• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  کوه تفتان شهرستان سیستان و بلوچستان استان خاش
  •  کوه تفتان شهرستان سیستان و بلوچستان استان خاش
  •  کوه تفتان شهرستان سیستان و بلوچستان استان خاش
  •  کوه تفتان شهرستان سیستان و بلوچستان استان خاش


کوه تفتان

نام مرکز دیدنی

Taftan Mountain

نوع مرکز دیدنی

غار و کوه

شهرستان

خاش

ناحیه

کوهستانی

مدت زمان بازدید

نصف روز

ساعت بازدید

تمامی روزهای سال

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

سیستان و بلوچستان، خاش، جاده خاش به زاهدان، 20 کیلومتری شمال خاش تابلو راهنمای رسیدن به کوه را دنبال کنید

کوه ها همواره بخش بزرگی از تفریحات ما ایرانیان بوده اند و کوه تفتان یکی از مهم ترین و سرشناس ترین کوه های کشور محسوب می شوند. کوه تفتان از کوه های آتشفشانی نیمه فعال کشور است و جالب است بدانید گره آتشفشان یکی از  کوه های پاکستان به نام کوه آتشفشانی خاموش سلطان محسوب می شود. تفتان با 4036 متر ارتفاع، از بلند ترین کوه های ایران محسوب می شود اما با توجه به آب و هوای منطقه اطراف آن، خیلی برف گیر نیست.

وجه تسمیه:
تفتان از واژه تپتان یا جمع واژه تپت می آید و در زبان بلوچی تپت به معنی گرم می باشد. دودهای گوگردی نمایان از دهانه های تفتنان باعث شده پیدایش این ریشه کاملا منطقی به نظر برسد.
نام قله آتشفشانی تفتان چهل تن است و به یاد 40 نفر از راشدینی مفقود شده در این کوه، به این اسم خوانده می شود.

پوشش گیاهی و جانوری کوه تفتان:
پوشش جانوری کوه تفتان را حیوان هایی نظیر شغال، گرگ و روباه تشکیل می دهند. 
از انواع گیاهان این منطقه می توان به گیاهان کاسنی، آویشن، پونه، پیاز کوهی و ریواس اشاره کرد، هم چنین درختانی مانند بنه، بادام کوهی و گز نیز در این ناحیه وجود دارند.
کوه ها همیشه منبع تامین آب های شیرین بوده اند و کوه تفتان نیز از این موضوع مستثنی نیست. دریاچه های شمالی تفتان با آب شیرین و عمق کم و دریاچه ای با آب شور اما عمق بیشتر در بخش دیگر آن مجموعه دریاچه های کوه تفتان هستند و به دریا سر شهرت دارند. همچنین رودخانه های لادیز و گزد نیز از این کوه سرچشمه می گیرند.
اگر کوه نوردی را به طور جدی انجام نمی دهید می توانید با صعود به بخشی از تفتان، خودتان را مهمان تجربه کوچک لذت بخشی کنید.

تذکر: همانطور که پیش از این اشاره شد، این کوه غبارهایی گوگردی را از دهانه خود به بیرون می فرستد اما بایستی متذکر شویم مخلوط شدن آن با آب واکنشی شیمیایی و در عین حال سمی را به وجود می آورد. این پدیده سبب ایجاد اسید سولفوریک شده و در بین مردم معروف به تیز آب سلطانی است. پس اگر برای دیدن این پدیده وسوسه شدید مراقب سلامتی خود نیز باشید.

تذکر: برای بالا رفتن از کوه تفتان 4 مسیر وجود دارد و مسیر پناهگاه از همه بیشتر توصیه می شود زیرا کوه نوردان نیز از همین مسیر استفاده می کنند. لازم به ذکر است برای استفاده از این مسیر با هیات کوه نوردی استان هماهنگ شوید.

تذکر: برای این کوه نوری وسایل رفاهی لازم برای یک سفر کوه نوردی 1 روزه مانند غذا، آب و لباس و کفش مناسب به همراه داشته باشید. حواستان باشد کوه نوردی در تفتان در فصل زمستان به علت وزش بادی سرد و شدید می تواند مسیر را برایتان دشوار کند.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به کوه تفتان

تفریحات نزدیک به کوه تفتان

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

دیدنی ترین روستاهای جهان، بر اساس دفتر گردشگری سازمان ملل

همه مناطقی که در این لیست هستند، مقاصد جذاب و تاریخی با شگفتی های طبیعی خیره کننده مانند کوه ها، صخره های کنار دریا، پارک های ملی و غیره را شامل می شوند. در اینجا نگاهی دقیق تر به 11 مورد به تازگی اضافه شده می اندازیم که نظر ما را به خود جلب کرد.

متن کامل مقاله

با بهترین کشورهای اروپایی برای یادگیری زبان، بر اساس نظرسنجی ها آشنا شوید

با نزدیک شدن به سال جدید و تصمیمات جدیدی که در ذهن می آیند، یادگیری زبان یکی از مواردی است که اغلب در بسیاری از لیست های شخصی افراد ظاهر می شود. کارشناسان سفر و موسسات زبان مرتبا نظرسنجی‌ هایی را در مورد بهترین مقاصد برای انجام این کار منتشر می‌کنند و این واقعیت ساده را تکرار می‌کنند که در دنیای به هم پیوسته و «جهانی‌ شده» ما، توانایی برقراری ارتباط به بیش از یک زبان، فرصت‌ ها، تجربیات و درک جدیدی را برای ما فراهم می‌ کند.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید