• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  مجموعه تاریخی فرح آباد شهرستان مازندران استان ساری
  •  مجموعه تاریخی فرح آباد شهرستان مازندران استان ساری
  •  مجموعه تاریخی فرح آباد شهرستان مازندران استان ساری
  •  مجموعه تاریخی فرح آباد شهرستان مازندران استان ساری
  •  مجموعه تاریخی فرح آباد شهرستان مازندران استان ساری
  •  مجموعه تاریخی فرح آباد شهرستان مازندران استان ساری
  •  مجموعه تاریخی فرح آباد شهرستان مازندران استان ساری
  •  مجموعه تاریخی فرح آباد شهرستان مازندران استان ساری
  •  مجموعه تاریخی فرح آباد شهرستان مازندران استان ساری
  •  مجموعه تاریخی فرح آباد شهرستان مازندران استان ساری


مجموعه تاریخی فرح آباد

نام مرکز دیدنی

Farahabad Complex

نوع مرکز دیدنی

مکان تاریخی

شهرستان

ساری

ناحیه

اطراف شهر

مدت زمان بازدید

نیم ساعت

ساعت بازدید

تمام روزهای سال

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

مازندران، ساری، فرح آباد

معرفی مجموعه تاریخی فرح آباد
مجموعه تاریخی فرح آباد مجموعه ای از بناهای تاریخی به جا مانده از بقایای شهر قدیمی فرح آباد است که در کنار جاده دریای ساری و داخل فرح آباد و در فاصله بیست و پنج کیلومتری این شهر قرار گرفته است. این مجموعه که در زمان شاه عباس صفوی بنا شده است، در آن دوران در بندری پر رونق قرار داشته که به بندر دارالسرور و دارالسلطنه نیز معروف بوده است. 
قدمت فرح آباد ساری در حدود سالهای ۱۰۲۰ تا ۱۰۲۵ هجری قمری تخمین زده می شود و پیش از آنکه به دستور شاه عباس صفوی این مجموعه در آن ساخته شود، روستایی به نام طاهان بوده است. متاسفانه بسیاری از بناهای مجموعه فرح آباد به علت حمله روس ها به بندر فرح آباد تخریب شده اند، اما بخشی از آنها هنوز هم پابرجا هستند و شکوه بنای اصلی را همچنان حفظ کرده اند. مسجد و مدرسه فرح آباد، بخشی از پل عباسی، دیواری متعلق به یک قصر و حمام دوره صفوی از بناهای باقی مانده این مجموعه هستند. همچنین بخش هایی از کاخ جهان نما که درواقع قصر شاه عباس بوده نیز از آتش سوزی که قزاق ها عامل آن بودند باقی مانده است. این قصر در قسمت شمالی مجموعه قرار گرفته است.

معماری و شکل ظاهری
هسته اصلی این مجموعه مستطیل شکل و پلان مسجد مجموعه نیز چهارگوش است که با ابعاد 65 در 75 متر ساخته شده و دارای تعداد 4 ایوان خوش ساخت می باشد. ایوان قسمت جنوبی که ایوان اصلی مجموعه است، با گنبدی از جنس آجر خودنمایی می کند. محراب مسجد هم در همین ایوان تعبیه شده و دو شبستان دیدنی هم در طرفین ایوان قرار گرفته اند. 
بنای مسجد نیز آجری بوده و از ملات و ساروج در ساخت آن استفاده شده است. معماری این مسجد شبیه دیگر آثار دوران صفویه است و حضور در آن شما را به یاد مساجد اصفهان در میدان نقش جهان می اندازد. ورودی مسجد در ضلع شمالی با سردری زیبا تزیین شده است و دارای کاشی های هفت رنگ می باشد. متاسفانه بیشتر قسمت های مناره های مسجد به جز پایه های آنها از بین رفته اند. این مسجد دوبار در دوره های زندیه و پهلوی دوم مرمت و بازسازی شده و در سال های اخیر نیز به یکی از جاذبه های گردشگری استان مازندران و ساری تبدیل شده است. 
در اطراف حیاط مجموعه، فضاهایی برای درس خواندن طلاب در نظر گرفته شده است، البته بناهای شمالی به کاروانسرا بیشتر شباهت دارند تا هر سازه دیگری. برای تامین آب مجموعه هم جوی های روبازی ساخته شده که از رودخانه تجن سرچشمه گرفته و وارد حوض مرکزی مجموعه می شوند. 
معماری کاخ جهان نما که بنای دیدنی این مجموعه می باشد در واقع نمادی از تلفیق هنر شرق و غرب است و دلیل نامگذاری آن نیز برگرفته از همین امر است. این بنا دارای قسمت هایی نظیر برج و بارو، ساختمان دو اشکوبه و زمین بازی چوگان است که وجود همین قسمت ها به خصوص زمین چوگان نشان دهنده اهمیت این مجموعه می باشد. 
پل آجری شاه عباسی تمامی قسمت های خود را به جز چند چشمه تاق از دست داده است. با این وجود، همچنان زیبا و حیرت انگیز است.
قابل ذکر است که این مجموعه در تاریخ 16 اسفند 1355 با شماره 1376 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

جاذبه های گردشگری نزدیک
سحل فرح آباد در فاصله 3 کیلومتری این مجموعه از زیباترین سواحل ایران می باشد که بازدید از آن ضروری است. همچنین دشت های وسیع و جلگه های سرسبز اطراف نیز فضاهای بسیار مناسبی برای پیک نیک و تفریح می باشند. مرداب ها، رودخانه ها و آب بندان ها نیز مناظر بی نظیر هستند که می توانید از آنها دیدن کنید. 

بهترین زمان برای بازدید
یکی از خوش آب و هواترین مناطق ایران شهر ساری است که در تمامی فصول سال زیبایی خاص خود را دارد. با این حال، بازدید از این مجموعه در فصل بهار و پاییز لذت بخش تر خواهد بود.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به مجموعه تاریخی فرح آباد

تفریحات نزدیک به مجموعه تاریخی فرح آباد

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید