• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  روستای ازنی شهرستان مازندران استان ساری
  •  روستای ازنی شهرستان مازندران استان ساری
  •  روستای ازنی شهرستان مازندران استان ساری
  •  روستای ازنی شهرستان مازندران استان ساری
  •  روستای ازنی شهرستان مازندران استان ساری
  •  روستای ازنی شهرستان مازندران استان ساری


روستای ازنی

نام مرکز دیدنی

Azeni Village

نوع مرکز دیدنی

روستا و دهکده

شهرستان

ساری

ناحیه

اطراف شهر

مدت زمان بازدید

1 روز

ساعت بازدید

تمام روزهای سال

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

استان مازندران، شهرستان ساری، بخش چهاردانگه

معرفی روستای ازنی
استان مازندران با انبوهی از شهرها و روستاهای سرسبز از توریستی ترین استان های کشور محسوب می شود و همه روزه مقصد مطلوبی را برای مسافران و گردشگران فراهم می کند. روستای ازنی از جمله جاذبه های مهم مازندران می باشد که در بخش چهاردانگه شهرستان ساری و دامنه کوهی با همین نام قرار گرفته است. این روستا با چیزی حدود 1200 متر ارتفاع از سطح دریا، فواصل نسبتا کوتاهی با دو شهر مهم استان دارد که عبارتند از 65 كیلومتر تا جنوب شهر ساری و 20 كیلومتر تا كیاسر. 
روستای ازنی از نظر موقعیت جغرافیایی تنها از سمت جنوب دیده می شود و از دیگر جهات تا زمانی که وارد روستا نشده باشید قابل رویت نیست. 

همسایگان روستا
ازنی از جهات مختلف در همسایگی بسیاری از روستا های زیبا و خاص قرار گرفته است و بازدید آنها خالی از لطف نیست. به عنوان نمونه روستای مازارستاق از سمت شمال، روستا های نوکنده و اروت از جنوب، روستاهای لسفرم و کنتا از غرب و در آخر روستا های الندان و تلوکلا از شرق در همسایگی با ازنی هستند.

جمعیت روستا
با مراجعه به آخرین سرشماری که در سال 1385 صورت گرفته بود جمعیت روستا حدود 70 خانوار و 246 نفر می باشد.
البته به دلیل مهاجرت، گروه بزرگی از مردم ازنی در شهر ساری و یا دیگر نقاط مازندران و ایران زندگی می کنند. عده ای از این گروه در فصول گرم سال به منظور کشاورزی به این روستا باز می‌ گردند و جمعیت را به بیش از 500 نفر می رسانند. 
خوب است بدانید سغل اصلی مردمان ازنی کشاورزی و دامداری است. 

فامیلی های رایج در روستا
همانجور که پیش تر اشاره کردیم بسیاری از جمعیت روستای ازنی را مهاجران تشکیل می دهند و از همین رو فامیلی های رایجی نیز در این مکان به چشم می خورد. به عنوان مثال خلیلی متعلق به کسانی است که از تیلک به ازنی مهاجرت کردند. بابایی، اسدی و آهنگری نیز به مهاجران کیاسر تعلق دارد.

امكانات فعلی روستا
در حال حاضر روستای ازنی از امکانات خوب اما ناقصی برخوردار است. روستا مجهز به مسجد، حسینیه، مدرسه ابتدایی، برق، تلفن، بهزیستی و جاده آسفالته می باشد. مصارف آب هم از چشمه لاکبار واقع در جنوب روستا به کمک پمپ تامین می شود. اگرچه در سال 1361 مدرسه راهنمایی در این مکان دایر شده بود اما فعالیت آن طولی نکشید و سرانجام به علت کمبود دانش آموز در سال 1389 تعطیل شد. 

راه های دسترسی
برای رسیدن به روستای ازنی ابتدا لازم است از جاده ساری به سمت كیاسر حرکت کنید و سپس از چهار مسیر متفاوت پیش رو به انتخاب خود به مقصد برسید.
مسیر اول که کمترین فاصله نسبت به جاده اصلی را داشته و از جاده تمام آسفالت برخوردار است از سمت مازا به مازارستاق می باشد. 
مسیر دوم دارپشت، كیاده و الندان را پشت سر گذاشته و به ازنی منتهی می شود. اگر چه این مسیر کمترین فاصله با کیاسر را دارد اما تنها بخشی از جاده اش آسفالت شده و نیم دیگر آن شوسه است. 
مسیر بعدی با عبور از پاجا، كنتا و لسفرم میسر می شود اما به خاطر داشته باشید که این مسیر به طور کامل خاکی است.
مسیر آخر از ولاغوز و نوكنده می گذرد و سپس به ازنی می رسد. با وجود نیمه خاکی نیمه آسفالت بودن جاده، این مسیر به مراتب دلنشین تر از سه مسیر دیگر می باشد چرا که جاده آن از وسط جنگل های انبوه و زیبا عبور می کند. 

مشاهیر روستا
خوب است بدانید مشاهیر بسیاری در این روستا متولد شده اند. از بین این مشاهیر می توان به ملا سبز علی خطاط ماهر قرن سیزده هجری قمری اشاره کرد. تهیه سی جزء قرآن مجید به دستور ایشان اجرا شده است. هر جزء در 11 صفحه نوشته شده و ساختار جلد آن ها از پوست آهو تشکیل شده است. بیشتر هزینه اجرای این دستور را نیز خود ملا سبز علی متقبل شد. این قرآن 200 سال قدمت دارد و در حال حاضر در گنجینه کتاب های خطی مسجد امیرالمومنین ازنی محفوظ می باشد. نکته دیگری که این جزوه را برای اهالی روستا حائز اهمیت و با ارزش می کند حضور لیست تاریخ فوت مردمان ازنی از 180 سال پیش است که به خودی خود نمایانگر نسب نامه اهالی این روستا و همچنین روستاهای همسایه می باشد. 
از دیگر آثار باقی مانده ملا سبز علی یك جلد قرآن خطی متعلق به قرن سیزده می باشد که هم اکنون در کنار جزوه ای که پیش تر به آن اشاره کردیم در مسجد حضرت امیرالمومنین ازنی حفظ شده است. 
در این قرآن علاوه بر خط حیرت انگیز، ایشان از ابتدای سوره آل عمران تا اواسط سوره هود را ترجمه کرده بود و به طور کلی ساخت آن را در سال 1282 آغاز و سرانجام در سال 1287 به پایان رساند؛ گرچه ترجمه آن را نیمه کاره رها کرد. 

اماكن دیدنی ازنی
از دیدنی ترین بخش های ازنی باید به رودخانه لاکبار اشاره کنیم که در جنوب روستا واقع شده و در حقیقت از سر شاخه های رود تجن است. 
افزون بر جنگل های انبوه و سر زنده قله های ازنی کوه و مرقله یا مارقله نیز در این ناحیه بسیار محبوب هستند. 
این روستا به آببندان، قلعه‌ تاریخی و همچنین تعدادی باغ طبیعی نیز مجهز می‌ باشد. 

جاذبه های نزدیک
از مهمترین جاذبه های نزدیکی ازنی دریاچه الندان در منطقه زیبای جنگلی پله الندان قرار گرفته است. خوب است بدانید رودخانه ای به این دریاچه منتهی نشده و آب آن مطلقا از نزولات آسمان تامین می شود و شما همه روزه قادر به بازدید آن خواهید بود.

بهترین زمان سفر
از آن جایی که شهرهای شمال کشور معمولا دارای زمستان های بسیار سرد و تابستان های گرم و شرجی هستند، احتمالا بهترین زمان بازدید این مکان فصل های بهار و پاییز خواهند بود.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به روستای ازنی

تفریحات نزدیک به روستای ازنی

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید