• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  زیگورات چغازنبیل شهرستان خوزستان استان شوشتر
  •  زیگورات چغازنبیل شهرستان خوزستان استان شوشتر


زیگورات چغازنبیل

نام مرکز دیدنی

Chogha Zanbil

نوع مرکز دیدنی

مکان تاریخی

استان

شهرستان

شوشتر

نرخ قیمت ورودی

ارزان

متوسط قیمت بلیط

3000 تومان

آدرس

خوزستان، 40 کیلومتری شهرستان شوش 35 کیلومتری شوشتر، نزدیکی منطقه هفت تپه

می توان از شهر مذهبی اونتاش محل قرار گرفتن زیگورات چغازنبیل، یکی از شگرف ترین آثار باستانی بازمانده از پادشاهی ایلامی ها نام برد، شهری کهن  که با سه دیواره بزرگ احاطه گردیده و قدمتش به سال 1250 قبل از میلاد باز می گردد. وجود هزاران آجر استفاده نشده در محل این شهر باستانی شاهدی است بر ناتمام ماندن آن به دلیل حمله سپاه خون ریز آشور بانیپال. زیگورات چغازنبیل یکی از برجسته ترین آثار این منطقه به شمار می رود، اثری شگرف با معماری چشمگیر بین النهرینی. البته در خارج از قلمرو این شهر باستانی زیگورات های دیگری نیز به چشم می خورند که توسط این تمدن در آن محل ها مستقر گردیده اند. چغازنبیل از ترکیب دو کلمه چغا و زنبیل به وجود آمده، چغا به معنای تپه و زنبیل به معنای سبد می باشد. بنایی که امروزه در استان خوزستان و شهرستان شوش قرار دارد. این زیگورات توسط اونتاش گال پادشاه بزرگ ایلام باستان ساخته شد، گفته می شود اونتاش گال این نیایشگاه را با هدف ستایش اینشوشیناک به عنوان یکی از سرمایه های مهم مذهبی بنا نمود. شواهد حاکی بر آن است که این معبد در میانه منطقه ای که متعلق به وی بود، بنا گردید. البته ابتدا دارای ظاهری مربعی شکل بود و بعدها به یک زیگورات تبدیل شد.
از آنجایی که ایشوشیناک خدای نگهدارنده شوش به شمار می رفت و زیگورات چغازنبیل به وی پیشکش شده بود، دیگر خدایان نیز در این منطقه با ساختن گروهی از معابد در شمال غربی زیگورات ستوده شدند. از این رو شهر مذهبی اونتاش ساخته شده که زیگورات چغازنبیل در مرکزش قرار داشت. این شهر مذهبی از سه حصار تو در توی خشتی تشکیل شده و دروازه اصلی آن بر روی حصاری بزرگ مستقر گردید. در حد فاصل حصارهای اول و دوم سه کاخ و یک معبد کشف شده است. حصار دوم توسط محوطه ای وسیع و تقریبا خالی احاطه گردیده است. از دورترین حصار این شهر به عنوان دیواره ای دفاعی به منظور حفاظت و حراست از آن در برابر حملات و یورش مهاجمین استفاده می شود. وجود شواهدی نظیر آجرهای استفاده نشده در این شهر گواهی بر ناتمام ماندن آن به شمار می رود. البته با وجود توقف ساخت و سازش بعد از مرگ پادشاه هنوز هم از این شعر مذهبی به عنوان محلی برای عبارت و تدفین استفاده می شد. بعد از تصرف این منطقه توسط آشوریان، پادشاه آنها آشوربانی پال این شهر را در سال 646 قبل از میلاد تخریب نمود. بعد از آن با وقوع سیلاب هایی متعدد شهر در زیر بستری از شن و ماسه تدفین گردید و برای سده های متمادی در زیر خاک مدفون بود. چغازنبیل در سال 1979 به عنوان اولین منطقه تاریخی ایران به فهرست سازمان میراث جهانی یونسکو راه یافت.

تعطیلات: این مکان تعطیلات هفتگی ندارد اما در روزهای نهم و دهم محرم، بیست و هشتم صفر، بیست و یکم رمضان، بیست و پنجم شوال و چهاردهم خرداد تعطیل خواهد بود.

بهترین زمان بازدید: بهترین زمان بازدید از این مکان صبح با عصر است، پیشنهاد می شود ساعات گرم روز را برای بازدید از آن انتخاب ننمایید.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به زیگورات چغازنبیل

تفریحات نزدیک به زیگورات چغازنبیل

نظرها

  • 0 0

    زیگورات چغازنبیل در شوش هست و ۳۵ و در نزدیکی دزفول .... که شوشتر ثبت شده است.... تصحیح شود

  • 0 0

    این منطقه با وجود زیبایی خاصی که در دوره های پیشدادی وقبل از میلاد دارد ، واقعا ارزش یکبار که نه بلکه چند بار دیدن دارد. بنده مفتخرم بعنوان کسیکه هم مرحوم پدرم بعنوان نگهبان آثار تاریخی در اداره فرهنگ و هنر سابق و در بین ساهای ۱۳۴۵تا ۱۳۵۳ در انجا مشغول به خدمت بوده و هم اینکه با مرحوم مادرم در آنجا زندگی کرده ایم شایان ذکر است که بهترین فصل بازدید از شروع پاییز تا پایان فروردین ماه است. امید دارم که همه ما به حفظ و نگهداری ابنیه تاریخی که شناسنامه ایرانی است، بیشتر کوشا و ترغیب شویم.


ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید