• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  جنگل سنگده شهرستان مازندران استان ساری
  •  جنگل سنگده شهرستان مازندران استان ساری
  •  جنگل سنگده شهرستان مازندران استان ساری
  •  جنگل سنگده شهرستان مازندران استان ساری
  •  جنگل سنگده شهرستان مازندران استان ساری
  •  جنگل سنگده شهرستان مازندران استان ساری
  •  جنگل سنگده شهرستان مازندران استان ساری
  •  جنگل سنگده شهرستان مازندران استان ساری
  •  جنگل سنگده شهرستان مازندران استان ساری
  •  جنگل سنگده شهرستان مازندران استان ساری
  •  جنگل سنگده شهرستان مازندران استان ساری
  •  جنگل سنگده شهرستان مازندران استان ساری
  •  جنگل سنگده شهرستان مازندران استان ساری
  •  جنگل سنگده شهرستان مازندران استان ساری
  •  جنگل سنگده شهرستان مازندران استان ساری


جنگل سنگده

نام مرکز دیدنی

Sangdeh Forest

نوع مرکز دیدنی

طبیعت بکر و جنگل

شهرستان

ساری

ناحیه

اطراف شهر

مدت زمان بازدید

1 روز

ساعت بازدید

تمام روزهای سال

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

تهران، فیروزکوه، پل سفید، دودانگه، روستای سنگده

معرفی جنگل سنگده
نام مازندران تقریبا برای همه ما یادآور دریای خزر و جنگل های سرسبز آن است که برای دیدن تمام زیبایی آن باید روزها زمان صرف کرد. در این بین برخی از مکان های سرسبز و جنگل ها بیش از دیگر نقاط این استان محبوب و شناخته شده اند که باعث شده گردشگران بسیاری را از سراسر ایران به خود جذب کنند. یکی از این جنگل های باشکوه، جنگل سنگده است که در فاصله 240 کیلومتری تهران و در جنوب شرقی شهر ساری قرار گرفته است که در یک سفر آخر هفته می توانید از آن لذت ببرید. 
روستای سنگده که در میان دامنه جنگلی قله خرو نرو قرار دارد، از زیباترین روستاهای مازندران است. هنگامی که از این روستای حیرت انگیز دیدن می کنید امکان ندارد که درختان سر به فلک کشیده و تنومند راش جنگل های آن توجه تان را جلب نکنند. جنگل سنگده بخشی از جنگل های هیرکانی منطقه است، این جنگل ها نزدیک به 30 میلیون سال قدمت دارند و درواقع از قدیمی ترین و کهنسال ترین جنگل های جهان محسوب می شوند، گفته می شود عمر دقیق آنها به دوران ژوراسیک بر می گردد.  
شاید برایتان جالب باشد بدانید که نام این منطقه در زمان های گذشته هیرکانیا بوده که به معنی سرزمین گرگ ها است. همانند این جنگل را که در ارتفاع 900 متری از سطح دریا قرار گرفته تنها می توان در دو منطقه دیگر دنیا، یکی در آمریکا و دیگری در شرق آسیا، پیدا کرد. 

پوشش گیاهی
شرایط خاص آب و هوایی این منطقه و همچنین موقعیت مکانی آن باعث شده که پوشش گیاهی جالبی در این جنگل پدیدار شود. درختان راش، گیلاس وحشی، بارانک، ممرز، سرخدار، توسکا، انجیلی، ون، نمدار، ملج، افرا و همچنین درختانی نظیر خشت، زرشک، سماق، توس و دیو آلبالو در ارتفاعات بالاتر، از انواع مختلف پوشش گیاهی این منطقه هستند. البته ارتفاع زیاد و سرمای غالب بر منطقه باعث شده تا عمدتا درخت های راش تعداد بیشتری نسبت به دیگر درخت ها داشته باشند. این درختان زیبا معمولا از ارتفاع قابل توجهی هم برخوردار هستند و می توان گفت که ارتفاع برخی از آنها به 40 متر هم می رسد. نظم و ترتیب خاص رویش این درختان از جمله ویژگی های حیرت آور جنگل سنگده محسوب می شوند. 

جاذبه های گردشگری و تفریحات
قدم زدن و گشت و گذار در میان درختان تنومند جنگل سنگده، می تواند به تنهایی دلیل خوبی برای سفر به این منطقه باشد. تماشای جریان زندگی در میان این درختان آرامش خاصی را به روح انسان هدیه می کند. 
چشمه ها و رودهای جنگل هم بر زیبایی منطقه افزوده اند. رودخانه کسلیان یا به زبان محلی ها رودخانه هفت لول یکی از جذاب ترین رودهای منطقه است. این رودخانه دارای پلی است که درون آن تعداد هفت لوله جای گرفته است. آب رودخانه از یک سمت به آنها وارد و از سمت دیگر خارج می شود، به همین دلیل نام هفت لول به آن نسبت داده شده است. 
شاید برایتان جالب باشد اما علاوه بر پیاده روی، می توانید با ماشین هم در قسمت هایی از جنگل رانندگی کنید و تجربه ای خاص را به خود هدیه دهید. البته برای این کار نیازی به ماشین های خارج جاده یا آفرود ندارید. 
پیک نیک و کمپینگ، دوچرخه سواری میان مسیرهای جنگلی و عکاسی هم از دیگر فعالیت هایی هستند که می توانید طی اقامتتان در این جنگل به آنها بپردازید. 
اگر دوست داشته باشید می توانید شب را هم در میان درختان زیبای این جنگل سپری کنید. به یاد داشته باشید که زیست بوم این منطقه بسیار ارزشمند است و در صورت بازدید و اقامت در جنگل، هیچ ردی از خودتان در جنگل باقی نگذارید و حتما زباله های خود را از محل خارج کنید. 
روستاهای نزدیک هم امکاناتی نظیر امکان اجاره ویلا، سوئیت و اقامتگاه بومگردی را به مسافرانی که قصد ماندن در منطقه را داشته باشند، ارائه می دهند. 

جاذبه های گردشگری نزدیک
اطراف این جنگل هم مانند دیگر نقاط مازندران پر است از جاذبه های توریستی، دشت سرسبز یندبن و پوشش گیاهی اطراف آن از مکان های دیدنی این منطقه است که می توانید از آن هم دیدن کنید. قله خرو نرو یکی دیگر از آثار طبیعی این اطراف است که بازدید از آن هم خالی از لطف نخواهد بود. آبشار اوبن، پارک ملی کیاسر و پناهگاه حیات وحش چهاردانگه هم از دیگر مقاصد زیبا و حیرت انگیزی هستند که بازدید از آنها را هم می توانید در لیست فعالیت های خود قرار دهید. علاوه بر این، منطقه حفاظت شده بولا در کنار روستا قرار دارد که یکی از زیستگاه های پلنگ، گرگ، خرس قهوه ای، گوزن و پازن است.

بهترین زمان برای بازدید
اگرچه از اردیبهشت تا دی ماه بهترین زمان برای بازدید از این جنگل زیبا است، ولی بازدید از این جنگل در هر زمان از سال جذابیت های خاص خود را دارد. شکوفا شدن درختان و نسیم های خنک فصل بهار، سرسبزی یکدست جنگل در تابستان، رنگ های پاییزی و همچنین برف های خیره کننده نشسته بر شاخ و برگ گیاهان، همه از زیبایی ها و ویژگی های این جنگل هستند. البته در زمستان به ویژه در ماه های دی و بهمن جاده های این منطقه به علت برف گیر بودن بسته می شود. 

مسیر دسترسی به جنگل سنگده
اگر از سمت تهران به این منطقه سفر می کنید، ابتدا باید دماوند را پشت سر گذاشته و بعد از جاده فیروزکوه به سمت پل سفید بروید. سپس یک مسیر تقریبا چهار ساعتی را باید طی کنید که از یک راه انحرافی در ابتدای پل سفید آغاز می شود. این مسیر 25 کیلومتری سراسر زیبایی است. 
اگر از سمت غرب مازندران به این جنگل بروید باید از قائم شهر به جاده فیروزکوه رفته و بعد از رسیدن به انتهای پل سفید وارد مسیر روستای سنگده شوید. از طریق ساری، سمنان و شهمیرزاد هم می توان به این روستا و جنگل زیبا رسید. 


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به جنگل سنگده

تفریحات نزدیک به جنگل سنگده

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید