• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  موزه تاریخ آمل شهرستان مازندران استان آمل
  •  موزه تاریخ آمل شهرستان مازندران استان آمل
  •  موزه تاریخ آمل شهرستان مازندران استان آمل
  •  موزه تاریخ آمل شهرستان مازندران استان آمل


موزه تاریخ آمل

نام مرکز دیدنی

Amol History Museum

نوع مرکز دیدنی

موزه تاریخی

شهرستان

آمل

ناحیه

مرکز شهر

مدت زمان بازدید

1 ساعت

ساعت بازدید

همه روزه به جز روزهای تعطیل

آدرس

استان مازندران، شهرستان آمل، خیابان امام رضا

معرفی موزه تاریخ آمل
اگرچه جنگل ها و دریای خزر از مقاصد گردشگری محبوب استان مازندران هستند، جاذبه های تاریخی و فرهنگی این استان هم دست کمی از جاذبه های طبیعی آن ندارند و بازدید از آنها شما را ناامید نخواهد کرد. موزه تاریخ آمل یکی از جاذبه های دیدنی در شهرستان آمل است که می توانید در سفر بعدی خود به این شهرستان از دیدن آن لذت ببرید. 
موزه تاریخ آمل یکی از جاذبه های گردشگری شهرستان آمل است که سمت شرقی رودخانه هراز و در عمارت ساختمان دارائی این شهر قرار دارد. بنای ساختمان موزه در سال ۱۳۱۵ به عنوان اداره مالیه شهرستان آمل بنا شد و در سال ۱۳۸۷ با تغییر کاربری به اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری مازندران واگذار شد و پس از مرمت بازگشایی شد.

بخش های موزه تاریخ آمل
این موزه شامل سه طبقه است که طبقه های اول تا سوم آن به ترتیب به بخش مردم شناسی، گالری های آثار باستان شناسی و اسناد تاریخی ایران و مازندران اختصاص داده شده است. در این موزه اسناد تاریخی یافت می شود که مربوط به گزارش های ادارات وقت در خصوص زلزله و آتش سوزی آمل مربوط به سال های ۱۳۳۵ و ۱۳۳۶ است و همچنین دست نوشته هایی از شاهان دوره قاجار و مکاتبات اداری درباریان با روسای حاکمان آمل وجود دارد. قدیمی ترین دست نوشته ای که در میان اسناد تاریخی موزه می توان یافت، فهرستی از اسامی علمای آمل است که مربوط به سال ۱۲۸۶ هجری قمری می شود. 
در بخش مردم‌ شناسی آثاری از هنرهای محلی و صنایع دستی مانند جاجیم، گلیم، ظروف چوبی، ظروف مسی مانند آفتابه، لگن، کاسه، سینی و چندین اثر دیگر در معرض نمایش گذاشته شده است.
مهمترین بخش موزه آمل، بخش باستان شناسی آن است که آثار ارزشمند تاریخی را در خود جای داده که قدمت برخی از آنها به بیش از سه یا چهار هزار سال پیش از میلاد مسیح و عصر آهن باز می گردد. از جمله اشیای ارزشمندی که در این بخش به چشم می خورد می توان به آثار سفالی، فلزی، سنگی و شیشه ای به جای مانده از دوران پیش از تاریخ تا زمان قاجار در محدوده شمال کشور و اشیای سفالینه از سایر استان های کشور و فرهنگ های تاثیرگذار و تاثیرپذیر خطه شمال کشور اشاره کرد. یکی از جالب توجه ترین بخش ها در موزه آمل، بدون شک بخش ویترین های سکه ها است. موزه تاریخ آمل به لحاظ وجود سکه های قدیمی بسیار غنی است. سکه هایی که تاریخ مصوری از خط، آداب و رسوم گذشته و همچنین آرایش چهره و نوع پوشش شاهان گذشته را نشان می دهد. این موزه سکه هایی مربوط به دوره های هخامنشی، اسکندر، سلوکیان، اشکانیان، ساسانیان و دوره های اسلامی تا صفوی و قاجار را به نمایش می گذارد. علاوه بر این، آثار به دست آمده از کاوش های علمی باستان شناسان در سال ۸۸ در محوطه باستانی قلعه کش آمل که مربوط به دوره مفرغ و آهن است نیز در موزه تاریخ آمل به نمایش درآمده ‌است.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به موزه تاریخ آمل

تفریحات نزدیک به موزه تاریخ آمل

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

با 3 شهر محبوب آسیایی مناسب سفرهای تک نفره آشنا شوید

مکان‌ های شگفت‌ انگیز بسیاری در سراسر جهان برای کاوش کردن وجود دارد، اما برخی از این مکان ها برای سفرهای تک نفره مناسب تر هستند. آسیا مدت‌ هاست برای افراد ماجراجویی‌ که به تنهایی سفر می کنند، محبوب بوده است. در این مقاله 3 شهر برتر آسیایی را برای این افراد بررسی کرده ایم، پس بیایید نگاهی به آنها بیندازیم!

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید