• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  آب انبار نوگاباد شهرستان اصفهان استان نایین


آب انبار نوگاباد

نام مرکز دیدنی

Tours des vents et réservoir d’eau de Nogabad

نوع مرکز دیدنی

مکان تاریخی

استان

شهرستان

نایین

مدت زمان بازدید

کمتر از 1 ساعت

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

استان اصفهان، شهرستان نایین، خیابان بازار تاریخی نایین

معرفی آب انبار نوگاباد
در شهر نایین 7 قنات ساخته شده بود تا دسترسی به آب را فراهم کند، اما امروزه 6 مورد از این قنات ها خشک شده اند. قدمت این قنات ها به بیش از 1000 سال می رسد و همین نشان دهنده قدمت مشکل آب است. در روزگاران گذشته، آب و به خصوص آب شیرین و قابل شرب معضلی بزرگ بود و آب انبار ساده ترین کار برای ذخیره کردن آن محسوب می شد.
نوگاباد نام یکی از آب انبارهای شهر نایین است و به عنوان آب انباری کوچک شناخته می شود. این بنای زیبا در سال های گذشته توسط سازمان میراث فرهنگی بازسازی شد و همچنان پایدار و استوار باقی مانده است.

معماری
آب انبارها را در دل زمین رسی می کندند و معمولا با آهک، آجر چهار گوش و ساروج بنایی استوانه ای می ساختند. سقف این آب انبارها معمولا از جنس خشت خام بود و شکلی مخروطی داشت. در آب انبارها برای جلوگیری از فاسد شدن و گندیدن آب داخل خزینه چند بادگیر نیز ساخته می شد و این بادگیرها علاوه بر حفاظت از آب آن را خنک نگه می داشتند.
قسمت های مختلف آب انبار شامل 1 عدد مخزن، 2 پاشیر، 3 بادگیر و سایر قسمت ها است. هرچند الگو ساخت بنا یکی است ولی تنوع در اجرا آب انبار ها، فرم و شکل ساخت آن ها کاملا به چشم می خورد. یکی دیگر از بخش های آب انبار ها راه پله آن، به عنوان مسیری برای برداشتن آب می باشد. 

چهره آب انبار
تعدد آب انبار های در شهر نایین به خاطر معضل شدید آب بوده است و آن را به شهر آب انبار ها مشهور کرده است. در بافت تاریخی نایین در هر محله ای آب انباری با شکل خاص خود را می توانید ببینید . در این شهر بیش از 50 آب انبار وجود دارد و اغلب آنها هنوز هم مورد استفاده قرار می گیرند. البته امروزه آب انبار ها به پمپ برقی مجهز شده اند.
این آب انبار ها در روزگاران قدیم از نیاز های اولیه و روزمره زندگی مردم به شمار می آمدند لذا اگر کسی توانایی مالی داشت آب انباری احداث می کرد. برخی از این آب انبار ها برای استفاده عموم بودند و در داخل محله ساخته می شدند و برخی داخل منازل ساخته شده بودند و مخصوص مصرف شخصی بودند.
آب این آب انبار ها در گذشته از آب های سطحی باران و برف، بعد از آن از چشمه های شیرین اطراف نایین و نایین و امروزه از آب لوله کشی تامین می شود.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به آب انبار نوگاباد

تفریحات نزدیک به آب انبار نوگاباد

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید