• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  حرم امام رضا شهرستان خراسان رضوی استان مشهد
  •  حرم امام رضا شهرستان خراسان رضوی استان مشهد
  •  حرم امام رضا شهرستان خراسان رضوی استان مشهد
  •  حرم امام رضا شهرستان خراسان رضوی استان مشهد
  •  حرم امام رضا شهرستان خراسان رضوی استان مشهد
  •  حرم امام رضا شهرستان خراسان رضوی استان مشهد
  •  حرم امام رضا شهرستان خراسان رضوی استان مشهد
  •  حرم امام رضا شهرستان خراسان رضوی استان مشهد
  •  حرم امام رضا شهرستان خراسان رضوی استان مشهد


حرم امام رضا

نام مرکز دیدنی

Imam Reza (AS) Holy Shrine

نوع مرکز دیدنی

معبد و مقبره

شهرستان

مشهد

ناحیه

مرکز شهر

مدت زمان بازدید

2 الی 3 ساعت

ساعت بازدید

شبانه روز

نرخ قیمت ورودی

رایگان

وب سایت

آدرس

خراسان رضوی، مشهد، نگین شهر

حرم مطهر امام رضا، مهم ترین جاذبه ی گردشگری مشهد است. حرم واقع در مرکز شهر و مقبره امام رضا (ع)، هشتمین نسل از نوادگان حضرت محمد (ص) می باشد و از قداست خاصی برای مسلمانان برخوردار است. حرم امام رضا شامل آرامگاه ها مانند آرامگاه پیر پالان دوز، مساجد مانند مسجد گوهرشاد، صحن ها، رواق ها، کتابخانه و مجموعه موزه  های آستان قدس رضوی است.
فضاهای بازی که در اطراف مرقد هستند با نام صحن شناخته شده اند. حرم امام رضا دارای 9 صحن است و هر کدام حال و هوای خود را دارد. 8 صحن حرم ساخته شده اند و دیگری در حال ساخت است.

1. «صحن انقلاب» یا همان «صحن عتیق» اولین صحن حرم است و در دوران سلطان حسین بایقرا، در سال 875 قمری ساخته شده. می توان گفت باشکوه ترین صحن حرم، صحن انقلاب با سقاخانه اسماعیل طلایی است. در ضلع جنوبی صحن انقلاب پنجره فولادی و ایوان طلای امام رضا وجود دارد. در این صحن چهار ایوان قرار گرفته و به ترتیب در اضلاع شمالی، جنوبی، غربی و شرقی آن ایوان های عباسی، طلای نادری، ساعت و نقاره خانه است.
در ایوان نقاره خانه ساختمان و نقاره خانه قرار دارد و آیین نقاره نوازی بالای آن اجرا می شود. ایوان ساعت، ساعت حرم را در خود جای داده که در سال 1278 مظفر الدین شاه آن را به حرم اهدا کرده است.
در صحن انقلاب مقبره شیخ حر عاملی، شیخ نخودکی، شیخ مجتبی قزوینی و در میان آن سقاخانه اسماعیل طلایی قرار گرفته است.

2. «صحن آزادی» در شرق روضه ایوانی از زمان فتح علی شاه با چهار ایوان به نام های طلا، باب الحکمه، ایوان غربی و باب السلام به نام صحن نو یا صحن آزادی قرار دارد. مساحت این صحن 4335 متر مربع است که در سال 1233 به دستور فتحعلی شاه ساخته شده و در سال 1282 به دستور ناصر الدین شاه ایوان آن طلا کاری گردید. ایوان طلا که محل تشرف بانوان نیز هست، با ارتفاع بیش از 20 متر در میان ایوان های صحن آزادی، شهرت بیشتری دارد.

3. «صحن جامع رضوی» با 117584 متر مربع مساحت، بزرگترین صحن حرم به شمار می رود. در این مساحت 70000 نفر می توانند نماز بخوانند. این صحن که بعد از انقلاب فرهنگی سال 57 ساخته شده، از 30 حجره و 46 غرفه تشکیل شده و از طریق باب الجواد و باب الرضا به خیابان های خسروی نو و امام رضا راه دارد. در سه طرف این صحن سه ایوان و سردر بزرگی وجود دارد که در طرفین هر ایوان دو گل دسته طلاکاری شده با بیش از 30 متر ارتفاع مشاهده می شود. ضلع قبله آن، ایوان و گلدسته های بزرگتری دارد.

4. «صحن جمهوری اسلامی» سال 1368 شمسی در غرب حرم ساخته شده و شامل 4 ایوان قرینه به نام های طلا یا باب الولایه، باب العلم، باب الغدیر و باب الشهاده است. فضای باز صحن 7302 متر مربع و فضای غرفه های صحن 4622 متر مربع است. در میان این صحن سقاخانه ای زیبا و هشت ضلعی با سیستم چشمی برای آب خوری و در بخش دیگر آن ساعت آفتابی که ظهر شرعی را نمایش می دهد وجود دارد.

5. «صحن قدس» در قسمت جنوبی حرم و بعد از مسجد گوهرشاد، صحنی با سقاخانه ای شبیه به ساختمان قدس و یک هشتم اندازه واقعی آن ساخته شده است. این صحن که پس از انقلاب فرهنگی سال 57 ساخته شده، با 2510 متر مربع مساحت، کوچکترین صحن حرم است.

6. «صحن غدیر» صحنی با مساحت 9092 متر مربع در ضلع غربی صحن جامع قرار دارد. صحن غدیر از ضلع شرقی و جنوبی به صحن جامع رضوی و از ضلع غربی به مجتمع تجاری خدماتی غدیر که سرویس های بهداشتی نیز در آن هست راه دارد. در ضلع شرقی این صحن، صحن جمهوری اسلامی و در شمال غربی آن سردر شیرازی قرار دارد.

7. «صحن کوثر» در زاویه شمال شرقی صحن جامع رضوی و جنوب شرقی روضه با مساحت 10268 متر مربع قرار دارد. مصالح اصلی آن فلز و بتن است و نمای آن از سنگ و آجر و کاشی معرق می باشد. 

8. «صحن هدایت» این صحن با 1440 متر مربع مساحت در شمال شرقی روضه قرار دارد.

9. «صحن رضوان» در دست ساخت است.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به حرم امام رضا

تفریحات نزدیک به حرم امام رضا

نظرها

  • 1 0

    امام رضا حاجتم داد


ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید