• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  موزه بابل شهرستان مازندران استان بابل
  •  موزه بابل شهرستان مازندران استان بابل
  •  موزه بابل شهرستان مازندران استان بابل
  •  موزه بابل شهرستان مازندران استان بابل
  •  موزه بابل شهرستان مازندران استان بابل
  •  موزه بابل شهرستان مازندران استان بابل
  •  موزه بابل شهرستان مازندران استان بابل
  •  موزه بابل شهرستان مازندران استان بابل
  •  موزه بابل شهرستان مازندران استان بابل
  •  موزه بابل شهرستان مازندران استان بابل


موزه بابل

نام مرکز دیدنی

Babol Ganjineh Museum

نوع مرکز دیدنی

موزه تاریخی

شهرستان

بابل

ناحیه

مرکز شهر

مدت زمان بازدید

2 ساعت

آدرس

مازندران، بابل، میدان ولایت، خیابان مدرس، چهارراه گنجینه

معرفی موزه بابل
استان مازندران همواره از مقاصد محبوب گردشگرانی بوده که به دنبال یافتن مکان های دنج، زیبا و آرامش بخش هستند. این استان بیشتر به دلیل دریا، جنگل و مناظر بکر طبیعی آن در میان ایرانیان شناخته شده است و اکثر کسانی که به مازندران یا شمال کشور سفر می کنند بیشتر به دنبال گشت و گذار در مکان های طبیعی هستند. با این وجود، شهرهای این استان جاذبه های تاریخی و فرهنگی بسیاری دارند که بازدید از آنها خالی از لطف نخواهد بود. موزه بابل یکی از این مکان های تاریخی است که بازدید از آن را به شما پیشنهاد می کنیم. 
موزه بابل که با نام موزه گنجینه بابل هم شناخته می شود، در واقع اولین موزه استان مازندران است به موضوع مردم شناسی اختصاص داده شده است. ساختمان این موزه ابتدا در زمان رضاشاه (سال 1307) و به عنوان بلدیه یا شهرداری بنا شده بود که نهایتا در سال ۱۳۷۴تغییر کاربری داده و در اختیار میراث فرهنگی استان مازندران قرار گرفت. این ساختمان پس از بازسازی و مرمت در بهمن سال ۱۳۷۵به عنوان موزه بابل افتتاح شد. این موزه به مدت ۴ سال با بخش های باستان شناسی، مردم شناسی و چوب به فعالیت خود ادامه داد تا اینکه در سال ۱۳۷۹شیروانی و زیرزمین آن مرمت شد و در سال ۱۳۸۲به عنوان تنها موزه مردم شناسی شهرستان بابل شروع به کار کرد. ساختمان موزه در سال 1393 با همکاری شهرداری بابل نورپردازی شد تا این بنای تاریخی به یادگار مانده از دوران پهلوی در شب نیز به زیبایی بدرخشد. این اثر در تاریخ ۸ مرداد ۱۳۵۴ با شماره ۱۵۲۶ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. 
آثار این موزه در سه بخش باستان شناسی، مردم شناسی و یادمان های چوبی در معرض نمایش عموم قرار گرفته و دارای بخش های دیگری همچون نمایشگاه موقت، کتابخانه و مرکز اسناد تاریخی است. از گران ترین اشیایی که در این موزه نگهداری می شود، یک قرآن خطی مربوط به دوره صفوی می باشد که بسیار نادر است. علاوه بر این سکه های مربوط به دوره هخامنشیان و اسکناس های زمان قاجار و پهلوی از دیگر آثار ارزشمندی است که در این مجموعه نگهداری می شوند.

باستان‌شناسی
طبقه اول موزه به بخش باستان شناسی اختصاص داده شده و در یک اتاق و دو سالن به نمایش در آمده اند. این بخش شامل طیف وسیعی از آثار مربوط به دوره های پیش از تاریخ و دوره اسلامی است. ظروف سفالی قرمز رنگ منقوش اسماعیل آباد متعلق به هزاره پنجم پیش از میلاد، از قدیمی‌ترین آثار دوران پیش از تاریخ این موزه است که در کنار آثاری همچون سفال های منقوش هزاره چهارم و سوم پیش از میلاد از تپه حصار دامغان، سیلک کاشان و شوش به نمایش در آمده است. علاوه بر این، سفال خاکستری رنگ داغ دار تورنگ تپه و ظروف خاکستری مازندران متعلق به اواخر هزاره سوم و اواخر هزاره دوم پیش از میلاد را می توان در این بخش مشاهده کرد. در سالن دیگری در همین بخش، اشیایی از اواخر هزاره دوم و اوایل هزاره اول پیش از میلاد تا دوره پارت و ساسانی وجود دارد که شامل مجسمه های سفالی، مفرغی، جنگ افزارهای مفرغی و ظروف سنگی می شود. تعداد زیادی از این آثار از مناطق باستانی مازندران مانند بهشهر، ساری، قائم شهر، نکا و نور به دست آمده که بیانگر تمدن کهن مناطق باستانی این سرزمین است. آثاری از جمله ظروف سفالی لعاب دار از قرن سوم تا دهم هجری، آبگینه در اشکال تنگ، صراحی، پیاله و … نیز که متعلق به دوره های اسلامی هستند در سالن دوم موزه به نمایش در آمده اند. زیورآلات هزاره اول پیش از میلاد و دوره اسلامی از جمله دیگر اشیایی است که می توانید در این موزه مشاهده کنید.

مردم شناسی
طبقه دوم موزه بابل به بخش مردم شناسی اختصاص یافته و شامل یک تالار نسبتاً وسیع است که به همه قومیت های ساکن در این سرزمین می پردازد. اشیایی مانند وسایل کشاورزی، پوشاک مازندران، گیلان، ترکمن، چادر شب بافی زنان مازندران، صنایع دستی زنان ترکمن صحرا و صنایع دستی کارگاه مانند زری بافی و سفال گری را می توان در این بخش مشاهده کرد. در همین بخش نمایی از ازدواج و نوع پوشش عروس و داماد شمالی نیز در معرض دید عموم قرار گرفته است. علاوه بر این، فضاهایی مانند یک قهوه‌خانه سنتی با وسایلی مانند تخت چوبی، قلیان، چوب سیگار و منقل در این بخش وجود دارد و اشیا دیگری مانند وسایل روشنایی، وسیله خرد کردن قند، تخته خرد کردن سبزی و انواع قاشق‌های چوبی کوچک را می توان در این مجموعه مشاهده کرد. یک قسمت هم به داروخانه سنتی یا عطاری در همین بخش اختصاص داده شده که اطلاعاتی در مورد انواع گیاهان دارویی شمال و طرز استفاده از آنها را برای علاقه مندان گرد آوری کرده است.

یادمان های چوبی
آخرین بخش از موزه بابل در یک سالن و به یادمان های چوبی استان مارندران اختصاص داده شده است. در این بخش می توان پنجره، قسمت هایی از کتبیه و تزیینات صندوق مزار ابن سامان در انواع منبت، مشبک و قاب و گره را مشاهده کرد. کتیبه صندوق مزار امامزاده علی روستای سوادکوه با تاریخ ۸۳۳ هجری قمری، قدیمی ترین اثری است که در این بخش به نمایش در آمده است. علاوه بر این، دو لنگه درب چوبی منبت کاری شده کتیبه دار متعلق به مزار شاهزاده رضا در روستای لدر بندپی شرقی بابل، در این موزه نگهداری می شود. 
موزه بابل هر روز از ساعت 9 صبح تا 5 عصر باز می باشد. 


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به موزه بابل

تفریحات نزدیک به موزه بابل

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید