• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  بند قیصر (پل بند شادروان) شهرستان خوزستان استان شوشتر
  •  بند قیصر (پل بند شادروان) شهرستان خوزستان استان شوشتر
  •  بند قیصر (پل بند شادروان) شهرستان خوزستان استان شوشتر
  •  بند قیصر (پل بند شادروان) شهرستان خوزستان استان شوشتر
  •  بند قیصر (پل بند شادروان) شهرستان خوزستان استان شوشتر


بند قیصر (پل بند شادروان)

نام مرکز دیدنی

Band-e Kaisar

نوع مرکز دیدنی

مکان تاریخی

استان

شهرستان

شوشتر

مدت زمان بازدید

کمتر از 30 دقیقه

ساعت بازدید

تمام ایام سال

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

خوزستان، شهرستان شوشتر، 300 متری ضلع جنوبی بند میزان، بر روی شاخه اصلی رود كارون

پل بند شادُروان یا همان بند قیصر از بناهای با ارزش به جا مانده از حکومت ساسانیان است و نقش مهمی را در مجموعه با شکوه سازه های آبی شوشتر ایفا می کند. گفته شده شاپور اول، دومین پادشاه ساسانی، دستور ساخت این پل بند را داد و پس از شکست رومی ها، امپراتورشان والریانوس را دستگیر و مجبور به ساخت بند شادروان کرد. لازم به ذکر است مهارت رومی ها در ساخت پل های ارتباطی زبانزد مردمان آن روزگاران بود. بنا بر گفته های تاریخ نویسان و اسناد باستانی، شاپور با استفاده از اسرای جنگی در مقابل آزادیشان دستور داد تا به ساخت پل بندهای شهر شوشتر مشغول شوند. شاهنامه فردوسی نیز به بند شادروان در میان اشعارش اشاره می کند و مدت ساخت آن را 3 سال ذکر کرده است.
سد شادروان با 500 متر طول عرض رودخانه کارون را به صورت شرقی-غربی پوشش می دهد و از 44 دهانه بزرگ و 43 دهانه کوچک تشکیل شده است. پی های قطور این پل نزدیک به 7 متر عرض داشته و ما بین آن ها طاق های زیبایی قرار گرفته تا سبب عبور جریان آب از زیر پل شوند. این طاق ها دهانه های 8 متری را پوشش داده اند و ارتفاعشان از تاج تا کف رودخانه به 10 متر می رسد.
ساخت مایه بند قیصر توسط ملات ساروج و سنگ لاشه شکل گرفته است. مزایای این ملات که در بیشتر پل های تاریخی مورد استفاده قرار می گرفت، مقاومت بسیار آن بود و با برخورد آب به آن، استقامتش بیشتر می شود. سنگ های تراش خورده نما پل توسط بست های فلزی به یکدیگر متصل شده اند و نمایی منسجم را تشکیل داده اند. کف رودخانه بین بند شادروان و میزان را سنگ فرش شده است و بست های فلزی به آن ها استقامت داده اند. اسم این سد ساسانی نیز برگرفته از همین کار است زیرا شادروان در لغت به معنای فرش نقش دار، بساط گرانمایه و سراپرده است. در نزدیکی سد باستانی شادروان آسیاب هایی بنا شده است تا فشار آب عبوری سبب چرخاندن سنگ های آسیاب و ساخت آرد از گندم شود.
عبور پل بند شادروان بر روی رود کارون به این دلیل بود تا بتواند به مزارع، مقدار آب مورد نیازشان را برساند. جالب است بدانید با وجود گذشت نزدیک به 1700 سال، امروزه نیز این سازه با بالا آوردن سطح آب به آبیاری زمین ها کمک می کند.
تخریب  و فرسودگی بخش جدایی ناپذیر آثار تاریخی هستند و پل بند شادروان نیز در طی سال ها، علاوه بر آسیب های نشات گرفته از بلاهای طبیعی، در بعضی از قسمت های آن آثار تخریب هایی به عمد را نظاره گر خواهیم بود. با این وجود نزدیک به 37 از 44 دهانه بزرگ این آب بند مرمت شده است که در ضلع جنوبی پل 28 عدد و در ضلع شمالی آن 9 دهانه سالم هستند. طبق نوشته های کتاب تذکره شوشتر این پل 1 بار توسط حجاج بن یوسف ثقفی از والیان حجاز، در زمان حکومت بنی امیه مورد تخریب قرار گرفت. سال ها بعد نیز انگلیسی ها دهانه های وسط پل را با مواد منفجره تخریب کردند تا با قطع ارتباط شوشتر با شهر های اطرافش، سیستم اقتصادی آن را به هم بریزند.
در طی سال های متوالی، کارهای مرمتی بسیاری بر روی پل بند شادروان صورت گرفت. صفویان، فتعلی شاه قاجار و در نهایت در سال 1380 این عملیت ها صورت گرفت. لازم به ذکر است میرزا حسین قلی ‌خان نظام‌ السلطنه مافی در زمان قاجاریان قصد درست کردن این پل را داشت اما شدت طغیان رودخانه تا آن جایی بود که این امر صورت نگرفت.
بند قیصر و دیگر مجموعه های شوشتر به عنوان اولین سازه های صنعتی بشر، شهرت جهانی دارند. این بند همراه با 15 اثر تاریخی دیگر در 26 ژوئن سال 2009 میلادی به اسم مجموعه سازه های آبی شوشتر به ثبت میراث جهانی یونسکو در آمد.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به بند قیصر (پل بند شادروان)

تفریحات نزدیک به بند قیصر (پل بند شادروان)

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید