• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  جاده هراز شهرستان مازندران استان آمل
  •  جاده هراز شهرستان مازندران استان آمل
  •  جاده هراز شهرستان مازندران استان آمل
  •  جاده هراز شهرستان مازندران استان آمل
  •  جاده هراز شهرستان مازندران استان آمل


جاده هراز

نام مرکز دیدنی

Haraz Road

نوع مرکز دیدنی

منطقه و میدان

شهرستان

آمل

ناحیه

اطراف شهر

ساعت بازدید

تمام روزهای سال

نرخ قیمت ورودی

رایگان

معرفی جاده هراز
حتما شما هم نام جاده هراز را تا به حال شنیده اید. هراز یکی از زیباترین جاده های بین شهری در ایران است که خود بخشی از لذت سفر به شمال کشور است و مطمئنا زیبایی های آن چیزی کمتر از مناظر طبیعی شهرهای شمالی ایران ندارد. طبیعت بکر، دشت های سرسبز، جنگل های انبوه، آسمان پاک ابری و خانه های روستایی همه آن چیزهایی است که با سفر به جاده هراز با آنها رو به رو خواهید شد. این جاده به ویژه برای پایتخت نشینان بسیار محبوب است، چرا که می توانند با یک سفر دو ساعته لذت بخش خود را به دریای زیبای خزر و شهر سرسبز آمل برسانند. اگر قصد دارید از میان پنج مسیر موجود برای رسیدن از تهران به شمال، جاده هراز را انتخاب کنید، این مقاله همه آن چیز که باید از این جاده بدانید را در اختیار شما خواهد گذاشت. 
جاده هراز یا جاده ۷۷، مهمترین راه مواصلاتی تهران - مازندران است. این جاده از دره رود هراز می‌گذرد و با طول 120 کیلومتر، نزدیک ترین راه اصلی برای رسیدن به قله دماوند است. تاریخ احداث این جاده زیبا از سال 1342 شروع می شود و تا 23 سال پس از آن ادامه می یابد و در این مدت افراد بسیاری کشته و زخمی می شوند. این جاده نهایتا در سال ۱۳۶۲ به بهره برداری رسید. به باور بسیاری از کارشناسان، این جاده یکی از خطرناک ترین جاده های موجود در کشور است که بایستی بسته می شد، ولی سکونت و ساخت و ساز در مسیر هراز (دره هراز) و همچنین لزوم دستیابی به تاسیسات مهمی چون سد لار، سبب شد تا جاده هراز هیچگاه بسته نشود. عامل اصلی همه این مشکلات کمبود مطالعات سایت در هنگام مسیر یابی بود که پیامدهای آن را در هنگام ساخت و پس از ساخته شدن هم هنوز می توان مشاهده کرد. 
اگر تاریخ پر فراز و نشیب و نه چندان خوشایند ساخت جاده هراز را کنار بگذاریم، از زیبایی های آن به هیچ عنوان نمی توان گذشت. این جاده که یکی از زیباترین و تاریخی‌ترین جاده های جهان است، به اندازه ای نزد مردم ایران محبوب شد که در سال 1389 به انتخاب مردم، بعد از جاده زیبای چالوس، لقب دومین جاده زیبای ایران را به خود اختصاص داد. علاوه بر این، جاده هراز بیانگر تاریخ منطقه بزرگ البرز و دماوند، آمل و کل ایران است. این جاده کوتاه ترین مسیر میان دو شهر تهران و آمل است. متاسفانه حجم زیاد تردد در کنار ظرفیت کم جاده گاهی موجب به وجود آمدن ترافیک های بسیار طولانی می شود. تخمین زده می شود که جاده هراز تنها در ایام نوروز، هر ساله میزبان ۴ میلیون مسافر باشد. به همین دلیل تلاش هایی برای چهارخطه کردن این جاده در دست اجرا بوده و خوشبختانه تا پایان سال ۱۴۰۱ بیشتر این مسیر چهار خطه شده است. جاده هراز دارای ۱۷ تونل بوده که طولانی ترین آنها بیش از ۳۲۹۰ متر طول دارد و در سال ۱۳۹۲ افتتاح شد. با احداث این تونل فاصله ۲۱ کیلومتری منطقه پلور در مازندران تا منطقه آبعلی در استان تهران به ۱۲ کیلومتر کاهش یافت. 
از دیرباز از دره هراز به عنوان یک راه ارتباطی آمل به ری استفاده می شده است و آثاری از راه باستانی ری به آمل به چشم می خورد که حکایت از آن دارد که حداقل از زمان ساسانیان، محور رودخانه هراز، به عنوان یک جاده مستقل مورد استفاده بوده است. با این حال، جاده هراز یکی از جدیدترین جاده های اتومبیل روی منتهی به شمال کشور است. در اطراف این جاده جاذبه های گردشگری تاریخی، طبیعی و مذهبی وجود دارد و همین امر موجب شده مسافران بیشتریاین مسیر را برای رسیدن به شمال استفاده کنند. 
متاسفانه آمار تصادفات رانندگی در جاده هراز بسیار بالا است و از دیدگاه اداره راه و ترابری استان مازندران، کیلومتر ۱۸ تا ۲۲ جاده از رودهن به سمت امامزاده هاشم، خطرناک ترین بخش از این راه از نظر سقوط بهمن است. اگر چه تونل بهمنگیر امامزاده هاشم برای کاهش این خطر ساخته شده است، ولی این بهمنگیر در سال ۱۳۷۶ نتوانست از جان ۳۲ مسافری که در همین نقطه زیر بهمن ماندند حفاظت کند. با این حال، نتایج یک تحقیق دانشگاهی نشان می دهد که همچنان عامل انسانی اصلی ترین عامل بروز سوانح مرگبار در این جاده است. 
از خطرات این جاده که بگذریم، باید اشاره ای هم به امکانات بین راهی متعددی کنیم که در این جاده وجود دارد و از آن جمله می توان رستوران، هتل، ویلا و مجموعه های توریستی رفاهی مانند نارنجستان و پارک جنگلی میرزا کوچک خان و پنجاب و شاندیز را نام برد. امامزاده هاشم نیز دارای امکانات قابل توجهی برای مسافران بین راهی می باشد.

موقعیت مسیر
جاده هراز از در میان دو شهر بومهن و رودهن از جاده دماوند به فیروزکوه جدا شده و پس از گذر از شمال شهر دماوند بالادست دره مشاء، آبعلی، گردنه امامزاده هاشم، پلور، آب اسک، شهر گزنک و لاریجان را پشت سر می گذارد و در نهایت به شهر آمل می رسد. از ویژگی های مهم این جاده وجود 17 تونل در مسیر است که مجموع طول این تونل ها به 9 کیلومتر می رسد. تونل وانا، لهاش، تونل سیاه بیشه، تونل دوآب، تونل گروازمال، تونل سیاه بند، تونل شکرالله رود، تونل احمدمال، تونل آیو و تونل نورانی از دیگر تونل های این جاده هستند. بهمنگیر امامزاده هاشم با طول ۱۳۰۰ متر نیز در این جاده قرار دارد.

جاذبه های گردشگری جاده هراز
قله دماوند، امامزاده هاشم، آبشار شاهان‌دشت، آبشار قلعه دختر، آبشار امیری، آبگرم لاریجان، سد لار، دریاچه ساهون، دشت و آبشار دریوک، قلعه ملک بهمن، غار گل زرد، استله سر، دخمه سنگی کافر کلی، شکل شاه، کتیبه شکل شاه (جاذبه تاریخی)، قلعه کهرود، دریاچه امامزاده علی (پشنگ)، حمام شاه عباسی، آبشار برز، آبشار ترا و پرومد در امیری، آب اسک، آبگرم استراباکو بایجان، دره منظریه، دشت لرا، دشت شقایق، پل سنگی، پارک جنگلی، آبشارهای یخی دماوند و نوا، آبشار شیخ علی خان زیار، تخت فریدون، کاعون، پاشوره، غار آب اسک، دژمار امیری، برج سی شاهاندشت، منطقه ممنوعه شکار و روستاهای و ییلاقات متعدد و چندین آبشار و غارهای دیگر و چند تپه و پرورش ماهی ها، برخی از مهمترین جاذبه های طبیعی گردشگری این جاده هستند. 
امامزاده هاشم مهمترین جاذبه مذهبی این جاده است که پس از سه امامزاده دیگر با شماره ۶۱۷ به ثبت ملی رسیده است. این امامزاده در مرتفع ترین نقطه این جاده و در گردنه ایی به همین نام فرار دارد.

بهترین زمان برای سفر 
سفر در جاده هراز در هر زمانی از سال امکان پذیر است، با این حال با توجه به اینکه جاده هراز یکی از خطرناک ترین جاده های ایران است، بهتر است که فصل بهار و تابستان را برای دیدن این جاده تماشایی انتخاب کنید. با سفر به این جاده در این فصول، علاوه بر اینکه از ایمنی بیشتری برخوردار خواهید بود از دیدن زیبایی های موجود در مسیر هم شگفت زده خواهید شد. 
به طور کل در هر فصلی که به جاده هراز سفر می کنید، حتما لباس مناسب و تجهیزات لازم برای خودرو مانند لاستیک اضافه، وسایل پنچرگیری و زنجیر چرخ  به همراه خود داشته باشید تا سفری خوشی را تجربه کنید.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به جاده هراز

تفریحات نزدیک به جاده هراز

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

با 3 شهر محبوب آسیایی مناسب سفرهای تک نفره آشنا شوید

مکان‌ های شگفت‌ انگیز بسیاری در سراسر جهان برای کاوش کردن وجود دارد، اما برخی از این مکان ها برای سفرهای تک نفره مناسب تر هستند. آسیا مدت‌ هاست برای افراد ماجراجویی‌ که به تنهایی سفر می کنند، محبوب بوده است. در این مقاله 3 شهر برتر آسیایی را برای این افراد بررسی کرده ایم، پس بیایید نگاهی به آنها بیندازیم!

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید