• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  ارگ بم شهرستان کرمان استان بم
  •  ارگ بم شهرستان کرمان استان بم
  •  ارگ بم شهرستان کرمان استان بم
  •  ارگ بم شهرستان کرمان استان بم
  •  ارگ بم شهرستان کرمان استان بم
  •  ارگ بم شهرستان کرمان استان بم


ارگ بم

نام مرکز دیدنی

Arge Bam

نوع مرکز دیدنی

مکان تاریخی

استان

شهرستان

بم

آدرس

استان کرمان، قسمت شرقی شهرستان بم

می توان از ارگ بم به عنوان بزرگترین بنای خشتی دنیا نام برد، این جاذبه تاریخی در شهر بم، در استان کرمان و شمال شرقی ایران قرار گرفته است. این اثر با چشم انداز فرهنگی اش عضو سایت جهانی یونسکو به عنوان یک میراث جهانی است. قدمت این جاذبه به دوران هخامنشیان یعنی قرن ششم تا چهارم قبل از میلاد باز می گردد. ارگ بم در گذشته در موقعیتی استثنایی بر روی جاده ابریشم قرار داشت و در طی قرن های هفتم تا یازدهم محل تلاقی مسیرهای تجاری مهم و معروفی برای تولید کنندگان کتان و پنبه به شمار می رفت. 
این بنای تاریخی با ظاهری بی بدیل و خیره کننده به عنوان یکی از شاهکارهای تاریخی ایران زمین به صورت قلعه ای مستحکم در مرتفع ترین نقطه شهر آرمیده. این بنای در بالای صخره ای غول پیکر در جنوب رودخانه بم یا پشت رود ساخته شد. 
متاسفانه این اثر شگرف در تاریخ بیست و ششم دسامبر سال 2006 به دلیل بروز زلزله ای مخرب در شهر بم به صورت کامل تخریب گردید اما رئیس جمهور وقت یران آقای محمد خاتمی اقدامات لازم برای بازسازی اش را آغاز نمود و خوشبختانه با همت مسئولین و دیگر کشورها این مجموعه عظیم مرمت گردید.
وسعت مجموعه ارگ بم که شهر قدیمی و ارگ را در دل خود جای داده، 20 هکتار تخمین زده شده و مساحت خود قلعه که در گذشته مرکز سیاسی شهر به شمار می رفته تقریبا 6 هکتار است. امروزه تنها از دروازه جنوبی ارگ استفاده می شود. 
ساختمان های تاریخی معروف جهان مانند تخت جمشید تنها به دوره ای خاص تعلق دارند. اما مدارک و مستندات لازم درباه قدمت واقعی این شاهکار تاریخی ایران وجود ندارد. با توجه به متون تاریخی به نظر می رسد ساخت این مجموعه مستحکم به دوران بهمن پسر اسفندیار باز می گردد. البته از نظر آقای نوربخش که قبل از انقلاب اسلامی تحقیقاتش را درباره این افتخار ایران زمین آغاز نمود  کتابی با همین عنوان منتشر کرد تاریخچه شهر باستانی بم و مجموعه شگرفش به اواسط دوران قدرت اشکانیان باز می گردد. 
به طور کلی مجموعه ارگ بم از دروازه اصلی، بازار، میدان اصلی، مسجد بزرگ ارگ، مجموعه میرزا نعیم، مسجد کوچک، کاروانسرا، زورخانه، حمام ارگ، دروازه حصار دوم، مسجد ارگ، اصطبل، اسلحه خانه، آسیاب بادی، خانه حاکم، چهار فصل، چاه اصلی ارگ، باقیمانده های حصار قدیم، محله قلام یا کناری، زندان و دروازه کت کرم می باشد. 
قطعا تمام موارد ذکر شده تنها گوشه ای کوچک از زیبایی و عظمت این بنای شهیر تاریخی را در برمی گیرد پس پیشنهاد می شود برای کشف و کاوش این شگفتی باستانی از نزدیک از آن دیدن نمایید.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به ارگ بم

تفریحات نزدیک به ارگ بم

نظرها

  • 0 0

    باسلام،در شهر بم راهنمای شما هستم،@bam.tourism


ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید