• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  دره کال جنی شهرستان خراسان جنوبی استان طبس
  •  دره کال جنی شهرستان خراسان جنوبی استان طبس
  •  دره کال جنی شهرستان خراسان جنوبی استان طبس
  •  دره کال جنی شهرستان خراسان جنوبی استان طبس
  •  دره کال جنی شهرستان خراسان جنوبی استان طبس


دره کال جنی

نام مرکز دیدنی

Kal Jeni Valley

نوع مرکز دیدنی

سایر مکان های دیدنی

شهرستان

طبس

آدرس

خراسان جنوبی،شمال طبس اطراف روستای ازمیغان امتداد خروجی قناتی

می توان از دره کال جنی طبس به عنوان یکی از زیباترین شگفتی های طبیعی ایران نام برد، دره ای که در جنوب استان خراسان قرار گرفته و به دلیل فرسایش ناشی از سیلاب و جریان آب در طی قرن ها به وجود آمده است. نام این دره از ترکیب دو کلمه کال و جنی به وجود آمده، کال به معنای دره ای ایجاد شده به وسیله جریان آب و سیلاب ها می باشد. ساکنین روستاها این دره را کمی ترسناک و مرموز می دانند از این رو بخش دوم آن را یعنی جنی برای اسم دره انتخاب کردند. جنی یعنی همان محل حضور و زندگی جن ها. به طور کلی سه دلیل برای انتخاب نام این دره توسط محققان و تاریخ شناسان ارائه می شود، دلیل اول مرموز بودن آن به دلیل ظاهر ستون ها، طاق ها و دیوارهایش و اعتقاد مردم روستایی به وجود جن در آن مکان است. نظریه دوم بر این موضوع دلالت دارد که چنانچه فردی در روزی طوفانی بر این دره بایستد از طرف جن ها مورد اصابت سنگ ریزه قرار می گیرد، البته ریزش سنگ ریزه ها به دلیل وزش شدید باد می باشد اما محلیان بر این باورند که این سنگ ها از طرف جن ها پرتاب می شوند. دلیل سوم وجود خانه ها و تونل هایی در دل دیواره های آن می باشد، خانه هایی که توسط پیروان آیین مهرآیینی برای برگزار کردن چله هایشان در آنها ساخته شدند. چله نام یک مراسم مذهبیست که در طی آن افراد به مدت 40 روز در مکانی مشخص کاملا خود را منزوی کرده و به انجام مناسک مذهبی می پردازند. پیروان این دین نام کلمه جنی را به منظور حفاظت از این تونل ها و خانه ها در برابر ورود دیگران با ایجاد رعب و وحشت برای آنها انتخاب کرده اند. زمانیکه از این دره مرموز دیدن می نمایید و با فضای رمز آلود و کمی ترسناک آن آشنا می شوید، متوجه خواهید شد که انتخاب این نام برای آن چندان هم بی دلیل نبوده. از یکی از برترین جذابیت های این منطقه می توان به نخلستان خودرو آن با درختان نخل درهم تنیده اش اشاره کرد، جاذبه ای شگرف که گذشتن از آن دشوار و طاقت فرسا خواهد بود. 

چگونگی دسترسی: دسترسی به این مکان بعد از جاده آسفالتی از دوراهی استخر با پیمودن مسیری 5 کیلومتری از جاده خاکی امکان پذیر خواهد بود. به طور کلی دو راه برای دستیابی به این مسیر وجود دارد، یکی انتهای جاده خاکی است که به ابتدای دره می رسد و دیگری اواسط جاده خاکی است که می توان از طریق یک شکاف ایجاد شده به دلیل فرسایش به دورن دره دست یافت. پسشنهاد می شود راه اول را انتخاب نمایید زیرا به محلی با مناطق سرسبز و چشمه آبی راه خواهید یافت. 


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به دره کال جنی

تفریحات نزدیک به دره کال جنی

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید