• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  سازه های آبی شوشتر شهرستان خوزستان استان شوشتر
  •  سازه های آبی شوشتر شهرستان خوزستان استان شوشتر
  •  سازه های آبی شوشتر شهرستان خوزستان استان شوشتر


سازه های آبی شوشتر

نام مرکز دیدنی

Shushtar Historical Hydraulic System

نوع مرکز دیدنی

مکان تاریخی

استان

شهرستان

شوشتر

مدت زمان بازدید

1 الی 2 ساعت

ساعت بازدید

نیمه اول سال از ساعت 08:00 الی 20:00, نیمه دوم سال از ساعت 08:00 الی 17:30

نرخ قیمت ورودی

ارزان

متوسط قیمت بلیط

5،500 تومان

آدرس

خوزستان، شهرستان شوشتر، خیابان شریعتی، حد فاصل بند برج عیار و بند گرگر

به شهر باستانی شوشتر می رویم و با یکی از شاهکارهای ایران و جهان آشنا می شویم. مجموعه سازه های آبی شوشتر از آثار با ارزش بجا مانده از داریوش هخامنشی در 5 قرن پیش از میلاد مسیح (ع) است. ساز و کار فوق العاده این مجموعه آبی در ایران و جهان تا آن جایی تحیر برانگیز بوده است که ژان دیولافوا از مهندسان و باستانشناسان قرن 19، آن را بزرگ‌ ترین مجموعه صنعتی پیش از انقلاب صنعتی معرفی می کند. وجود بخش های گوناگون از قبیل آبشار، آسیاب، پل، بند، تونل و کانال های متعدد آن را به کهن ترین موزه صنعت آب دنیا تبدیل کرده و نمایشگر دانش بسیار نیاکانمان است. مصالح اصلی تمام مجموعه آهک، سنگ خارا و ملات چسبنده و با مقاومت ساروج است و در بخش هایی از اتاق های آن، رد پای سنگ های حجاری شده دیده می شود. بخش دیگری از سازه های آبی شوشتر که شاید بتوان گفت از بخش های اصلی این مجموعه محسوب می شود، رودخانه مصنوعی گرگر است. این رودخانه سال ها پیش توسط اردشیر بابکان، بنیان گذار سلسله ساسانیان، به صورت دستکند ساخته شد و دلیل به وجود آوردن آن عبور جریان آب کارون از شمال تا جنوب شوشتر بود.
امروزه تنها بخشی از عظمت این مجموعه باقی مانده اما همچنان آبشار ایجاد شده توسط جریان عبوری از میان آسیاب ها بسیار چشم نواز است و درک چگونگی مهار آب در هزاران سال پیش توسط این سازه ها شگفت آور خواهد بود. همانطور که پیش از این گفته شد سازه های آبی شوشتر از بخش های متنوعی تشکیل می شدند و هر بخش از آن ها به تنهایی بسیار دیدنی و با ارزش است. پل بند گرگر از اولین آب بندهای دنیا که با قرار گیری بر روی رودخانه گرگر نیروی اولیه حرکت آسیاب ها را تامین می کند. برج دیده بانی کلاه فرنگی شوشتر که در ابتدا وظیفه نظارت بر نحوه ساخت مجموعه را بر عهده داشت و پس از آن بازرسان می توانستند میزان آب خروجی و ورودی به داخل این مجموعه آبی را بسنجند. 
در مجموعه سازه های آبی در گذشته از 40 آسیاب تشکیل می شدند و کار آن ها به حرکت آوردن صفحه ها برای آرد کردن گندم بود زیرا با دست چرخاندن آن ها بسیار سخت و طاقت فرسا می شد. ورودی این قسمت از 2 پلکان شرقی یا شاهی و پلکان اصلی که برای خدمتکاران بود، تشکیل می شد. 2 ایوان در کنار پلکان احشام قرار دارد و گمان می رود محلی برای استراحت آسیابانان بوده است. مجموعه آسیاب ها و آبشارها از 3 محوطه اصلی تشکیل می شوند. محوطه غربی آن با 21 آسیاب، بزرگترین بخش مجموعه را به خود اختصاص می دهد و همچون جزیره ای در وسط قرار گرفته است. تنها راه دسترسی به این بخش از طریق پل سنگی دوپلون است. این پلکان سنگی از 115 پله عظیم ساخته می شود و نحوه ساخت آن بسیار مبهوت کننده و شگفت انگیز است. چشم نواز بودن مجموعه از آنجایی معلوم می شود که می توان دقت به تمامی جزئیات حتی در نظر گرفتن آیین و مذهب در ساختار این سازه های عظیم، مشاهده کرد. گوشه ای از این ادعا را می توان در عبادتگاه تعبیه شده در زیر پلکان سنگی به وضوح دید. این ساختمان به فرمی مربع شکل با استفاده از چهار طاقی هایی که بر فرازشان گنبدی قرار گرفته، ساخته شده. کاربری این اتاق محل عبادت و استراحت کارکنان مجموعه بوده است. بخش غربی با 2 مدل تنوره ای و شیب دار ساخته شده اند و سبب عبور آب از تونل سه کوره می شود. محوطه شرقی آن تنها از 10 آسیاب تشکیل می شود و هر کدام از آن ها توسط نیروی عبوری از تونل بلیتی، سبب چرخاندن 2 سنگ آسیاب و آرد شدن گندم ها می شدند. اما محوطه شمالی آن از چنان ارزش تاریخی برخوردار نیست و در دهه 1330 راه اندازی شد تا کار تامین برق کارخانه مستوفی را انجام دهد.
در نظر گرفتن نحوه دسترسی مناطق مسکونی به این مجموعه از اهمیت بسیاری برخوردار بود تا آنجا که پلکان دست سازی از مصالح سنگی با بیش از 200 پله در ضلع جنوبی آبشارها ساخته شد. کتیبه های تاریخی سازه های آبی شوشتر گویای عمر 4000 ساله این بخش از مجموعه هستند و هرودوت از نخستین تاریخ نویسان یونانی نیز در 2500 سال پیش عمر آن را نزدیک به 1000 سال تخمین زده است.
از دیگر قسمت های این جاذبه ارزشمند می توان به پل بند برج عیار، پل بند شادروان، پل بند لشکر، بند شرابدار، بند دختر، نهر داریون، قلعه سلاسل، نیایشگاه صائبین، بند ماهی بازان، بند خاک و پل شاه عباسی اشاره کرد.
اکثر بخش های سازه های آبی شوشتر به طور جداگانه به ثبت میراث فرهنگی ایران رسیده اند اما کل مجموعه با شماره 2181 در 17 آذرماه سال 1377 به ثبت ملی رسید. آنچه بسیار با ارزش و غرور آفرین است ثبت این اثر ملی در 26 ژوئن سال 2009 در سازمان میراث جهانی یونسکو به اسم نظام آبی تاریخی شوشتر است که شاهکاری از خلاقیت و نبوغ اجدادمان محسوب می شود.

نکته: مبلغ بلیط ورودی برای گردشگران خارجی مبلغ 35،000 تومان می باشد.

نکته: این مکان در تمامی روزهای سال باز است بجز روزهای تاسوعا، عاشورا، 28 صفر، 21 رمضان، شهادت امام صادق (ع) و رحلت امام خمینی (ره)


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به سازه های آبی شوشتر

تفریحات نزدیک به سازه های آبی شوشتر

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

دیدنی ترین روستاهای جهان، بر اساس دفتر گردشگری سازمان ملل

همه مناطقی که در این لیست هستند، مقاصد جذاب و تاریخی با شگفتی های طبیعی خیره کننده مانند کوه ها، صخره های کنار دریا، پارک های ملی و غیره را شامل می شوند. در اینجا نگاهی دقیق تر به 11 مورد به تازگی اضافه شده می اندازیم که نظر ما را به خود جلب کرد.

متن کامل مقاله

با بهترین کشورهای اروپایی برای یادگیری زبان، بر اساس نظرسنجی ها آشنا شوید

با نزدیک شدن به سال جدید و تصمیمات جدیدی که در ذهن می آیند، یادگیری زبان یکی از مواردی است که اغلب در بسیاری از لیست های شخصی افراد ظاهر می شود. کارشناسان سفر و موسسات زبان مرتبا نظرسنجی‌ هایی را در مورد بهترین مقاصد برای انجام این کار منتشر می‌کنند و این واقعیت ساده را تکرار می‌کنند که در دنیای به هم پیوسته و «جهانی‌ شده» ما، توانایی برقراری ارتباط به بیش از یک زبان، فرصت‌ ها، تجربیات و درک جدیدی را برای ما فراهم می‌ کند.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید