• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  روستای صالحان شهرستان مازندران استان نوشهر
  •  روستای صالحان شهرستان مازندران استان نوشهر
  •  روستای صالحان شهرستان مازندران استان نوشهر
  •  روستای صالحان شهرستان مازندران استان نوشهر
  •  روستای صالحان شهرستان مازندران استان نوشهر
  •  روستای صالحان شهرستان مازندران استان نوشهر


روستای صالحان

نام مرکز دیدنی

Salehan Village

نوع مرکز دیدنی

روستا و دهکده

شهرستان

نوشهر

ناحیه

اطراف شهر

مدت زمان بازدید

1 روز

ساعت بازدید

تمام روزهای سال

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

مازندران، نوشهر، بخش کجور، توابع کجور

معرفی روستای صالحان
روستاهای نزدیک شهرستان نوشهر از مقاصد گردشگری محبوب شمال کشور هستند که به دلیل مناظر طبیعی زیبا از دریا و جنگل و همچنین آب و هوای معتدل شناخته شده هستند. روستای صالحان از توابع کجور شهرستان نوشهر، یکی از این روستاهای دیدنی است که می توانید از طبیعت زیبا و بقعه تاریخی آن در سفر بعدی خود به مازندران بازدید کنید.
روستای صالحان در فاصله 182 کیلومتری از ساری، 97 کیلومتری شهرستان نوشهر، 70 کیلومتری رویان و 9 کیلومتری بخش کجور این شهرستان واقع شده است. این روستا از شرق به کوه آبگیران، از غرب به کوه امج، از شمال به دو روستای هزار خال و سریوده و از جنوب به روستای شاه ناجر محدود می شود. بر اساس آخرین سرشماری که در سال 1395 انجام شده، تعداد 364 نفر ساکن این روستا بوده اند.
قدمت این روستا به بیش از 800 سال قبل بر می گردد و نام قدیمی آن "صلح کنان" بوده است. در واقع دلیل این نامگذاری وجود شخصیت صالح و عادلی به نام سلطان محمد کیا (ع) دبیر صالحانی بوده که در آن زمان بانی برگزاری مجالس مصالحه و تظلم خواهی در روستا بوده است و بین طرفین مشاجره در منطقه رویان و کجور قدیم، صلح برقرار می کرده است. به مروز زمان نام این روستا نیز مانند دیگر روستاهای مازندران دستخوش تغییر شده و به صالحان تغییر یافته است.

جاذبه های گردشگری روستا
با توجه به اینکه این روستا در دره ای در حاشیه طالش محله، در نزدیکی کوه جنگلی دهری و کوهپایه های تپه آرسلو واقع شده است، مناظر دیدنی زیبا همچون کوه، جنگل، دشت و رودخانه را ارائه می دهد. با این وجود روستای صالحان به سه دلیل عمده شناخته می شود؛ در درجه اول، طبیعت زیبا وکوه های جنگلی فرسادین، یاکتین و دهری و چشمه ساران بی شماری که در دل این جنگل ها وجود دارند باعث شده تا این روستا یک مقصد گردشگری محبوب در شهرستان نوشهر باشد. دوم به دلیل وجود بقعه متبرکه سلطان محمدکیا (ع)، از پایه گذاران قیام علوی در ایران است و سوم،  به دلیل مسجد کوچکی معروف به مصلیا است که نقطه عطفی در تاریخ پیدایش شیعه در ایران می باشد و از جمله مقاصد گردشگری در شهرستان نوشهر است.
 مصلیا، همان کلمه مصلی است که در زبان محاوره و با مرور زمان به این نام تغییر یافته است. این مکان از دو جنبه حائز اهمیت است. اول اینکه در سال 250 هجری قمری در این مسجد، حسن بن زید با دعوت سلطان محمد کیا روی منبر رفت و با ایراد خطبه ای باعث به پا خواستن قیام علویان در ایران شد و در درجه دوم، وجود یک منبر سنگی در آن می باشد. عرض این منبر سنگی 46 سانتی متر و ارتفاع آن 130 سانتی متر با پنج پله و یک پشتی است و روی آن حکاکی هایی مربوط به 500 سال پیش دیده می شود. بر روی سه پله بالایی و بر بدنه این منبر نیز حکاکی هایی به چشم می خورد. در پشت منبر هم نام خالق این اثر این گونه حک شده است. "اثر استاد و اخوی حسن هزار خالویی محرم 907 هجری قمری" که نشان می دهد این منبر را حسن هزارخالویی و برادرش حکاکی کرده اند. 
با توجه به دوام و پایداری آثار سنگی، معمولا در گذشته هنرمندان آثاری مانند منبرهای سنگی را به مساجد اهدا می کردند. اما متاسفانه افسانه هایی در مورد این منبر وجود دارد که باعث شده سارقین بارها اقدام به خروج این منبر از روستای صالحان کنند یا دست به تخریب آن بزنند. در این افسانه آمده است که در زیر یکی از پله های این منبر گوهر شب چراغ مدفون شده و سارقین برای یافتن این گوهر دست به شکستن پله های آن زده اند که باعث از بین رفتن کتیبه های آن شده است. بد نیست بدانید گوهر شب چراغ سنگی قیمتی است که در مصر یافت می شود و به دلیل وجود فسفر در آن، در شب می درخشد و هرگز در هیچ کجای ایران چنین سنگی یافت نشده است.

جاذبه های گردشگری نزدیک
این روستا به دلیل وجود بقعه سلطان محمد کیا (ع) که قدیمی ترین بنای تاریخی غرب مازندران نیز می باشد، بیشتر به عنوان یک مقصد گردشگری مذهبی مورد توجه قرار گرفته است. با این حال، کوه هایی که این روستا را احاطه کرده و طبیعت بکر و بی بدیلی دارند، از جمله جاذبه های گردشگری نزدیک روستا صالحان هستند و از مهم ترین آنها می توان به ارتفاعات یاکتین، دهری و فرسادبن اشاره کرد. بقیه ارتفاعات نزدیک روستا هم به صورت تپه هایی سرسبز و پوشیده از علف هستند که ساکنان از آنها برای چرای دام استفاده می کنند.

بهترین زمان برای بازدید از روستای صالحان
به دلیل بارندگی زیاد در این منطقه، بازدید از روستای صالحان در فصل بهار و تابستان توصیه می شود. 


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به روستای صالحان

تفریحات نزدیک به روستای صالحان

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید