• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  خانه مستوفی شوشتر شهرستان خوزستان استان شوشتر
  •  خانه مستوفی شوشتر شهرستان خوزستان استان شوشتر
  •  خانه مستوفی شوشتر شهرستان خوزستان استان شوشتر
  •  خانه مستوفی شوشتر شهرستان خوزستان استان شوشتر
  •  خانه مستوفی شوشتر شهرستان خوزستان استان شوشتر
  •  خانه مستوفی شوشتر شهرستان خوزستان استان شوشتر


خانه مستوفی شوشتر

نام مرکز دیدنی

Mostofi House in Shushtar

نوع مرکز دیدنی

مکان تاریخی

استان

شهرستان

شوشتر

مدت زمان بازدید

1 الی 2 ساعت

ساعت بازدید

همه روزه از ساعت 08:00 صبح الی 23:00

نرخ قیمت ورودی

معمولی

آدرس

خوزستان، شهرستان شوشتر، میدان باطنی، جنب پل تاریخی شادروان

خانه مستوفی از جاذبه های گردشگری شهر با تمدن شوشتر است و روزانه پذیرای گردشگران داخلی و خارجی بسیاری است. این بنا همچون دیگر آثار باستانی شهر شوشتر از ارزش تاریخی بالایی برخوردار بوده و قدمت آن به دوره حکومتی مظفر الدین شاه قاجار می رسد. رنگ مایه تمام بنا از آجرکاری های زیبای نمای خارجی بنا گرفته تا تزئینات داخلی فضاها، همگی نشان از معماری قجری دارند. حال و هوا دلنشین و پویای خانه با قرارگیری در کنار رود کارون و پل بند شادروان عجین شده و صحنه با شکوهی از ادغام هنر معماران گذشته را با طبیعت چشم نواز شوشتر به نمایش می گذارد. گفته شده این خانه اعیانی، سکونتگاه حاج محمدعلی مستوفی از تاجران به نام شوشتر محسوب می شد و حاج محمد تقی، معماری خانه را بر عهده داشت.
خانه مستوفی همچون بسیاری از خانه های تاریخی قاجاری و پهلوی، از 2 بخش اندرونی و بیرونی تشکیل شده است. راهرو، دالان، هشتی، حیاط مرکزی، زمستان نشین، تابستان نشین و مطبخ از قسمت های اصلی این خانه محسوب می شوند و در کنار آن ها اتاق های دیگری برای افراد خانواده و کاربری های خاص ساخته شده است. زیرزمین بنا به دلیل خنک بودنش به عنوان سردخانه مورد استفاده قرار می گرفت و از هندسه ای مستطیل شکل برخوردار است. لازم به ذکر است تمامی سقف های این بخش به صورت قوس هایی کم ارتفاع و آجرچینی های خفته و راسته ساخته شده است. استفاده از عنصر زیبای طبیعت در 2 بخش به وضوح قابل روئیت است، یکی درون حیاط با کفپوش هایی مربع شکل، درختان کهن سال و باغچه های پر گل و گیاه و دیگری فضای بیرون خانه و رودخانه شطیط که سبب مطبوع گشتن هوای خانه و تعدیل دما آن می شود. در ضلع شرقی عمارت مستوفی 3 بادگیر که وسطی مستطیل شکل و 2 تای دیگر به شکل 8 ضلعی ساخته شده است. ساباطی با طول 18 متر در کوچه متصل به ضلع شمال شرقی بنا ساخته شده است که تماما از خشت خام بوده و در مجموع 20 طاق را درخود جای می دهد تا ضمن استوار نگه داشتن دیواره های بنا، با ایجاد سایه در کوچه سبب خنک شدن این مسیر شود.
بکار گیری انواع آجرکاری ها در ساخت بنا، دیگر عنصر با ارزش به کار رفته در خانه مستوفی است، گویی معمار آن تمامی ذوق هنرش را به یکجا در این خانه آورده تا فضایی گرم و صمیمی را به آن هدیه دهد.
امروزه خانه مستوفی کاربری های متنوعی را در خود جای داده است. بخش به عنوان موزه کار می کند و در بردارنده آثار ارزشمند تاریخی است، دیگر کاربری آن رستوران سنتی است که بخشی در طبقه همکف و دیگر قسمت آن در حیاط قرار گرفته است. بازدید کنندگان در کنار نوش جان کردن غذایی لذیذ می توانید نظاره گر یکی از دلپذیرترین چشم اندازهای شوشتر از لا به لای ستون های حیاط باشید. جالب است بدانید سازمان بین المللی یونسکو این خانه را به عنوان پایگاه اطلاع رسانی ميراث فرهنگی و گردشگری شوشتر تعیین کرد و از آن پس اداره‌ میراث فرهنگی این شهر در خانه مستوفی مشغول به کار است.
همانطور که گفته شد چشم اندازی زیبا از خانه مستوفی رو به رود شطیط و پل شادروان قابل رویت است و آن را می توان از میان ستون های حیاط و یا آجرکاری های بخش هشتی نظاره کرد. در کنار بازدید از این خانه تاریخی حتما سری به دیگر جاذبه های باستانی با ارزش شوشتر بزنید و لحظاتی را در کنار آن ها به تماشای تاریخ سپری کنید. مجموعه سازه های آبی شوشتر، قلعه سلاسل، نهر داریون، رودخانه دست کند گرگر، مسجد جامع، پل کابلی شوشتر و دخمه های زرتشتی تنها بخشی از این مکان های با ارزش به شمار می روند و هر کدام روایتگر تمامی دوره های حکومتی ایران محسوب می شوند.
این خانه با ارزش و زیبا در 14 اردیبهشت ماه سال 1378 با شماره 2315 به ثبت میراث فرهنگی ایران در آمد.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به خانه مستوفی شوشتر

تفریحات نزدیک به خانه مستوفی شوشتر

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید