• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  ارگ کلاه فرنگی بیرجند شهرستان خراسان جنوبی استان بیرجند
  •  ارگ کلاه فرنگی بیرجند شهرستان خراسان جنوبی استان بیرجند
  •  ارگ کلاه فرنگی بیرجند شهرستان خراسان جنوبی استان بیرجند


ارگ کلاه فرنگی بیرجند

نام مرکز دیدنی

Kolah Farangi Citadel

نوع مرکز دیدنی

مکان تاریخی

شهرستان

بیرجند

مدت زمان بازدید

30 دقیقه

ساعت بازدید

ساعات اداری

آدرس

خراسان جنوبی، بیرجند، خیابان مطهری، استانداری

می توان از بیرجند به عنوان یکی از سرزمین های باستانی و کهن ایران زمین نام برد، شهری جذاب که زعفران، زرشک و فرش های دست بافش از آوازه ای جهانی برخوردار است. این شهر با توجه به قدمت کهن و تاریخ طولانی اش آثار و جاذبه هایی ارزشمندی را در دل خود جای داده، آثاری که نشان از این تاریخچه ژرف دارند. از یکی از جذاب ترین و زیباترین آثار این شهر می توان به ارگ کلاه فرنگی اشاره کرد، جاذبه ای که از آن به عنوان نماد شهر نیز یاد می شود. بنایی شگرف که با شماره 1880 در فهرست میراث ملی ایران ثبت گردید. در واقع بنای اصلی این عمارت دو بادگیر را در ضلع های اطرافش جای داده بود، بادگیرهایی که در پروژه بازسازی و مرمت آن از بین رفتند. در عصر حاضر از این اثر تاریخی به عنوان ساختمان استانداری استان خراسان جنوبی استفاده می شود. این ارگ که به امیرحسین خان شیبانی نسبت داده می شود، در واقع به امیرعلم خزیمه تعلق داشته، کسی که آن را به فرمانداری بیرجند اهدا نمود. ارگ کلاه فرنگی بیرجند با ساختاری متفاوت از دیگر آثار تاریخی این شهر در اواخر دوره زندیه ساخته شد. عمارتی جذاب که به صورت شش طبقه و در غالب زیگورات های باستانی طراحی گردیده و در قالب یک شش ضلعی با راسی مخروطی شکل به رنگ سفید خودنمایی می کند. در ساخت این بنای باشکوه عمدتا از مصالحی نظیر آجر، ساروچ و آهک استفاده شده است. گرچه این عمارت شش طبقه است اما تنها دو طبقه آن قابل استفاده می باشد و بقیه تنها با هدف حفظ فرم و شکل ساختمان طراحی شده اند. از مهم ترین بخش های این عمارت البته از نظر کارشناسان معماری می توان به بخش همکفش اشاره کرد، این طبقه با طراحی بی عیب و نقص سبک های تزئینی بی بدیلی را در دل خود جای داده. طراحی فوق العاده ای که به لطف آن بخش های مختلف عمارت از جمله گنبدی ها، اتاق ها و هشتی ها به یکدیگر مرتبط و متصل می شوند. ارگ کلاه فرنگی بیرجند به عنوان شاهکاری از معماری نظر بسیاری از گردشگران و علاقمندان به هنر را به خود جلب می کند، جاذبه ای شگرف که در طی سفر به بیرجند بازدید از آن را به هیچ وجه نباید از دست داد.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به ارگ کلاه فرنگی بیرجند

تفریحات نزدیک به ارگ کلاه فرنگی بیرجند

نظرها

  • 0 0

    جالب بود


ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید