• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  مسجد وکیل شهرستان فارس استان شیراز
  •  مسجد وکیل شهرستان فارس استان شیراز
  •  مسجد وکیل شهرستان فارس استان شیراز


مسجد وکیل

نام مرکز دیدنی

Vakil Mosque

نوع مرکز دیدنی

مسجد

استان

شهرستان

شیراز

مدت زمان بازدید

1 الی 2 ساعت

ساعت بازدید

نیمه اول سال از ساعت 8:30 الی 21:30, نیمه دوم سال از ساعت 08:00 الی 20:00

نرخ قیمت ورودی

ارزان

متوسط قیمت بلیط

2،000 تومان

آدرس

استان فارس، شیراز، خیابان آیت الله طالقانی، غرب بازار وکیل

مسجد وکیل باز مانده ای تاریخی از دوران زندیه است و جز مجموعه ی وکیل می باشد. این مجموعه شامل مسجد، حمام و بازار می باشد. مسجد وکیل در محله قدیمی درب شاهزاده قرار دارد و زیباترین بنای مجموعه وکیل است. 

تاریخچه مسجد وکیل:
 مسجد وکیل در سال 1152 خورشیدی و در زمان حکومت زندیه ساخته شده است. در آن زمان شیراز پایتخت حکومت بود و به همین دلیل کریم خان تلاش های بسیاری برای بهبود این شهر کرد. مسجد وکیل اولین بار در دوران قاجار و به دستور حسین علی میرزا فرمانفرما، فرزند فتحعلی‌شاه قاجار، ترمیم شد و پس از آن نیز بازسازی مسجد همواره ادامه یافت.

معماری بنا:
با ورود اسلام کم کم شیوه ی نوینی از معماری تحت عنوان معماری اسلامی وارد ایران شد. هنر معماری اسلامی را می توان به وضوح در نقاط مختلف مسجد وکیل مشاهده کرد. گفته شده است میرزا نصیر، حکیم باشی کریم خان زند، معمار این بنا بوده است اما درستی این گفته اثبات نشده است.
قسمت های مختلف مسجد وکیل شامل 2 شبستان، طاق، دالان، حیاط، ورودی مسجد، محراب، ایوان و منبر، همگی در 11000 متر مربع جای گرفته اند. قسمت مربوط به مسجد وکیل فضایی 9600 متر مربع را به خود اختصاص داده است و نزدیک به 0.5 هکتار آن را صحن مسجد و 0.3 هکتار نیز شبستان معروف مسجد وکیل تشکیل داده اند. 
از زیبایی های این بنا می توان به تزیینات کاشی کاری، میناکاری، منبر یک تکه مرمرین، ستون های حجاری شده در شبستان وحوض وسیع آن اشاره کرد. 48 عدد ستون سنگی یک تکه در شبستان به نظمی بسیار چشم نواز در کنار هم قرار گرفته اند و از حیرت انگیز ترین مناظر مسجد به شمار می روند.
این مسجد دارای شبستان شمالی یا زمستانی نیز هست اما معروف ترین شبستان این مسجد شبستان جنوبی می باشد و کفپوش سنگی و گنبد آجری آن بسیار چشم نواز می باشد. کاشی کاری های دیوار این شبستان در میان سقف و کف آجری و سنگی جلوه ای بسیار بیشتر دارد. ارتفاع هر کدام از این ستون ها 65 متر است و عظمت آن می تواند شمارا حیرت زده بکند.
این مسجد یکی از بزرگترین مساجد ایران است. درب ورودی مسجد از کنار راسته شمشیرگرها با 8 و 6 متر طول و عرض درب اصلی مسجد به حساب می آید. در بالای این درب کتیبه ای به خط کوفی از آیات قرآن و بالای آن کتیبه ای دیگر با حکاکی نام فتحعلی شاه و پسرش با طلا قرار گرفته است. این کتیبه در سال 1268 قمری ساخته شده است. پس از ورود، طاقی در بالای سر قرار دارد با تزیینات کاشی کاری و در میان این کاشی کاری ها جمله لا اله الا الله به خط کوفی نوشته شده است. در مسجد وکیل کتیبه های دیگری نیز وجود.
با ورود به مسجد ابتدا وارد دالان می شویم که دو طرف آن راهرویی به سمت صحن مسجد وجود دارد. حیاط اصلی مسجد با 60 متر عرض و 65 متر طول سنگ فرش شده است و حوضی بسیار زیبا را در دل خود جای داده است. در حیاط خلوت مسجد نیز یک حوض سنگی قرار دارد.
سبک معماری مسجد وکیل را 2 ایوانی نیز می دانند چون این مسجد دارای 2 ایوان شمالی و جنوبی است. ایوان شمالی شاید کمی معروف تر باشد. دلیل معروفیت آن طاق بسیار زیبایی است که بر فرازش قرار دارد و آن را طاق مروارید می دانند. فاصله بین ستون طاق های مسجد به 20 متر می رسد. طاق مروارید کاشی های بسیار زیبایی دارد و فضای داخلی آن با سنگ مرمر زینت یافته است.
مسجد وکیل ب شماره 182 در 18 تیرماه سال 1311 به ثبت ملی رسید.

نکته: نرخ بلیط بازدیدکنندگان خارجی 20،000 تومان می باشد.

پیشنهاد: پیشنهاد می کنیم پس از بادید مسجد وکیل به دیدن حمام وکیل، موزه پاریس و مدرسه خان بروید که در فاصله ای کمتر از 1 کیلومتر مسجد قرار گرفته اند.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به مسجد وکیل

تفریحات نزدیک به مسجد وکیل

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید