• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  ییلاق مریان شهرستان گیلان استان تالش (طوالش)
  •  ییلاق مریان شهرستان گیلان استان تالش (طوالش)
  •  ییلاق مریان شهرستان گیلان استان تالش (طوالش)
  •  ییلاق مریان شهرستان گیلان استان تالش (طوالش)
  •  ییلاق مریان شهرستان گیلان استان تالش (طوالش)
  •  ییلاق مریان شهرستان گیلان استان تالش (طوالش)
  •  ییلاق مریان شهرستان گیلان استان تالش (طوالش)
  •  ییلاق مریان شهرستان گیلان استان تالش (طوالش)


ییلاق مریان

نام مرکز دیدنی

Marian Village

نوع مرکز دیدنی

روستا و دهکده

استان

شهرستان

طوالش

ناحیه

اطراف شهر

مدت زمان بازدید

3 الی 4 ساعت

ساعت بازدید

تمام ایام سال

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

استان گیلان، شهرستان تالش، 143 کیلومتری رشت

اگر در روزهای گرم تابستان دلتان خنکای هوا را خواست، ییلاق ها می توانند بهترین مقاصد این سفر محسوب شوند و شهر زیبای تالش سرشار از این نقاط خوش آب و هوا است. روستای مریان نیز یکی از این ییلاق ها است که شاید کمتر به گوشتان خورده باشد و همین موضوع سبب دست نخورده بودن و چشم نوازتر شدن طبیعت اطراف آن شده است. اگر خوش شانس باشید شاهد نزدیک شدن ابرها به مراتع سرسبز مریان خواهید بود. 
این روستا با وجود قرارگیری در ارتفاعات 1080 متری از سطح آزاد دریاها، از مسیر هموار و قابل دسترسی برخوردار بوده است. مسیر رفتن به مریان ابتدای لذت بردن از این سفر شگفت انگیز خواهد بود. تا بخشی از راه، جاده آسفالت است اما در نزدیکی روستا بایستی از مسیر شوسه بگذرید. درختان کهن سال و سرسبز یک دیگر را در آغوش گرفته و چشم اندازهای زیبایی را به وجود آورده اند. با گذر از این جاده ها آنقدر محو زیبایی هایش می شوید که گذر زمان برایتان بی مفهوم خواهد شد. حال به روستای مریان می رسیم. خانه های قدیمی با مصالحی هچون چوب، ساروج و سنگ به این ییلاق زیبا جلوه ای منحصر به فرد بخشیده اند و در کنار آن ها نیز خانه هایی با متریال های جدیدتر و شیروانی هایی رنگارنگ قرار گرفته اند. جالب است بدانید خانه های این منطقه از پنجره های کوچک و درهای باریکی ساخته شده اند تا بتوانند از ورود سرما به داخلشان جلوگیری کنند.

مردم شناسی:
در سرشماری سال 1395، جمعیت 219 نفری مردمان این روستا را تشکیل می دادند و علاوه بر کشاورزی و دامداری به کارهای هنری همچون گلیم بافی، شال بافی، جاجیم بافی و جوراب بافی نیز مشغولند. این مردمان مهمان نواز به زبان های تالشی و آذری سخن می گویند و مذهبشان شیعه است.

مکان های گردشگری:
روستای مریان در بردارنده چشم اندازهای محشری است و در کمتر جایی به چشمتان خواهد خورد. طبیعتی که زردی گندم زارها را در کنار سرسبزی مراتع و هوایی خنک، به نمایش می گذارد.
رودخانه خروشان کرگان رود یکی از این نواحی زیباست. وقتی به کنار این رود آمدید حتما لذت نوشیدن چای ذغالی را از دست ندهید. شاید بد نباشد کمی پاهایتان را در درون این آب زلال و خنک بگذارید تا تمام خستگی هایتان را فراموش کنید.
گورستان مریان با قدمت پیشاتاریخی خود یکی دیگر از جاذبه های این ییلاق به شمار می رود. قبرهای این گورستان به صورت 3 طبقه بوده و با تفحص در میان این محوطه، لوازم زندگی آن مردمان نیز در کنار اجساد کشف شده است. این گورستان فضایی 400 هکتاری را به خود اختصاص داده و بخش هایی از مریان، تندبین و آق اولر را در بر می گیرد.
بنای تاریخی حمام صفوی مریان با آجرهایی قرمز رنگ و سنگ هایی باصلابت در این روستا به چشم می خورد. این بنا با وجود تخریب های بسیار همچنان با ارزش و زیباست. در بخش هایی از این حمام تاریخی کاشی هایی رنگارنگ و نقاشی دیواری های زیبایی وجود داشته که امروزه به دلیل بی توجهی و عدم حفاظت از آن ها، دزدیده شده اند. لازم به ذکر است به عقیده برخی از باستان شناسان تاریخ ساخت آن به اوایل دوره قاجاریه باز می گردد.

بهترین فصل سفر:
مریان در تمامی روزهای سال بسیار دیدنی و زیباست. نیمه اول سال به خصوص فصل تابستان، آب و هوای دلنشینی تمام روستا را در بر می گیرد و می توانید شاهد طبیعتی سرسبز و خرم باشید. در عین حال پاییز با رنگ های گرم و چشم نوازش، جلوه ای منحصر به فرد به این ییلاق می دهد و هوش از سر بینندگانش می برد.

آیین ها و جشنواره ها:
مریان روستای با تمدنی است و آیین و رسوم های جالبی در آن رواج دارد. هر ساله در فصل بهار جشن های متنوعی همچون روز سلطان، 45 نوروز، دروزه و بنجک برگزار می شود و مردمان آن به پایکوبی و سرور می پردازند. یلدا دیگر زمان جشن و شادمانی مریانی هاست. مراسم این شب شامل رسوم های زیبایی همچون قصه چله، یوله چله و سیومو است. جشنواره سوارکاری نیز از مسابقه های پر طرفداری است که هر سال جوانان مریان آن را برگزار می کنند.
جالب است بدانید در این روستا بازی های محلی بسیاری از گذشته تا امروز رواج داشته است. از این میان می توان به بورک قاچدی، چیلینگ آقاج، قئیش چکدی، قئیش گوتورمک و خاله خاله اشاره کرد.

اقامت:
مراتع سرسبز مریان مکان های بسیار مناسبی برای کمپ زدند و گذراندن شبی آرام در دامان طبیعت است اما اگر بخواهید می توانید از بومیان خانه اجاره کنید. برای راحتی بیشتر پیشنهاد می کنید از هتل های موجود در شهر تالش استفاده کنید و باقی روزهای سفرتان را به دیگر مکان های گردشگری این شهر همچون سورتمه ریلی، پارک جنگلی گیسوم، دشت ها و کوه های آن بروید.

سوغات:
همانطور که گفته شد مردمان مریان به خصوص بانوان آن ها دستان هنرمندی دارند و صنایع دستی بسیاری نظیر گلیم، جاجیم، شال و جوراب می بافند. این محصولات از کیفیت بسیار خوبی برخوردار بوده و خرید از آن ها می تواند سوغاتی خوبی محسوب شود.
در کنار این سوغاتی های ارزشمند، خوردنی های مرغوب مریان همچون محصولات لبنی و میوهای خوش مزه آن ها بسیار لذیذ بوده و طعمشان فراموش نشدنی است.
اگر به مریان آمدید از خوردند غذاهای خوش طعم و عطری همچون ترش آش، آش رشته، آبگوشت قورمه، آبگوشت شوربا، و غذاهای دریایی هرگز دریغ نکنید.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به ییلاق مریان

تفریحات نزدیک به ییلاق مریان

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید