• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  پل محمد حسن خان شهرستان مازندران استان بابل
  •  پل محمد حسن خان شهرستان مازندران استان بابل
  •  پل محمد حسن خان شهرستان مازندران استان بابل
  •  پل محمد حسن خان شهرستان مازندران استان بابل
  •  پل محمد حسن خان شهرستان مازندران استان بابل
  •  پل محمد حسن خان شهرستان مازندران استان بابل


پل محمد حسن خان

نام مرکز دیدنی

Mohammad Hasan Khan Bridge

نوع مرکز دیدنی

پل و رودخانه و تنگه

شهرستان

بابل

مدت زمان بازدید

1 ساعت

ساعت بازدید

تمام روزهای سال

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

مازندران، بابل، جاده قدیم آمل به بابل، پل محمد حسن خان قاجار

معرفی پل محمد حسن خان
استان مازندران همواره از مقاصد محبوب گردشگرانی بوده که به دنبال یافتن مکان های دنج، زیبا و آرامش بخش هستند. این استان بیشتر به دلیل دریا، جنگل و مناظر بکر طبیعی آن در میان ایرانیان شناخته شده است و اکثر کسانی که به مازندران یا شمال کشور سفر می کنند بیشتر به دنبال گشت و گذار در مکان های طبیعی آن هستند. با این وجود، شهرهای این استان جاذبه های تاریخی و فرهنگی بسیاری دارند که بازدید از آنها خالی از لطف نخواهد بود. پل محمد حسن خان بابلیکی از این مکان های تاریخی است که در سفر بعدیتان به این شهر بازدید از آن را به شما پیشنهاد می کنیم. 
بابل به عنوان پرجمعیت‌ ترین شهرستان استان مازندران از گذشته تا کنون شهری پر رونق بوده و همین امر باعث شده تا آثار ارزشمند بسیاری در آن بنا شود. پل محمدحسن خان که به نام پل هفت چشمه نیز شناخته می شود، یکی از پل ها و بناهای قدیمی شهرستان بابل می باشد. این پل در زمان قاجاریه و به جای پل قدیمی تری که در زمان غزنویان ساخته شده بود، بر روی رودخانه بابلرود بنا شده است. پل محمدحسن خان در 2 کیلومتری مرکز شهر بابل قرار داشته و در اطراف آن 5 محله از جمله شهرک چمران، شهرک فرهنگیان، سرپل محمدحسن خان بخش دو و سه و همچنین محله سرپل محمدحسن خان مرکزی وجود دارد. 

تاریخچه پل محمد حسن خان
این پل توسط جد «آقا محمدخان قاجار» محمدحسن خان، پس از پیروزی بر «کریم‌خان زند» و تصرف شهر بابل و نیز دیگر نقاط مازندران، برای قدردانی از مردم بابل با صرف هزینه 12 هزار تومان احداث شد. این پل با طول ۱۴۰ متر و عرض ۶ متر، دارای هفت چشمه یا طاق اصلی و دو چشمه فرعی است که ارتفاع آنها از بستر رودخانه ۱۱ متر است. پس از گذشت بیش از 3 قرن، پل محمد حسن خان هنوز هم یکی از پل های مهم مازندران از نظر مسائل اقتصادی و ارتباطی است. 
پل محمد حسن خان تا سال 1343تنها راه ارتباطی بین بابل و آمل (بندپی شرقی و بندپی غربی) بود ولی از زمان ساخت یک راه جدید از سوی غرب شهر، هیچ ماشینی از روی این پل عبور نمی کند و با ساخت مجسمه هایی به یاد قدیم، این مکان تنها محل پیاده رو شده است و حتی عبور ماشین های سنگین از زیر آن نیز ممنوع است. این پل پیش از این یک بار توسط رضاشاه پهلوی مرمت شده و نمای آن بیشتر شبیه به بناهای دوران صفوی است و از سفیده تخم مرغ و ساروج برای ساخت آن استفاده شده است. این اثر در تاریخ ۲۲ اردیبهشت ۱۳۵۶ با شماره ثبت ۱۴۱۴ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. 


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به پل محمد حسن خان

تفریحات نزدیک به پل محمد حسن خان

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید