• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  منطقه بند پی شهرستان مازندران استان بابل
  •  منطقه بند پی شهرستان مازندران استان بابل
  •  منطقه بند پی شهرستان مازندران استان بابل
  •  منطقه بند پی شهرستان مازندران استان بابل
  •  منطقه بند پی شهرستان مازندران استان بابل
  •  منطقه بند پی شهرستان مازندران استان بابل


منطقه بند پی

نام مرکز دیدنی

Band Pey

نوع مرکز دیدنی

منطقه و میدان

شهرستان

بابل

ناحیه

اطراف شهر

مدت زمان بازدید

1 روز

ساعت بازدید

تمام روزهای سال

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

استان مازندران، شهرستان بابل، منطقه بندپی

معرفی منطقه بند پی
اکثر مناطق استان مازندران از مقاصد گردشگری محبوب شمال کشور هستند که به دلیل مناظر طبیعی زیبا و آب و هوای معتدل خود شناخته شده هستند. منطقه بندپی یکی از مناطق دیدنی در شهرستان بابل این استان است که می توانید در سفر بعدی خود به استان سرسبز مازندران از دیدن آن لذت ببرید. 
منطقه خوش آب و هوای بندپی به دو قسمت بندپی شرقی و غربی تقسیم می شود و از قدیمی ترین بخش های کشور است که در جنوب شهرستان بابل قرار دارد. این منطقه در سال ۱۳۱۶ با نوشتن اولین قانون تقسیمات کشوری به بخش تبدیل شد و تا سال ۱۳۷۰بصورت یکپارچه بوده و دارای یک بخشداری در قسمت غربی خود بوده ‌است. بندپی از ترکیب دو واژه بند و پی ایجاد شده است که بند در اصطلاح محلی به سرزمین مرتفع و پی به سرزمین پست جلگه ای گفته می‌شود. این منطقه در زمان صفویان قسمتی از سرزمین وسیعی بنام چلاو بوده، که فعلا منطقه ای در جنوب آمل است.
منطقه بندپی از شمال به بابل، از جنوب به کوه های البرز، از شرق به شهرستان قائمشهر و از سمت غرب به شهرستان آمل محدود می شود. مساحت منطقه بندپی بیش از ۷۹0 کیلومتر مربع است که بیش از ۶۰ درصد از آن پوشیده از جنگل و مراتع است. همانطور که گفته شد منطقه بند پی از دو قسمت شرقی و غربی تشکیل شده است که بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت بخش غربی بیش از ۳۰ هزار نفر و جمعیت بخش شرقی بیش از 35 هزار نفر بوده که در مجموع جمعیت آن را به بیش از 65 هزار نفر می رساند. 
بندپي غربي دارای دو دهستان به نام های خوشرودپی و شهیدآباد می باشد و بند پي شرقي نيز دو دهستان مهم با نام هاي فيروزجاه و سجادرود دارد. شهر گلوگاه یا گلیا مرکز بندپی شرقی و شهر خوشرودپی، مرکز بندپی غربی است. اقتصاد هر دو بخش این منطقه بر پایه کشاورزی و دامپروری می چرخد و عمده محصولات کشاورزی شالیکاری است. مردم منطقه بندپی شرقی به زبان تبری و مردم بندپی غربی به زبان مازندرانی سخن می‌گویند. بخش بندپی شرقی از یک شهرداری و ۷۱ روستا تشکیل شده و بخش بندپی غربی نیز ۴۷ روستا را شامل می شود که اکثر این روستاها باعث محبوبیت و شناخته شدن منطقه بندپی در میان گردشگران شده اند. 

جاذبه های گردشگری
بندپید دارای مکان های دیدنی و جابه های تاریخی و طبیعی بسیاری است که بازدید از همه آنها احتمالا به هفته ها زمان نیاز دارد. به عنوان مثال در بندپی غربی سد زیبای شیاده قرار دارد که علاوه بر مناظر طبیعی زیبایی که ایجاد کرده است، آب کافی برای آبیاری زمین‌ های کشاورزی این منطقه را نیز تامین می کند. سد شیاده در روستایی به همین نام قرار گرفته و در مسیر رودخانه چلیم احداث شده که امکان قایقرانی و ماهیگیری نیز در آن وجود دارد. سد شیاده در حدود ۳۲ کیلومتری جنوب غربی بابل قرار دارد و از طریق جاده خشرودپی به گلوگاه بندپی با یک مسیر فرعی قابل دسترس است.
 شالیزارهای سرسبز دهستان فیروزجاه که در نزدیکی رودخانه سجرو قرار دارند، رودخانه بکر خجرو و چشمه‌ پر ‌آب آن، آبشار درازکش، روستای تاریخی چلیاسر و حمام قدیمی و تاریخی ‌این روستا، روستای گاوزن و شهر گلوگاه که خود جاذبه‌ هایی مانند سیاه پل و آبشار شیخ موسی را در خود جای داده، تنها بخشی از جاذبه‌ های طبیعی این بهشت گمشده هستند.
روستای فیروزجاه در بندپی شرقی از زیباترین روستاهای مازندران و جاذبه های گردشگری بابل است که بیشتر به دلیل مزارع شالیزار پلکانی خود می شود. از دیگر دیدنی های این روستا می توان به قلعه، ممرز چشمه، آبشار، امامزاده آغازمار و آرامستان فیروزجاه با قبرهای تاریخی اشاره کرد.
روستای شیخ موسی از دیگر روستای ییلاقی و شناخته شده بندپی شرقی است که تا گلوگاه حدود ۴۵ کیلومتر فاصله دارد. چشمه‌ های آب معدنی، بقعه های حاجی شیخ موسی و امامزاده عبدالله و آبشار شیخ موسی یا حاجی موسی، از جاذبه های این روستا است. لهه، شالینگچال و نیراسم نیز از روستاهای نزدیک شیخ موسی هستند. برای بازدید از ییلاق حاجی شیخ موسی، باید از گلوگاه مسافتی در حدود ۳۰ کیلومتر را در جاده ای آسفالته طی کنید که از دل جنگل سرسبز و در کنار رودخانه ها می گذرد. سپس باید در یک مسیر ۱۰ کیلومتری که جاده خاکی است رانندگی کنید تا نهایتا به ییلاق حاجی شیخ موسی برسید.
یکی دیگر از روستاهای بندپی شرقی، روستای کوهپایه ای لموسکلا است که در میان دو رود سجرو یا سریج رود و خجرو یا خجیر رود و در دل جنگل جای گرفته است. این روستا از شمال به روستاهای پری چشمه و قلعه کتی، از جنوب به قله ی سیاه پل و روستای سرجیکلا، از سمت شرق با روستاهای خواجه کلا و تورسو و از غرب به روستای کرات کتی محدود می شود. جالب است بدانید که نام این روستا از کلمه‌ی «لمه سو» به معنی نمدمال گرفته شده و قسمت دوم نیز پسوند مکانی «کلا» است. از جاذبه های لموسکلا می توان به قلعه و چشمه آب شیرین روستا اشاره کرد. قلعه فریدون از دیدنی های لموسکلا است که به تخت فریدون نیز معروف بوده و محلی ها به آن شاه نشین می گویند. چشمه خجرو نیز چشمه زیبا و دیدنی است که از خجرو سیاپال سرچشمه می‌گیرد. برای بازدید از این روستا مسیر جاده گلوگاه به فیروزجاه را در پیش بگیرید و سپس از پل فلزی رودخانه سجرو عبور کنید. پس از عبور از پل به یک سه راهی می رسید که تابلو روستای لمسوکلا را خواهید دید و بعد از حدود پنج کیلومتر و عبور از روستای سجری کلا به روستای لمسوکلا می رسید.
منطقه بندپی از نظر زیبایی هیچ چیز کم ندارد و ار هوس بازدید از آبشار کردید نیز می توانید به دل جنگل های سرسبز روستای درازکش بروید و از آبشار آن که همنام روستاست دیدن کنید. این آبشار هفت متر ارتفاع داشته و ابتدا به یک حوضچه ریخته و سپس به‌ سمت رودخانه جریان می یابد.
اگر در زمان سفر به منطقه‌ بندپی هوس آب تنی کردید باید سری به چشمه های آب گرم این منطقه بزنید. برای این کار به روستای آری بروید و آب‌تنی در چشمه‌ی معدنی ازرو را تجربه کنید. نام دیگر این چشمه، چشمه آرزو است و «ازرو» نیز نوشته می‌شود و در دره ای جنگلی و در کنار رودخانه قرار گرفته است. آب چشمه ازرو به‌دلیل داشتن ترکیبات معدنی برای بیماری های پوستی، روماتیسم و درد مفاصل مفید است.
منطقه زیبای شورکش، روستای دیوا، آبشارهای لی سر، سیله بن انیجدان، کیمون، هر سکایی او، دریوکی، قلی بن، غارهای تاریگلی و یخچال پشت، مناطق ییلاقی نینو، لهه، شالینگچال، نیراسم، تکیه روستای مقریکلا، حمام های قدیمی روستاهای آب بندان و چلیاسر،کاروانسراهای مسیر جاده قدیم بندپی شرقی، قلعه کوپی سرا در نزدیکی روستای کوپی سرا، تپه های باستانی و قبرهای گبری (زرتشتی) از دیگر از آثار تاریخی این منطقه هستند که متأسفانه بسیاری از آنها در شرایط نامساعدی قرار دارند.

بهترین زمان برای بازدید
بندپی یک منطقه چهار فصل است و در هر زمان از سال که به این منطقه سفر کنید مجذوب زیبایی های آن می شوید. با این حال، فصل های بهار، تابستان و پاییز بهترین زمان سفر به این منطقه است، چرا که به دلیل کوهستانی بودن بندپی، سرمای هوا در فصل زمستان می تواند آزادهنده باشد و علاوه بر آن امکان بارش باران و برف در این مناطق، تردد و دسترسی به مکان های دیدنی را سخت تر می کند. 


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به منطقه بند پی

تفریحات نزدیک به منطقه بند پی

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

دیدنی ترین روستاهای جهان، بر اساس دفتر گردشگری سازمان ملل

همه مناطقی که در این لیست هستند، مقاصد جذاب و تاریخی با شگفتی های طبیعی خیره کننده مانند کوه ها، صخره های کنار دریا، پارک های ملی و غیره را شامل می شوند. در اینجا نگاهی دقیق تر به 11 مورد به تازگی اضافه شده می اندازیم که نظر ما را به خود جلب کرد.

متن کامل مقاله

با بهترین کشورهای اروپایی برای یادگیری زبان، بر اساس نظرسنجی ها آشنا شوید

با نزدیک شدن به سال جدید و تصمیمات جدیدی که در ذهن می آیند، یادگیری زبان یکی از مواردی است که اغلب در بسیاری از لیست های شخصی افراد ظاهر می شود. کارشناسان سفر و موسسات زبان مرتبا نظرسنجی‌ هایی را در مورد بهترین مقاصد برای انجام این کار منتشر می‌کنند و این واقعیت ساده را تکرار می‌کنند که در دنیای به هم پیوسته و «جهانی‌ شده» ما، توانایی برقراری ارتباط به بیش از یک زبان، فرصت‌ ها، تجربیات و درک جدیدی را برای ما فراهم می‌ کند.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید