• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  مسجد جامع بابل شهرستان مازندران استان بابل
  •  مسجد جامع بابل شهرستان مازندران استان بابل
  •  مسجد جامع بابل شهرستان مازندران استان بابل
  •  مسجد جامع بابل شهرستان مازندران استان بابل
  •  مسجد جامع بابل شهرستان مازندران استان بابل
  •  مسجد جامع بابل شهرستان مازندران استان بابل
  •  مسجد جامع بابل شهرستان مازندران استان بابل
  •  مسجد جامع بابل شهرستان مازندران استان بابل


مسجد جامع بابل

نام مرکز دیدنی

Jameh Mosque of Babol

نوع مرکز دیدنی

مسجد

شهرستان

بابل

ناحیه

مرکز شهر

مدت زمان بازدید

1 ساعت

ساعت بازدید

تمام روزهای سال

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

مازندران، بابل، بلوار انوشیروانی، داخل محوطه دانشگاه علوم پزشکی بابل

معرفی مسجد جامع بابل
استان مازندران همواره از مقاصد محبوب گردشگرانی بوده که به دنبال یافتن مکان های دنج، زیبا و آرامش بخش هستند. این استان بیشتر به دلیل دریا، جنگل و مناظر بکر طبیعی آن در میان ایرانیان شناخته شده است و اکثر کسانی که به مازندران یا شمال کشور سفر می کنند بیشتر به دنبال گشت و گذار در مکان های طبیعی آن هستند. با این وجود، شهرهای این استان جاذبه های تاریخی و فرهنگی بسیاری دارند که بازدید از آنها خالی از لطف نخواهد بود. مسجد جامع بابل یکی از این مکان های تاریخی است که بازدید از آن را به شما پیشنهاد می کنیم. 
مساجد جامع تقریبا در تمامی شهرهای ایران یافت می شوند و شهرستان بابل نیز از این قاعده مستثنا نیست. مسجد جامع بابل در یکی از قدیمی ترین محله های این شهر قرار دارد و خود یکی از کهن ترین بناهای بابل می باشد که بر اساس تاریخ طبرستان، بنای اولیه آن در سال ۱۶۰ه.ق و به دست مازیار بن قارن ساخته شده است. این مسجد در دوران های مختلف از جمله دوران صفویه و قاجاریه بازسازی شده است. این بنا در دوران فتحعلی شاه قاجار، بعد از خرابی در اثر زلزله، دوباره بنا و در سال ۱۲۲۵ه.ق و به مباشرت میرزا محمد شفیع صدراعظم، توسط محمدحسین مسجد جدیدی به جای آن ساخته شد. بنابراین قدمت مسجد کنونی به دوران قاجار بر می گردد. البته این مسجد یک بار هم زمان محمدرضا شاه پهلوی و در تاریخ 1350 مرمت شد که این تاریخ در کاشی کاری های درون مسجد نگاشته شده است. متاسفانه مسجد جامع بابل در سال 1389 دچار یک آتش سوزی شدید می شود که باعث از بین رفتن قسمت های زیادی از آن می شود. در این حادثه کتبیه سردر ورودی مسجد که نام مسجد عتیق بارفروش بروی آن حک شده بود به شدت دچار اسیب شده، به طوری که دیر قابل مرمت نبوده و کتیبه معروف فتحعلی شاه نیز مفقود شده و کتیبه سلطان حسین صفوی نیز که بر روی دیوار نصب بوده از بین می رود. پس از این اتش سوزی، مسجد دوباره در سال 1390 مرمت شده و تا کنون پابرجا مانده است.
مسجد جامع بابل دو سردر ورودی در قسمت های غربی و شرقی دارد که با دو فضای هشتی مانند به هم مرتبط شده اند. در بالای سردر غربی، آیات و عباراتی بر خشت های کاشی به تاریخ ۱۲۳۰ ه.ق دیده می شود. صحن مسجد به صورت شرقی و غربی ساخته شده و در اطراف آن، ایوان و شبستان هایی به شم می خورد که دهنه انها رو به صحن می باشد. شبستان اصلی مسجد، که مساحتی در حدود 400 مترمربع دارد در ضلع جنوبی قرار گرفته و با وسیله گنبدهای بزرگ و کوچک، طاق ها، جرزها و ستون ها پوشش یافته است. در وسط شبستان رو به صحن، ایوانی وجود دارد که دهنه آن با یک پنجره فلزی بسته شده است. در غرب شبستان نیز محراب قدیمی و در ضلع جنوبی آن، دو محراب کاشی کاری جدید وجود دارد. متاسفانه محراب قدیمی به حالت نیمه ویران شده در آمده و خشت کاشی های آن در آستانه تخریب است. در داخل و اطراف محراب، کتیبه هایی کاشی کاری و گچبری شده قابل مشاهده است. بر پاکار طاق ایوان در سه ضلع، اشعاری از ملک الشعرا، به تاریخ ۱۲۲۷ ه.ق نقش بسته است.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به مسجد جامع بابل

تفریحات نزدیک به مسجد جامع بابل

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

دیدنی ترین روستاهای جهان، بر اساس دفتر گردشگری سازمان ملل

همه مناطقی که در این لیست هستند، مقاصد جذاب و تاریخی با شگفتی های طبیعی خیره کننده مانند کوه ها، صخره های کنار دریا، پارک های ملی و غیره را شامل می شوند. در اینجا نگاهی دقیق تر به 11 مورد به تازگی اضافه شده می اندازیم که نظر ما را به خود جلب کرد.

متن کامل مقاله

با بهترین کشورهای اروپایی برای یادگیری زبان، بر اساس نظرسنجی ها آشنا شوید

با نزدیک شدن به سال جدید و تصمیمات جدیدی که در ذهن می آیند، یادگیری زبان یکی از مواردی است که اغلب در بسیاری از لیست های شخصی افراد ظاهر می شود. کارشناسان سفر و موسسات زبان مرتبا نظرسنجی‌ هایی را در مورد بهترین مقاصد برای انجام این کار منتشر می‌کنند و این واقعیت ساده را تکرار می‌کنند که در دنیای به هم پیوسته و «جهانی‌ شده» ما، توانایی برقراری ارتباط به بیش از یک زبان، فرصت‌ ها، تجربیات و درک جدیدی را برای ما فراهم می‌ کند.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید