانگ است و به سازه ای گفته می شود که توسط طبیعت شکل گرفته اند.

درباره کلوت شهداد
کویر شهداد منطقه ای است تقریبا خالی از سکنه. تا چشم کار می کند خاک های طلایی رنگ به چشم می خورد و سکوت ناب کویر. این سکوت ها هر از گاهی آنقدر زیاد می شود که ممکن است وحشتی در دل کویرنوردان خود بر جای گذارد اما با دیدن پدیده های شگفت انگیز آن، بیشتر مجذوب راه پیمایی می شوید.
کلوت شهداد از گونه های نادری است که می توان همتایش را در ایالت متحده و در منطقه یوتا آن مشاهده نمود. منظره اغوا بر انگیز این کویر و جغرافیای منحصر به فرد آن سبب شده تا سالانه گردشگران بسیاری از سر تا سر دنیا به سمت کلوت شهداد جذب شوند. جالب است بدانید قسمتی از دشت لوت نیز در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است و در جهان به علت قطب گرمایی بودن کره زمین، از ارزش بالایی برخوردار می باشد.
این کلوت ها مساحتی 11000 کیلومتر مربعی را به خود اختصاص داده اند و از کشیدگی شمالی_جنوبی برخوردارند. به طور تخمینی کلوت شهداد در زمینی 145*70 کیلومتر مربعی قرار گرفته اند.
در شهداد دریاچه ای بدان صورت که در تعریف پیداش کلوت ها گفته شد وجود ندارد، اما رودهایی وجود دارد که رطوبت کلوت ها را حفظ میکند. از رودهای همیشگی لوت و شهداد می توان به رود شور اشاره کرد که از کوه های ضلع شمالی بیرجند نشات گرفته اند. باران ها نیز به ساخت این پدیده کمک کرده و با هر بارش شاهد چهره ای متفاوت از آن ها می شوید.
هرچه از کوه های سیرچ به سوی کلوت ها می روید، میزان پوشش گیاهی کاسته می شود. از پوشش های گیاهی این منطقه می توان به بوته های گز، استراگال و نِبکا یا همان گلدان های کویری اشاره کرد. در میانه این کویر حیاتی به چشم نمی خورد و آن را می توان از جسد دست نخورده یک گاو در آن مشاهده کرد که حتی با گذشت 15 سال همانطور باقی مانده است. شاید دلیل اصلی لم یزرع بودن این خاک ها جنس آن می باشد که از نمک، رس و ماسه تشکیل شده است.
در پس این کلوت های طبیعی داستان هایی از وجود شهر نفرین شده آمده است. این افسانه نشات گرفته از پیدا شدن وسایل سفالی و برنزی است و می گویند آن ها به شهری باستانی تعلق داشته اند. کهن ترین اثر کشف شده از دل این کویر درفش چند هزار ساله شهداد است.

بهترین فصل سفر به کلوت شهداد:
اوایل بهار و فصل پاییز می تواند بهترین زمان برای رفتن به دل کویر لوت ودیدن پدیده های نادر آن باشد. 

تفریح های کویر لوت و شهداد:
سافاری بر روی رمل های شنی کویر یکی از تفریحات اجتناب ناپذیر هر سفر کویری است و این امکان در کلوت شهداد نیز وجود دارد. این ورزش مهیج حتما یکی از به یادماندنی ترین بخش های سفرتان خواهد بود. اما شتر سواری در میان کلوت ها و تپه های کویر شما را به یاد فیلم های تاریخی و سفرهای طول دراز آن ها می اندازد و پیشنهاد می کنیم حتما این تفریح را امتحان کنید چرا که هم اقتصادی بوده و هم تجربه ای جدید خواهد بود. اگر همچنان در پی بالا رفتن هیجان و آدرنالین خونتان هستید، بالا و پایین رفتن از پستی بلندی های لوت به وسیله موتورهای چهارچرخ می تواند گزینه بسیار مناسبی به شمار آید.
از دیگر لذت های رفتن به هر کویری، تماشای آسمان ستاره باران شب و عکاسی از آن خواهد بود، تجربه ای که به ندرت به دلیل آلوده بودن هوای شهرها، شاهد آن خواهید بود.

هزینه ها:
هزینه سافاری: کرایه هر ماشین برای 2 الی 3 ساعت گردش در کویر 400000 تومان
هزینه شتر سواری: برای گردشی 2 ساعته 30000 تومان
هزینه موتور ATV یا همان چهار چرخ: هر 2 ساعت رانندگی 200000 تومان

وسایل مورد نیاز برای سفر به کلوت شهداد:
برای لذت بردن از تمام لحظه های این سفر به یاد داشته باشید تا با خود وسایل مناسب را به همراه داشته باشید. آب قابل شرب، آذوقه، لباس های گرم و سرد به علت اختلاف دمای زیاد میان روز و شب، کرم ضد آفتاب، کلاه، عینک آفتابی، کفش مناسب، پتو، چادر، پاور بانک و وسایلی از این قبیل از ضروریات این ماجراجویی می باشد.

در کلوت شهداد کجا اقامت داشته باشیم؟
در سال های اخیر کمپ های برای رفاه حال مسافران در کلوت شهداد تعبیه شده است تا ضمن فراهم آوردن نیازهای اولیه گردشگران، بتوانند برای شما شبی بیاد ماندنی را رقم زنند. این مرکز با دارا بودن آلاچیق هایی گنبدی شکل در ضلع غربی کویر لوت قرار گرفته و شامل امکاناتی از قبیل پارکینگ و سرویس بهداشتی می باشد. در نظر داشته باشید پیش از رفتن به سمت این اقامتگاه ها به وسیله هماهنگ شدن با مسئولان این بهش از باز یا بسته بودن آن مطلع شوید.
اگر به دنبال مراکزی با امکانات بیشتر هستید، هتل و اقامتگاه های موجود در شهر کرمان نیز می تواند گزینه مناسبی باشد.

تذکر: کویر لوت و کلوت های آن آنچنان مدهوش کننده اند که با قدم گذاشتن در میانشان محو زیبای ها می شوید، اما همین پدیده های طبیعی به علت تشابه ظاهریشان، برای افراد عادی بسیار خطرناک بوده و خطر گم شدن در کویر را دارد. از همین رو برای رفتن به سمت کویت پیشنهاد می کنیم تا با تورها و کویرشناسان همراه شوید. توجه داشته باشید برای بازدید از این کویر نیاز به مجوز خواهید بود و اگر با تورها به دیدن این مناطق رفتید شخصا دیگر نیازی به گرفتن آن ندارید.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به کلوت شهداد

تفریحات نزدیک به کلوت شهداد

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید