• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  مدرسه غیاثیه خرگرد شهرستان خراسان رضوی استان خواف
  •  مدرسه غیاثیه خرگرد شهرستان خراسان رضوی استان خواف
  •  مدرسه غیاثیه خرگرد شهرستان خراسان رضوی استان خواف
  •  مدرسه غیاثیه خرگرد شهرستان خراسان رضوی استان خواف


مدرسه غیاثیه خرگرد

نام مرکز دیدنی

Khargerd Ghiasieh School

نوع مرکز دیدنی

مکان تاریخی

شهرستان

خواف

ناحیه

اطراف شهر

مدت زمان بازدید

1 ساعت

ساعت بازدید

تمام روزهای سال

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

استان خراسان رضوی، ۵ کیلومتری جنوب شرقی خواف و بر سر راه تربت حیدریه، روستای غیاثیه

خواف با تاریخی چند هزار ساله از زمان اشکانیان قدیمی ترین شهرستان ها در مرزهای شرقی ایران می باشد که در زمان سلسله تیموریان در اوج شکوه و پیشرفت خود بوده است. همچنین این کهن شهر زیبا در گذرگاه معروف جاده ابریشم قرار داشت. خواف از مراکز موسیقی خراسانی می باشد و اساتید بزرگی از این رشته در این شهر زندگی می کنند. در سفر به این شهر نباید جاذبه های طبیعی و تاریخی آن را از دست داد. در دل آثار باستانی این شهر بناهای تاریخی با ارزشی وجود دارند و همگی تجلی بخش فرهنگ و دانش دوستی خواف دارند . مدرسه غیاثیه خرگر یکی از مسحور کننده ترین آثار تاریخی ایران به شمار می رود. این بنا مربوط به قرن 9 قمری بوده و در روستای غیاثیه نزدیک به شهر خواف است.

تاریخچه مدرسه غیاثیه:
شاهرخ پادشاه تیموری از دوست داران علم، فرهنگ و هنر و معماری بود و همواره حامی دانشمندان و معماران بود تا آن ها با خلق آثار زیبا جاودانه شوند. این مدرسه ی با شکوه، تمام ذوق و هنر 2 معمار به نام قوام الدین و برادرش غیاث الدین شیرازی درسال های 842 تا 847 قمری در زمان او ساخته شده است. مدرسه غیاثیه آخرین بنای با عظمت از سلسله تیموری، شاهکار آن زمان است که در نوع خود بی همتاست. نام این مدرسه با الهام از وزیر شاهرخ تیموری، غیاث الدین شیر محمد خوانی نام گذاری شده است.

وجه تسمیه:
خرگر به معنای خورشید گرد، از شهرهای قدیم خراسان است. برخی از محققان بر این باورند که خرگر از 2 واژه تشکیل شده خور برگرفته از خورشید  و گرد به معنای شهر و روی هم به معنی شهر آفتاب است. اما عده ی دیگر گفته اند خر به معنی بزرگ و گر به معنی شهر است زیرا این شهر محل زندگی علمای بزرگ آن زمان بوده است. در واقع تمامی این نظرات بر این است که خرگر مرکز علم و ادب و دانش بوده است.

معماری مدرسه غیاثیه:
معماری بنای مدرسه غیاثیه شباهت بسیاری با آثار سلجوقی داشته اما از آثار به جای مانده عصر تیموریان است. وقتی به مدرسه می رسیم عظمت و شکوه این بنا ما را مسحور می کند. سردر ورودی اصلی با ارتفاعی بالاتر از اطرافش، ازکاشی های معرق لاجوردی و آجر با ظرافت هنرمندانه ای مزین شده که زیبایی و جلوه آن را دو چندان می کند. صحن مدرسه چهار ایوانی با ارتفاع 11 متر و پلانی مستطیل شکل به ابعادی در حدود 44*55 متر مربع دارد. در اطراف صحن 32 حجره قرار گرفته و در 2 طبقه ساختمان به وضوح قابل مشاهده اند. 4 اتاق در وجه های اطراف این صحن وجود دارد و با قرار گیری در میانشان می توان نور ملایمی که از  8 نور گیر در پایه به داخل فضا وارد می شود را می توان نظاره کرد.
هشتی :
هشتی ورودی از 2 طرف به تالار یا مدرس منتهی می شود که محل برگزاری مکتب برای بحث و تبادل نظر دانشجویان و دانش آموزان بوده است. ضلع سمت راست مدرس محرابی را در  خود جای داده است تا دانشجویان علاوه بر کسب علم و دانش به عبادت نیز بپردازند.
ایوان:
ایوان قبله در سر در ورودی مدرسه بزرگترین و زیباترین ایوان بوده و نام معماران آن بر روی کتیبه ای با خط نسخ نقش بسته است. بر روی هر 4 ایوان ورودی سوره هایی از قرآن کتیبه شده، هر چند این نوشته ها در طول زمان از بین رفته است.
حجره: 
همانطور که گفته شد 32 حجره در دوطبقه برای استفاده 2 تا 3 نفر از طلاب در اطراف صحن ساخته شده که دارای یک ایوانچه و یک پستو است. 

مدرسه غیاثیه شاهکار سلسله تیموریان از بهترین دانشگاه های اسلامی ایران در زمان خودش بوده است. متأسفانه بعد از 60 سال با ظهور سلسله صفویان و تعصبات شاهان صفوی از رونق افتاد.
این مدرسه با شماره 126 در فهرست بناهای تاریخی و اماکن باستانی ایران در تاریخ 15 دی ماه 1310 به ثبت رسیده است.

دیدنی های اطراف مدرسه غیاثیه خرگر:
از دیگر جاذبه های گردشگری خواف می توان به آسبادهای نشتیفان، مسجد جامع سنگان، کوشک سلامی، مسجد ملک زوزن، آبشار کفتر دره و منظقه حفاظت شده سیرخون اشاره کرد.

کجا اقامت داشته باشیم:
تعدادی از اقامتگاه‌های بوم‌گردی در خواف و روستاهای اطرافش پذیرای شما هستند. از این میان می توان به اقامتگاه بومگردی غیاثیه اشاره کرد که روبروی مدرسه و پنجره‌ هایش رو به این بنای تاریخی باز می‌شود.

تذکر: مناسب ترین زمان برای دیدن این بنای با شکوه تاریخی از نظر آب و هوا، فصل های پاییز و زمستان و همچنین تعطیلات نوروز است.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به مدرسه غیاثیه خرگرد

تفریحات نزدیک به مدرسه غیاثیه خرگرد

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید