• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  روستای کدیر شهرستان مازندران استان نوشهر
  •  روستای کدیر شهرستان مازندران استان نوشهر
  •  روستای کدیر شهرستان مازندران استان نوشهر
  •  روستای کدیر شهرستان مازندران استان نوشهر
  •  روستای کدیر شهرستان مازندران استان نوشهر
  •  روستای کدیر شهرستان مازندران استان نوشهر
  •  روستای کدیر شهرستان مازندران استان نوشهر
  •  روستای کدیر شهرستان مازندران استان نوشهر


روستای کدیر

نام مرکز دیدنی

Kodir Village

نوع مرکز دیدنی

روستا و دهکده

شهرستان

نوشهر

ناحیه

اطراف شهر

مدت زمان بازدید

1 روز

ساعت بازدید

تمام روزهای سال

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

استان مازندران، نوشهر، بخش کجور، دهستان پنجک رستاق

معرفی روستای کدیر
روستاهای نزدیک شهرستان نوشهر از مقاصد گردشگری محبوب شمال کشور هستند که به دلیل مناظر طبیعی زیبا از دریا و جنگل و همچنین آب و هوای معتدل شناخته شده هستند. روستای کدیر از توابع کجور شهرستان نوشهر، یکی از این روستاهای دیدنی است که می توانید از جنگل های زیبای آن در سفر بعدی خود به مازندران بازدید کنید. 
روستای کُدیر یا "سرزمین مه و زیبایی" در فاصله 40 کیلومتری از شهر رویان و دریای خزر، در جنوب شرقی شهرستان نوشهر واقع شده است. این روستا که در محدوده تاریخی کجور قرار گرفته موقعیت جغرافیایی بسیار جذابی دارد به طوری که از شمال به دریای خزر، از غرب به رود چالوس از شرق به نور و از جنوب به دره نور منتهی می شود. بر اساس آخرین سرشماری که در سال ۱۳9۵ انجام شده، جمعیت این روستا 178نفر بوده است.
روستا ار جنوب و شمال در میان دو کوه با جنگل های متراکم واقع شده است و از آنجایی که روی ارتفاعات البرز زیبا در فاصله 1600 متری از سطح دریا قرار گرفته است، مه زمینی آن را تبدیل به سرزمین رویایی می کند. از آنجا که روستای کدیر از همه طرف در میان جنگل هایی با درختان سر به فلک کشیده محصور شده است، از جاذبه های طبیعی بی شماری مانند آبشار آب پری، آبشار نهرودبار، آبشار کدیر، کوه قلالو، چشمه و رودخانه برخوردار است. در جنگل های انبوه اطراف روستا درختانی همچون شاه بلوط، راش، توسکا، ممرز، اوجا، ملچ، افرا، نارون، گردو، انجیر و بسیاری گونه های دیگر یافت می شود. 
یکی دیگر از ویژگی های این روستا امکان مشاهده دریا، شهر رویان و جنگل سی سنگان از بالای کوه زیبای قلالو است. وجود جاده کوهستانی آب پری که البته بیشتر بومیان از آن استفاده می کنند فاصله دریا تا روستا را به یک ساعت تقلیل می دهد، تمامی این ویژگی ها باعث شده که روستای کدیر مقصد گردشگران زیادی در فصول بهار و تابستان باشد. جمعیت بومی و ثابت روستا معمولا به 100 نفر می رسد، اما از خرداد ماه تا اواخر مرداد ماه به دلیل خنکی هوا، جمعیت روستا از 2000 نفر تجاوز می کند که همه آنها از غیربومیان و ویلادارن می باشند.

جاذبه های گردشگری روستا
از مهمترین جاذبه های گردشگری این روستا آبشار کدیر است که برای رسیدن به آن باید از روستا با وسیله نقلیه 2 کیلومتر به سمت کجور رانندگی کنید. سپس در سمت راست و پایین دست جاده باید ماشین را کنار جاده گذاشته و بعد از طی مسافت 1000 متر به صورت پیاده به آبشار کدیر می رسید. اگر همین مسیر را ادامه دهید به آبشار نهرودبار می رسید که البته مسیر آن بسیار دشوار است و برای افراد سالخورده و کودکان توصیه نمی شود. علاوه بر این، این روستا دارای چشمه های بسیاری نظیر چشمه میشکا خونی، عباس چشمه، کتر چشمه، شیخ چشمه و غیره است که شوربختانه به دلیل ساخت و ساز یا حفر غیر قانونی چاه بسیاری از آنها کم آب شده یا از بین رفته اند. تپه قلالو و جنگل های زیبای کدیر هم که پیشتر به آنها اشاره کردیم از مناظر بکر و دیدنی برخوردار هستند.
بقعه امامزاده جعفر یکی از اماکن مذهبی و زیارتی کدیر است که در سمت راست جاده اصلی روستا واقع شده و دیگر محل زیارتی آرامگاه دو برادر به نام های امامزاده سید قاسم و سید حسن می باشد.

وجه تسمیه
ساکنان بومی کدیر آن را کِهر می خوانند، اما وجه تسمیه کدیر (کوه دیر) از "دیر" می آید که در واقع محل عبادتگاه پیروان دین مسیح بوده است. ساکنان روستای کدیر تا سال 700 هجری قمری پیرو آیین زرتشت بودند و برای حفظ دین خود سالانه 700 راس اسب و قاطر و 2000 کیلوگرم گندم به عنوان جزیه به مسلمانان می دادند. بعدها آنها به دین مسیحیت گرویدند و دیری برای خود ساختند و به دلیل وجود این دیر و قرار گرفتن کدیر بر روی ارتفاعات البرز این روستا به کدیر یعنی کوهی که دیری بر روی آن قرار دارد مشهور شد.

بهترین زمان برای بازدید
روستای کدیر به عنوان یک دهکده ییلاقی بر روی ارتفاعات البرز در ارتفاع 1600 متری از سطح دریا واقع شده است و از اواسط آبان تا اواسط اردیبهشت ماه زمین آن پوشیده از برف می باشد. امکانات رفاهی در این موقع از سال بسیار اندک و شرایط آب و هوایی بسیار نامطلوب می باشد. بنابراین بهترین ماه های سال برای رفتن به این روستا از خرداد تا اواسط شهریور ماه می باشد.

چگونه به کدیر برویم
برای رسیدن به روستای زیبای کدیر می توانید یکی از این دو مسیر را انتخاب کنید.
مسیر اول:  از جاده چالوس وارد جاده دو آب می شوید و با توجه به تابلو های موجود می توانید خود را به کدیر برسانید. این مسیر را بیشتر غیر بومیانی و مسافران و همچنین بومیانی انتخاب می کنند که در این مسیر تردد دارند و یا ساکن روستاهای اطراف هستند.
مسیر دوم: که مسیر کوتاه تر و زیباتری است و با طی تنها 40 کیلومتر می توانید به مقصد برسید. در این مسیر باید از شهر رویان راهی کدیر شوید و می توانید از مناظر دریا و جاده کوهستانی پیش روی خود لذت ببرید. علاوه بر این، در این جاده چشمه های زیادی وجود دارد و بعد از گذشتن از آبشار زیبای آب پری به کدیر می رسید.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به روستای کدیر

تفریحات نزدیک به روستای کدیر

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

با 3 شهر محبوب آسیایی مناسب سفرهای تک نفره آشنا شوید

مکان‌ های شگفت‌ انگیز بسیاری در سراسر جهان برای کاوش کردن وجود دارد، اما برخی از این مکان ها برای سفرهای تک نفره مناسب تر هستند. آسیا مدت‌ هاست برای افراد ماجراجویی‌ که به تنهایی سفر می کنند، محبوب بوده است. در این مقاله 3 شهر برتر آسیایی را برای این افراد بررسی کرده ایم، پس بیایید نگاهی به آنها بیندازیم!

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید