• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  مسجد جامع نایین شهرستان اصفهان استان نایین
  •  مسجد جامع نایین شهرستان اصفهان استان نایین
  •  مسجد جامع نایین شهرستان اصفهان استان نایین
  •  مسجد جامع نایین شهرستان اصفهان استان نایین
  •  مسجد جامع نایین شهرستان اصفهان استان نایین


مسجد جامع نایین

نام مرکز دیدنی

Jameh Mosque of Nain

نوع مرکز دیدنی

مسجد

استان

شهرستان

نایین

مدت زمان بازدید

1 ساعت

ساعت بازدید

تمامی روزهای سال از ساعت 9 صبح الی 19

نرخ قیمت ورودی

ارزان

متوسط قیمت بلیط

4،000 تومان

آدرس

استان اصفهان، نایین خیابان مسجد جامع ، کوچه شماره 12

استان اصفهان یکی از مراکز باستان شناسی و ارزشمند جهانی است که اساطیر و افسانه های ایرانی در اعماق آن ریشه دارند. نایین از وسیع ترین و کهن ترین شهرستان های استان اصفهان می باشد، و یکی از ولایت های 5 گانه استان فارس (کوره) پایتخت هخامنشیان بوده است. این شهر برای گردشگران و باستان شناسان می تواند جاذبه فراموش نشدنی باشد. مسجد جامع نایین با قدمتی 1400 ساله از قدیمی ترین مسجد های ایران به شمار می رود. این مکان به لحاظ معماری شگفت انگیزش سالانه توریست های زیادی را به سمت خود می کشاند. از دیگر نام های آن مسجد علویان و مسجد جمعه می باشد.

تاریخچه و معماری:
مسجد جامع نایین توسط عبدالعزیز اموی خلیفه هشتم امویان از اواخر قرن 1 شروع به ساخته شدن کرد اما آن را اثری مربوط به قرن 4 قمری می دانند. این بنا با یک مناره و گنبد یک پوسته به سبک مسجدهای عربی ساخته شده است. سبک این مسجد بسیار شبیه تاریخانه دامغان می باشد. یکی از ویژگی های مسجد نایین دارا بودن شبستان ستون دار است. ستون های متنوع با اشکال مختلف مربع، استوانه، و چند ضلعی در میان این شبستان به وضوح قابل مشاهده هستند.
بنا شامل صحن و حیاطی با پلان چهار گوش در مرکز آن است. این مکان وسعت چندان بزرگی نداشته و ستون ها و رواق های آن در 3 جبهه غربی، شرقی و جنوبی قابل مشاهده می شود. آجرهای ساده برجسته و زیبایی نماهای اطراف صحن را زینت بخشیده اند. سردر اصلی در شمال شرقی صحن مسجد قرار دارد و مناره آجری با بلندای 28 متر در جنوب شرقی مسجد واقع شده است. قرینگی در بخش های مختلف ساختمان به چشم می خورد. ساختمان های ضلع شمالی مسجد با کف صحن آن اندکی اختلاف ارتفاع داشته و ایوان های آن با آجر های برجسته مزین شده است. شبستان مسجد به منزله سرداب وسیعی بوده که در ایام تابستان مورد استفاده قرار می گرفته و با 2 ورودی، از صحن مسجد جدا می شود. شبستان دارای ستون هایی از جنس گل رس است و نور آن با نورگیرهای سقفی تامین می گردد. 
شبستان های دیگر مسجد در سه طرف صحن قرار گرفته اند. شبستان جبهه قبله از مهمترین و بزرگترین شبستان است که در وسط آن محراب واقع شده است. محراب دارای گچبری های زیبا از زمان آل بویه با گل های 12 پر، ستون های تزئینی و نقوش گیاهی می باشد و تاثیر معماری ایرانی بر هنر اسلام مشاهده می شود. این گچبری ها بعد از حدود 10 قرن، دستخوش تغییر و تحول نشده و صورت اولیه خود را تا امروز حفظ کرده است. 
منبر مسجد در مجاورت محراب از آثار قرن هشتم هجری با هنر زیبای منبت قرار گرفته است. در این منبر از میخ فلزی استفاده نشده و تکنیک آن ماک و زبانه و چفت و بست می باشد. 

از دیگر جاذبه های گردشگری شهرستان نایین خانه پیرنیا، دهکده گل سرخ، موزه مردم شناسی، آب انبار نارین قلعه، بازار قدیمی،  مسجدهای شیخ مغربی و بابا عبدالله، خانه های فاطمی و امامی، حمام های نوآباد و کلوان، باغ مصلا، آب انبار معصوم خانی ، یخچال قدیمی و محله محمدیه اشاره کرد.

مسجد جامع نایین در سال 1310 توسط سازمان میراث فرهنگی با شماره 144 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

برای بازدید از مسجد نایین کجا اقامت داشته باشیم:
به هنگام سفر به نایین می توانید در هتل نرگس ، مهمانسرای جهانگردی نایین و یا از سوئیت ها و اقامتگاه های بوم گردی با قیمت های بسیار مناسب این منطقه استفاده کنید.

بهترین زمان برای بازدید از مسجد جامع نایین: نایین در منطقه دشت کویر قرار گرفته و آب و هوای خشک و کویری دارد. بهترین زمان برای سفر به نایین بهار و پاییز می باشد.

نکته: بلیط ورودی برای بازدیدکننده خارجی مبلغ 30،000 تومان می باشد.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به مسجد جامع نایین

تفریحات نزدیک به مسجد جامع نایین

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید