• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  خانه تاریخی محتشم شهرستان فارس استان شیراز
  •  خانه تاریخی محتشم شهرستان فارس استان شیراز
  •  خانه تاریخی محتشم شهرستان فارس استان شیراز
  •  خانه تاریخی محتشم شهرستان فارس استان شیراز


خانه تاریخی محتشم

نام مرکز دیدنی

Mohtasham Historical House

نوع مرکز دیدنی

مکان تاریخی

استان

شهرستان

شیراز

مدت زمان بازدید

1 تا 2 ساعت

آدرس

شیراز، خیابان فردوسی، خیابان ۲۲ بهمن

معرفی خانه تاریخی محتشم
شیراز پر از خانه های زیبا و قدیمی از دوران زندیه و قاجار است. یکی از قدیمی ترین این خانه های تاریخی دیدنی، خانه محتشم می باشد. این خانه در نزدیکی دیوان خانه وکیل، آب انبار وکیل و ارگ کریمخانی قرار گرفته است. حمام وکیل، سرای فیل و سرای مشیر از دیگر مکان های دیدنی اطراف این خانه می باشد.

معماری
خانه محتشم دارای یک ورودی اصلی با طولی حدود 7 متر و تزییناتی از جنس کاشی کاری و دو ورودی فرعی از بن بست شمالی می باشد. پس از ورود به بنا، حیاطی زیبا شبیه به باغی کوچک خود نمایی می کند. در وسط حیاط دو حوض سنگی با چند فواره در کنار درختان قرار گرفته است. این خانه تاریخی متشکل از دو بخش شرقی و غربی و بخش اصلی ساختمان است. بخش غربی قدیمی تر و مربوط به دوره زندیه است و بخش شرقی آن در دوره قاجار ساخته شده است. محور تقارن بنا نیز به صورت شرقی غربی قرار گرفته است.
در بخش غربی شاهد ایوانی بزرگ با سنگ های حجاری شده هستیم. بر روی این سنگ ها نقوشی از گل ها و حیوانات وحشی خود نمایی می کند. این ساختمان دارای دو طبقه است و ارتفاع طبقه اول از حیاط حدود دو پله بالاتر است. در طبقه اول شاهنشینی مجلل به گچبری و ارسی با گره چینی زیبا و آینه کاری با تزییناتی از نقاشی رنگ روغن و سقف چوبی به چشم می خورد. در هر دو سمت شاهنشین اتاق های پستوی کوچکی نیز وجود دارد. از راهروهای انتهایی اتاق شاهنشین به راه پله ای می رسید که به طبقه بالا راه پیدا می کند. در طبقه بالا تالار اصلی، دو اتاق نمازخانه و چند اتاق سه دری به چشم می خورد و تزییناتی شبیه به اتاق شاه نشین دارند. بالای بام تالار اصلی شیروانی قرار گرفته و در نمای ساختمان دو ستون سنگی و تزینات کاشی کاری مابین جرزها به چشم می خورد.
بنای شرقی نیز دارای دو طبقه می باشد ولی هیچ تزییناتی در آن به کار نرفته است. بخش شمالی قسمت شرقی از چندین اتاق تو در تو شکل گرفته است. در زیر این بنا نیز زیر زمینی با کاربرد نبار وجود دارد.

ثبت ملی خانه تاریخی محتشم
این مکان در تاریخ ۲ آبان ۱۳۵۶ به شماره ۱۵۵۷ به ثبت آثار ملی ایران رسیده است.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به خانه تاریخی محتشم

تفریحات نزدیک به خانه تاریخی محتشم

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید