• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  هفت تپه شهرستان خوزستان استان شوش
  •  هفت تپه شهرستان خوزستان استان شوش
  •  هفت تپه شهرستان خوزستان استان شوش


هفت تپه

نام مرکز دیدنی

Haft Tepe

نوع مرکز دیدنی

مکان تاریخی

استان

شهرستان

شوش

ناحیه

اطراف شهر

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

خوزستان، ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی شوش

هفت تپه که در حقیقت از 14 تپه تشکیل شده است در استان خوزستان، 15 کیلومتری جنوب شرقی شهر شوش و مجاورت دزفول واقع شده و احتمالا شهری باستانی به نام تیکنی را در دل خود جای داده است. این مکان که در بین مسیر شوش و چُغازَنبیل واقع شده به قرن پانزدهم میلادی باز می گردد. در اینجا سه قسمت مشخص شده وجود دارد: یک معبد با آرامگاه سلطنتی، محوطه کاخ و منطقه صنعتگران. 

آرامگاه سلطنتی
این قسمت از سایت یک مقبره دوتاییست که در بالایش سازه دیگری با یک سالن بزرگ وجود داشته که در واقع ممکن است مقبره ای باشد. در مقبره شرقی که 10.25 در 3.25 متر است سکوی بزرگی وجود داشته که در حدود سه چهارم طبقه را پوشش می دهد و باقیمانده یک کانال بوده است. در این سکو اسکلت 21 نفر کشف شده که به صورت دست جمعی طبق مراسم خاصی تدفین شده اند. البته تدفین به این صورت بوده است که پس از تدفین هر شخص درب آرامگاه با آجر بسته می شده است و در تدفین بعدی دوباره باز می گردیده. در انتهای اتاق دربی وجود دارد که به سالن بالا منتهی می شود. این یکی از قدیمی ترین نمونه های اتاق طاق دار می باشد که حداقل دویست سال قدیمی تر از سازه های موجود مشابهش در چُغازَنبیل است. 
اتاق دیگر شامل 23 اسکلت می باشد. در مکان های دیگر این سایت نیز پیکرهایی دفن شده که برخی در تابوت و برخی دیگر در کوزه هستند. این مقبره ها به دورانی مابین 1500 تا 1250 سال قبل از میلاد بر می گردند. پادشاهان محلی نظیر تپتی آهار قادر بودند که مجسمه هایی کوچک بسازند. هفت تپه یکی از این نمونه هاست و بعد از برپاخاستن شوش بود که هفت تپه استقلالش را از دست داد. 

محوطه کاخ
در سمت جنوب شرقی آرامگاه سلطنتی جاییست که امروز به آن فضای کاخ می گویند و تحت تسلط سازه ای بزرگ و نامنظم شبیه به زیگورات می باشد. باستان شناسان تخمین زده اند که ارتفاع آن 30 متر بوده. 

منطقه صنعتگران
در شرق این برج معبد اقامتگاه صنعتگران بوده است. در این محوطه چندین گلنوشته بابلی که در سال 1383 کشف شده. اینها اولین کتیبه های کشف شده در اینجا نیستند بلکه چیزی در حدود چهار هزار مورد شامل معاهده ها و تمرینات مدرسه تا کنون یافت شده اند. در بالای این مکان قبرستانی مربوط به دوره ساسانیان وجود دارد. 

موزه
اشیای بسیاری در این منطقه کشف شده اند که می توانید همه آنها را در موزه محلی موجود در جوار این مجموعه نظاره گر باشید. این موزه در اردیبهشت سال 1352 افتتاح گردید و همزمان با جنگ تحمیلی تعطیل و بخشی از اشیای موجود در آن به تهران انتقال یافت. بار دیگر در اسفند ماه سال 1380 این موزه با عنوان موزه و نمایشگاه آثار مطالعاتی هفت تپه و چغازنبیل بازگشایی شد. در این موزه اشیایی از قبیل مهرها و اثر مهرها، ظروف سفالين، پيكرک های سفالين، اشيای فلزی، اندودهای گلی منقوش، سرديس های گلی، تابوت ها، اشيای سنگی و اشيای تزيينی به نمایش گذاشته شده اند. همچنین ساختمان موزه مجهز به سالن های نمایشگاهی، کتابخانه، آزمایشگاه، مرکز کامپیوتر، سالن ترسیم سفال، انبار اشیا، کارگاه مرمت و لابراتوار عکاسی می باشد.   


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به هفت تپه

تفریحات نزدیک به هفت تپه

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید