• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  موزه پارس (باغ نظر) شهرستان فارس استان شیراز
  •  موزه پارس (باغ نظر) شهرستان فارس استان شیراز
  •  موزه پارس (باغ نظر) شهرستان فارس استان شیراز
  •  موزه پارس (باغ نظر) شهرستان فارس استان شیراز
  •  موزه پارس (باغ نظر) شهرستان فارس استان شیراز
  •  موزه پارس (باغ نظر) شهرستان فارس استان شیراز
  •  موزه پارس (باغ نظر) شهرستان فارس استان شیراز
  •  موزه پارس (باغ نظر) شهرستان فارس استان شیراز
  •  موزه پارس (باغ نظر) شهرستان فارس استان شیراز
  •  موزه پارس (باغ نظر) شهرستان فارس استان شیراز
  •  موزه پارس (باغ نظر) شهرستان فارس استان شیراز
  •  موزه پارس (باغ نظر) شهرستان فارس استان شیراز
  •  موزه پارس (باغ نظر) شهرستان فارس استان شیراز
  •  موزه پارس (باغ نظر) شهرستان فارس استان شیراز


موزه پارس (باغ نظر)

نام مرکز دیدنی

Pars Museum (Nazar Garden)

نوع مرکز دیدنی

موزه تاریخی

استان

شهرستان

شیراز

مدت زمان بازدید

3 الی 4 ساعت

ساعت بازدید

نیمه اول سال 8:03 الی 19:30, نیمه دوم سال 7:30 الی 18:00

نرخ قیمت ورودی

ارزان

متوسط قیمت بلیط

4،000 تومان

آدرس

ایران، فارس، شیراز، میدان شهدا، خیابان زند

معرفی موزه پارس
باغ نظر شیراز به عنوان باغی کاملا ایرانی با سرو های سرافراشته همشیه سبز و درخت های خوش بوی نارنج، یکی از گنیجیه های تاریخی به جای مانده از عهد زندیه شمرده می شود و مقبره کریم خان زند و عمارت هشت ضلعی کلاه فرنگی که امروزه به موزه پارس تبدیل شده را نیز در دل خود جای داده.

درباره موزه، آثار نگهداری شده و مقبره کریم خان
 این موزه قدیمی ترین موزه استان فارس بوده و آثار ارزشمندی از ادوار تاریخی مختلف را دارا می باشد که به همین سبب همواره از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده است. عمارت موزه در دوران زندیه و به دستور شخص کریم خان به عنوان محلی برای پذیرایی شایسته از میهمانان و سفیران دیگر کشورها و همچنین برگزاری مراسمات رسمی و اعیاد مختلف، ساخته شد.
در بدو ورود آثاری چشم نواز، ظریف و ارزشمند از قبیل قاب آینه های لاکی کتیبه دار، قلمدان های لاکی و همچنین یک قاب آینه لاکی خیره کننده مزین به تصویر بایزید بسطامی و شاگردانش، با جلب توجهتات به شما خوش آمدگویی می کنند.
همچنین در ادامه جعبه های آرایشی لاکی را شاهد خواهید بود. قابل ذکر است این آثار متعلق به دوره صفویه بوده و در شیراز یافت شدند.
از دیگر آثار موجود و بسیار ارزشمند این موزه، یک قرآن دست نویس متعلق به قرن نهم هجری که توسط سلطان ابراهیم بن شاهرخ تیموری به خط محقق نوشته شده، می باشد. در این موزه چندین کتاب خطی و ارزشمند دیگر مانند 13 برگ از منتخبات مثوی مولوی متعلق به عهد صفویه و نوشته شده توسط ملاصدرا می باشد نیز قرار دارد.
از دیگر آثاری که می تواند باعث جلب توجه شما شود می توان به طلسمی با حروف ابجد و اعداد بسیار کوچک و ظریف که بر ارزش آن می افزاید، اشاره کرد. این اثر متعلق به دوره قاجار است.
اثر بعدی که چشمان شما را خیره خواهد کرد، تابلو نقاشی حافظ و شاخ نبات، اثر میرمنصور، نقاش معاصر ایرانی که از شاگردان کمال الملک بود، می باشد. نقاشی های ارزشمند دیگری که توسط سایر نقاشان معاصر مانند صدرالدین شایسته و همچنین نقاشان عهد زندیه نظیر میرزا بابا نقاش باشی و آقا صادق کشیده شده اند نیز در این موزه قرار دارند.
در ادامه شما با سپر فلزی مزین به آیات قرآن و زره فولادی زنجیر بافت متعلق به دوره زندیه و همچنین شمشیر دو دم فولادی و کلاه خود فلزی تزیین شده با طلا متعلق به عهد صفویه، رو به رو می شوید.
ظروف و اشیا مفرغی کشف شده در استان لرستان که از لحاط قدمت به هزاره اول قبل از میلاد برمی گردند نیز در این موزه نگهداری می شوند.
در قسمتی دیگر از موزه ویترینی آینه کاری و خاتم کاری شده شامل قلیان قلمزنی متعلق به دوره پهلوی، قلیان طلاکوب مینا کاری شده و همچنین ظرف برنجی قلمزنی شده، قرار دارد.
از دیگر آثاری که باعث شگفتی و جلب نظر شما خواهد شد مجسمه ایست متعلق به دوره ساسانیان که در حاجی آباد داراب استان فارس یافت شده.
آثار بسیار زیاد دیگری متعلق به قرون ششم، هفتم و هشتم هجری قمری و حتی هزاره دوم و سوم قبل از میلاد نظیر کاشی ها، کاسه های لعابدار، کوزه های طرحدار سفالی منقش نیز در این موزه برای بازدید عموم به نمایش گذاشته شده اند.

در نهایت به عنوان یکی از مهم ترین بخش های موزه مقبره کریم خان زند را می توان نام برد. در سال 1193 هجری قمری پیکر او به وصیت خودش در شاه نشین شرقی عمارت به خاک سپرده شد. 13 سال بعد آقا محمدخان به دلیل کینه و نفرتی که نسبت به کریم خان داشت دستور داد تا جسد او را به زیر پلکان کاخ گلستان منتقل کنند تا بتواند هر روز بر قبر او پا بگذارد. سپس در زمان پهلوی اول، دوباره نبش قبر صورت گرفت و استخوان های باقی مانده به محل اولیه دفن منتقل شدند.

معماری باغ نظر
ساختمان اصلی بنا که به کلاه فرنگی شناخته می شود، یک عمارت هشت ضلعی نامنظم با چهار ورودی و چهار ارسیست. قسمت داخلی را یک تالار مرکزی گنبددار تشکیل می دهد. یکی از مهم ترین جزییات بخش داخلی یک حوض هشت ضلعی که به طور یک پارچه از سنگ مرمر ساخته شده و در مرکز بنا قرار دارد می باشد. این حوض از حیث هنری و صنعتی اهمیت ویژه ای دارد.
سطوح داخلی نظیر طاق ها به صورت منظم، از جنس گچ و مزین به نقاشی های چشم نواز گل و مرغ و خطوط اسلیمی ساخته شدند. بعدها به سبب صدمات و آسیب هایی که به دستور آقا محمد خان قاجار به نقاشی های بنا وارد شد، استاد محمدباقر جهانمیری به سبک دوره زندیه و با استفاده از رنگ های گیاهی نقاشی ها را بازسازی کردند. اما در سال های بعد، سقف شاه نشین شمالی طی دو مرحله لایه برداری شد تا نقوش متعلق به دوره زندیه هویدا شوند و سایر قسمت های سقف به همان شکل باقی ماند.
در حد فاصل هر شاه نشین یک اتاق زاویه وجود دارد اما با توجه به مقرنس کاری ها و نقوش متفاوت استفاده شده در اتاق متعلق به ضلع شمال شرقی، می توان گفت که ساخت این اتاق با میزان اهمیت، ظرافت و زیبایی بیشتری نسبت به سایر اتاق ها، انجام گرفته.
از جمله خصوصیات اصلی معماری این بنا را می توان نگارگری، نقش های آجری و استفاده از ازاره های یک تکه بدون برش در کنج زاویه های آن و کاشی کاری بسیار ظریف قرینه در دو طرف ساختمان دانست. این کاشی کاری در دو ضلع داستان بر تخت نشستن حضرت سلیمان و در دو ضلع دیگر منظره ای از شکارگاه را به تصویر می کشد. دیگر بخش های دیوار های بیرونی نیز توسط کاشی های هفت رنگ مزین به تصاویر زیبای گل و مرغ، پوشیده شده اند. همچنین چهار پلکان سنگی یک پارچه که حجاری شده اند، بنای داخلی را به باغ مرتبط می سازند.
تمامی این جزییات و هنرهای به کار گرفته شده در ساخت بنا باعث شده تا این عمارت از معماری بسیار زیبا و خیره کننده ای برخوردار باشد.

درباره محوطه باغ نظر
در محوطه باغ، دو حوض در دو طرف ساختمان بنا وجود دارد. در میان درختان و گل های زیبا و با طراوت باغ راه رو های منظمی وجود دارد. در این راه رو ها صندلی هایی برای استراحت و لذت بردن بازدید کنندگان از فضا تعبیه شده. تعدادی از درختان این باغ نیز بسیار قدیمی بوده و به عنوان درخت کهن ثبت شده اند.
علاوه بر آثار نگهداری شده در ساختمان موزه، سه اثر تاریخی دیگر نیز در محوطه باغ قرار دارند که اگر وقتی را برای گشت و گذار در باغ اختصاص دهید، با آنها رو به رو خواهید شد.
اولین اثر تاریخی که با آن مواجه می شوید سنگ ازاره کاخ خورشید مزین به تصویر دو شیر می باشد. این اثر متعلق به دوره قاجار است.
پس از آن شما با سنگ نوشته تاریخ رامگرد که متعلق به سال 590 قمری می باشد رو به رو می شوید.
آخرین اثر تاریخی که در انتهای باغ قرار دارد، سنگ های ازاره کاخ خورشید که منقش به داستان های شاهنامه هستند می باشد و قدمت این اثر نیز به عهد قاجار بر می گردد.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به موزه پارس (باغ نظر)

تفریحات نزدیک به موزه پارس (باغ نظر)

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

دیدنی ترین روستاهای جهان، بر اساس دفتر گردشگری سازمان ملل

همه مناطقی که در این لیست هستند، مقاصد جذاب و تاریخی با شگفتی های طبیعی خیره کننده مانند کوه ها، صخره های کنار دریا، پارک های ملی و غیره را شامل می شوند. در اینجا نگاهی دقیق تر به 11 مورد به تازگی اضافه شده می اندازیم که نظر ما را به خود جلب کرد.

متن کامل مقاله

با بهترین کشورهای اروپایی برای یادگیری زبان، بر اساس نظرسنجی ها آشنا شوید

با نزدیک شدن به سال جدید و تصمیمات جدیدی که در ذهن می آیند، یادگیری زبان یکی از مواردی است که اغلب در بسیاری از لیست های شخصی افراد ظاهر می شود. کارشناسان سفر و موسسات زبان مرتبا نظرسنجی‌ هایی را در مورد بهترین مقاصد برای انجام این کار منتشر می‌کنند و این واقعیت ساده را تکرار می‌کنند که در دنیای به هم پیوسته و «جهانی‌ شده» ما، توانایی برقراری ارتباط به بیش از یک زبان، فرصت‌ ها، تجربیات و درک جدیدی را برای ما فراهم می‌ کند.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید