• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  عمارت دیوانخانه قوام ملکی شهرستان فارس استان شیراز
  •  عمارت دیوانخانه قوام ملکی شهرستان فارس استان شیراز
  •  عمارت دیوانخانه قوام ملکی شهرستان فارس استان شیراز


عمارت دیوانخانه قوام ملکی

نام مرکز دیدنی

Ghavam Maleki Divankhaneh Edifice

نوع مرکز دیدنی

مکان تاریخی

استان

شهرستان

شیراز

ناحیه

مرکز شهر

مدت زمان بازدید

حدود 1 ساعت

ساعت بازدید

همه روزه از ساعت 8:00 الی 20:00

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

فارس، شیراز، بلوار کریم خان زند، میدان شهدا، جنب ارگ کریم خانی

معرفی عمارت دیوانخانه قوام ملکی
یکی از بناهای دیدنی و زیبای شهر شیراز عمارت دیوانخانه قوام ملکی متعلق به دوره زندیه می باشد. این عمارت زیبا در نزدیکی ارگ کریم خان قرار گرفته است. عمارت دیوانخانه، محل حکومت و رسیدگی به امورات حکومتی در دوره زندیه بوده است. در زمان قاجار با ساخت بنای پانزده دستگاه چاپارخانه به دستور امیرکبیر و والی وقت فارس، دوران شکوه عمارت دیوانخانه نیز رفته رفته پایان یافت. از جاذبه های دیدنی اطراف بنا می توان آب انبار وکیل، حمام وکیل، مسجد وکیل، سرای فیل و سرای مشیر را نام برد.

تاریخچه
کریم خان زند از زمان آغاز حکومت خود و انتخاب شیراز به عنوان پایتخت در حدود سال 1180 قمری علاقه زیادی به طرح ریزی شهر، همانند آنچه شاه عباس صفوی با اصفهان کرده بود، داشت. به همین دلیل در شهر شیراز بسیاری از بناهای فاخر و تاریخی متعلق به دوره زندیه می باشد و با کمی دقت می توان دید از سبک معماری اصفهان پیروی کرده است. یکی از این بناها، عمارت دیوانخانه قوام ملکی است. این عمارت در گذشته مانند سایر بناهای متعلق به دوره کریم خان، نام وی را بر خود داشته و به دیوانخانه کریمخانی معروف بوده است.

معماری بنا
سبک کلی معماری این عمارت همانند سایر بناهای معاصر خود درونگرا است. همین امر باعث شده تا عمارت از بیرون ساده تر به نظر بیاید و در اندرونی شاهد تزیینات زیبا و انواع مختلفی از نقوش باشیم. این عمارت از دو طبقه تشکیل شده و دارای دو راه پله برای دسترسی به طبقات است. بخش های اصلی عمارت شامل دو تالار شاه نشین و یک ایوان بزرگ است. ایوان بنا دارای ارتفاعی زیاد همراه دو ستون چوبی است که این ستون های چوبی متعلق به دوره آقا محمدخان قاجار می باشند. به دستور وی ستون های سنگی عمارت به تهران آورده شده و جایگزین آنها دو ستون چوبی قرار گرفته است. در دل حیاط نیز دو حوض آبی زیبا وجود دارد که یکی کوچک و به شکل افقی در مقابل شاه نشین است و حوض دیگر با ابعادی بزرگتر در میان حیاط و درکنار درختان سبز قرار گرفته است.
عمارت دیوانخانه پر از تزیینات زیباست. از جمله این تزیینات می توان به مقرنس کاری های سنگی و چوبی و گچی، حجاری بر روی سنگ با نقوشی طبیعی از گیاهان و حیوانات، نقاشی هایی دیدنی با نقوش گیاهی و مرغ زندی همراه با طلاکاری بر دیوارها و سقف و طاقچه های عمارت، کاشی کاری با نقوش گل و مرغ و زن و مناظر زیبا، گره چینی های چوبی ظریف بر درب ها و پنجره ها و نقوش آجرکاری نام برد. این تزیینات تا ازاره بنا نیز راه یافته، جنس ازاره از مرمر است و نقوشی از جنگ رستم و اشکبوس برروی آن حجاری شده است.

ثبت ملی عمارت دیوانخانه قوام ملکی
عمارت دیوانخانه قوام ملکی در تاریخ ۳۰ اردیبهشت ۱۳۵۴ با شماره ۱۰۷۳ به ثبت آثار ملی ایران رسیده است.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به عمارت دیوانخانه قوام ملکی

تفریحات نزدیک به عمارت دیوانخانه قوام ملکی

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

دیدنی ترین روستاهای جهان، بر اساس دفتر گردشگری سازمان ملل

همه مناطقی که در این لیست هستند، مقاصد جذاب و تاریخی با شگفتی های طبیعی خیره کننده مانند کوه ها، صخره های کنار دریا، پارک های ملی و غیره را شامل می شوند. در اینجا نگاهی دقیق تر به 11 مورد به تازگی اضافه شده می اندازیم که نظر ما را به خود جلب کرد.

متن کامل مقاله

با بهترین کشورهای اروپایی برای یادگیری زبان، بر اساس نظرسنجی ها آشنا شوید

با نزدیک شدن به سال جدید و تصمیمات جدیدی که در ذهن می آیند، یادگیری زبان یکی از مواردی است که اغلب در بسیاری از لیست های شخصی افراد ظاهر می شود. کارشناسان سفر و موسسات زبان مرتبا نظرسنجی‌ هایی را در مورد بهترین مقاصد برای انجام این کار منتشر می‌کنند و این واقعیت ساده را تکرار می‌کنند که در دنیای به هم پیوسته و «جهانی‌ شده» ما، توانایی برقراری ارتباط به بیش از یک زبان، فرصت‌ ها، تجربیات و درک جدیدی را برای ما فراهم می‌ کند.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید