• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  روستای قلعه نو شهرستان سیستان و بلوچستان استان زهک
  •  روستای قلعه نو شهرستان سیستان و بلوچستان استان زهک
  •  روستای قلعه نو شهرستان سیستان و بلوچستان استان زهک


روستای قلعه نو

نام مرکز دیدنی

Ghaleh Now village

نوع مرکز دیدنی

روستا و دهکده

شهرستان

زهک

ناحیه

اطراف شهر

مدت زمان بازدید

نصف روز

ساعت بازدید

تمام ایام سال

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

سیستان و بلوچستان، 26 کیلومتری جنوب شهر زابل، 5 کیلومتر پس از شهرستان زهک

استان سیستان و بلوچستان با دارا بودن آثار باستانی بسیار و فرهنگی غنی، از جمله استان های با تمدن کشورمان محسوب می شود. روستای قلعه نو بخشی از این سرزمین پر رمز و راز را تشکیل می دهد. بناهای خشت و گلی به این روستای 1200 ساله جلوه ای منحصر به فرد بخشیده اند و با نگاهی کلی به قلعه نو، متوجه معماری منحصر به فرد آن خواهیم شد. سقف تمامی بناها گنبدی شکل ساخته شده اند تا بهترین عملکرد را در اقلیم گرم داشته باشد. بر فراز این گنبد ها بادگیری به نام کولک تعبیه شده است و همچنین روزنه های E شکلی به نام سورک بر دیواره آن نمایان است تا به خنک کردن ساختمان و چرخش هوای مطبوع در داخل آن، کمک کند. از دیگر تدابیر خردمندانه در ساخت این خانه ها استفاده از گیاه کرته در ترکیب خشت است تا از ورود رطوبت به فضای داخلی جلوگیری کند، چراکه دریاچه هامون و رودخانه های اطراف آن باعث مرطوب شدن این محیط می شوند و بدون جلوگیری از ورود رطوبت، زندگی در فضاهای داخلی سخت می شود.
به دلیل موقعیت جغرافیایی مناسب این روستا در مقایسه با سایر مناطق، روستاهایی نظیر قلعه کهنه خانه هایشان را رها کردند و برای ادامه زندگی به قلعه نو آمدند. طایفه های نارویی، کیانت، براهویی، دیانت، اسلامی، خمر و راشکی، مردمان این روستا را تشکیل می دهند. این مردمان خوش ذوق ، مهارت بسیار زیادی در ساخت صنایع دستی همچون قالی، گلدوزی و پارچه بافی دارند و به نوعی یکی از صنعت های مهم این منطقه محسوب می شود.
قرار گیری روستای قلعه نو بر فراز بلندترین نواحی این منطقه سبب شد تا نام قلعه را برای آن انتخاب کنند. 
گذشته از چهره منحصر به فرد غلعه نو، آثار تاریخی این شهر ارزش بسیار بالایی بدان بخشیده اند. شهر تاریخی دهانه غلامان با قدمتی کهن و بجای مانده از حکومت هخامنشیان، در دهه 1960 میلادی توسط اومبرتو شراتوUmberto Scerrato)) باستان شناس و ایران شناس برجسته ایتالیایی، کشف شد. جالب است بدانید در کتیبه های تخت جمشید، بیستون و نقش رستم، این منطقه را به نام زرنکای و زرک ذکر کرده اند.
دیگر جاذبه گردشگری این روستا، گورستان منحصر به فرد و قدیمی آن است. قبر عوام به صورت پلکانی بر روی هم جای گرفته اند و مقبره بزرگان همچون حاکمان، درون فضاهایی به نام معجره تعبیه شده است. باستان شناسان با بررسی بر روی این قبرها به مقبره ای از دوران صفویه دست یافته اند که نشان دهنده عمر 500 ساله این مکان تاریخی است.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به روستای قلعه نو

تفریحات نزدیک به روستای قلعه نو

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید