• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  تکیه روستای مقریکلا شهرستان مازندران استان بابل
  •  تکیه روستای مقریکلا شهرستان مازندران استان بابل
  •  تکیه روستای مقریکلا شهرستان مازندران استان بابل
  •  تکیه روستای مقریکلا شهرستان مازندران استان بابل
  •  تکیه روستای مقریکلا شهرستان مازندران استان بابل
  •  تکیه روستای مقریکلا شهرستان مازندران استان بابل
  •  تکیه روستای مقریکلا شهرستان مازندران استان بابل


تکیه روستای مقریکلا

نام مرکز دیدنی

Takieh Moqri Kola

نوع مرکز دیدنی

مکان مذهبی

شهرستان

بابل

ناحیه

اطراف شهر

مدت زمان بازدید

1 ساعت

ساعت بازدید

تمام روزهای سال

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

مازندران، شهرستان بابل، بخش بند پی غربی، روستای مقریكلا

معرفی تکیه روستای مقریکلا
استان مازندران همواره از مقاصد محبوب گردشگرانی بوده که به دنبال یافتن مکان های دنج، زیبا و آرامش بخش هستند. این استان بیشتر به دلیل دریا، جنگل و مناظر بکر طبیعی آن در میان ایرانیان شناخته شده است و اکثر کسانی که به مازندران یا شمال کشور سفر می کنند بیشتر به دنبال گشت و گذار در مکان های طبیعی آن هستند. با این وجود، شهرها و حتی روستاهایی این استان جاذبه های تاریخی و فرهنگی بسیاری دارند که بازدید از آنها خالی از لطف نخواهد بود. تکیه روستای مقریکلا یکی از این مکان های تاریخی است که بازدید از آن را به شما پیشنهاد می کنیم. 
تکیه روستای مقریکلا که به نام تکیه عبدالحسین خانی هم شناخته می شود، یکی از بناهای تاریخی مذهبی با معماری زیبا است که در 21 کیلومتری بابل و در روستای مقریکلا قرار دارد. این تکیه از تالاری وسیع و چند اتاق تشکیل شده است و تزیینات مختلفی از جمله نقاشی، کنده کاری و گچ بری در آن به چشم می خورد. ستون های چوبی به کار رفته در این تکیه نیز به ستون های داخل چهلستون شباهت دارند. قدمت تکیه عبدالحسین خانی بابل با توجه به تاریخی که در آن دیده می شود، به زمان زندیه تا قاجار برمی گردد و بنای کنونی آن در سال ۱۲۹۶ هجری قمری ساخته شده است. 
بانی تکیه مقریکلا حاکم وقت این روستا "عبدالحسین خان فرزند میرزا اسماعیل خان" بوده است و به همین دلیل این بنا به تکیه عبدالحسین خانی بابل معروف شده است. "عبدالحسین خان در جوانی توانست به درجه سرهنگی نائل آید و به دلیل افتخارات زیادی که کسب کرده بود به عنوان حاکم وقت این منطقه از بابل منصوب شد. عبدالحسین خان حدود نیمی از تمام اموال خود را برای ساختن این تکیه صرف کرد و مزار وی نیز در کنار همین تکیه قرار دارد. متاسفانه تاریخ فوت ایشان از روی سنگ قبر پاک شده است و در نتیجه اطلاعات دقیقی از طول عمر و سن ایشان در هنگام فوت در دست نیست. 

معماری
تکیه عبدالحسین خانی بابل در زمینی به وسعت ۲۰۰۰ متر مربع و در پلانی مستطیل شکل بنا شده است. بنای تکیه در دو طبقه بزرگ ساخته شده و از آجر به عنوان مصالح اصلی در ساخت آن استفاده شده است. بخش های اصلی این بنا شامل یک تالار بزرگ و گسترده و تعدادی اتاق می شود. در بالای دیوارهایی که در نزدیک ورودی اصلی تکیه هستند حکاکی های زیبایی به چشم می خورد. در این قسمت چند شعر از اثر هفت بند محتشم کاشانی به زیبایی روی چوب حکاکی شده است. همچنین ستون های چوبی زیبایی در داخل و خارج تکیه تعبیه شده است که همه آنها به همراه درب و دیگر بخش های چوبی در داخل و خارج، اثر نجار “لطف الله نوایی” می باشند.
چوب بزرگ و طویلی که نال نامیده می شد در سقف این تکیه به کار رفته و به قدری طویل است که سراسر سقف حسینیه را پوشش داده است. حدود ۴۰۰ نفر و با استفاده از کجاوه این چوب را از جنگل تا تکیه حمل کرده اند. علاوه بر حکاکی روی چوب و دیوارها، گچ بری های خارجی تکیه روستا مقریکلا نیز چشمنواز‌ هستند.
بر روی دیوار خارجی تکیه می توان نقش حیوانات مختلف، گل و گلدان و چند درخت را مشاهده کرد. نقاشی های روی چوب و ارسی های رنگارنگ به کار رفته در بخش شرقی تکیه، از دیگر زیبایی های آن هستند. ویژگی معماری تکیه عبدالحسین خانی، درب های اصلی و ورودی آن هستند. بر روی یکی از این درب ها نام ناصرالدین شاه قاجار و بر درب دیگر نام بانی تکیه یعنی عبدالحسین خان دیده می شود.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به تکیه روستای مقریکلا

تفریحات نزدیک به تکیه روستای مقریکلا

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

دیدنی ترین روستاهای جهان، بر اساس دفتر گردشگری سازمان ملل

همه مناطقی که در این لیست هستند، مقاصد جذاب و تاریخی با شگفتی های طبیعی خیره کننده مانند کوه ها، صخره های کنار دریا، پارک های ملی و غیره را شامل می شوند. در اینجا نگاهی دقیق تر به 11 مورد به تازگی اضافه شده می اندازیم که نظر ما را به خود جلب کرد.

متن کامل مقاله

با بهترین کشورهای اروپایی برای یادگیری زبان، بر اساس نظرسنجی ها آشنا شوید

با نزدیک شدن به سال جدید و تصمیمات جدیدی که در ذهن می آیند، یادگیری زبان یکی از مواردی است که اغلب در بسیاری از لیست های شخصی افراد ظاهر می شود. کارشناسان سفر و موسسات زبان مرتبا نظرسنجی‌ هایی را در مورد بهترین مقاصد برای انجام این کار منتشر می‌کنند و این واقعیت ساده را تکرار می‌کنند که در دنیای به هم پیوسته و «جهانی‌ شده» ما، توانایی برقراری ارتباط به بیش از یک زبان، فرصت‌ ها، تجربیات و درک جدیدی را برای ما فراهم می‌ کند.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید