• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  خانه شیخ الاسلام (موزه نساجی اصفهان) شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  خانه شیخ الاسلام (موزه نساجی اصفهان) شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  خانه شیخ الاسلام (موزه نساجی اصفهان) شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  خانه شیخ الاسلام (موزه نساجی اصفهان) شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  خانه شیخ الاسلام (موزه نساجی اصفهان) شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  خانه شیخ الاسلام (موزه نساجی اصفهان) شهرستان اصفهان استان اصفهان


خانه شیخ الاسلام (موزه نساجی اصفهان)

نام مرکز دیدنی

Sheikhol Islam House

نوع مرکز دیدنی

مکان تاریخی

استان

شهرستان

اصفهان

ناحیه

مرکز شهر

مدت زمان بازدید

30 دقیقه الی 1 ساعت

ساعت بازدید

ساعات اداری

آدرس

اصفهان، خیابان چهار باغ به سمت چهار راه تختی، کوچه شیخ الاسلام

خانه شیخ الاسلام خانه ای قدیمی با در چوبی قطور در میان کوچه است و روزگاری محل سکونت علامه محقق سبزواری، شیخ الاسلام و نوادگان او بوده است. روی چوب سردر ورودی خانه تاریخ 1323 قمری با هنر گره چینی دیده می شود. بعد از سر در وارد هشتی خانه می شوید و می توانید از در شرقی آن، خانه ای به قدمت قاجار را دیدن کنید. معماری ایرانی این خانه احساس صمیمیت و گرما خانه های ایرانی را تداعی می کند.
گفته می شود این خانه از برای یکی از روحانیان محترم و معتبر، ملقب به شیخ الاسلام بوده و به همین دلیل آن را با نام خانه شیخ الاسلام می شناسیم. شیخ الاسلام به مدت زیادی از منصب داران بالا حکومت بود. خانه شیخ الاسلام به منظور زندگی او و محلی برای اجرای مراسم های مذهبی و رسیدگی به امور مردم ساخته شد و معماری مناسبی برای این اهداف دارد. این خانه بعدا به مرکز قضایی تبدیل شد.
شاه صفوی، ملا باقر سبزواری را به اصفهان دعوت کرد و از او خواست شیخ الاسلام اصفهان باشد، پس قسمتی از محله چهار باغ را به او داد و دستور ساخت خانه ای برای ملا باقر و خانواده اش را صادر کرد. لذا این خانه در زمان صفوی ساخته شده و تزیینات آن در زمان قاجار به آن اضافه شده است. 

معماری خانه شیخ الاسلام
این خانه به شیوه 2 ایوانی بنا شده و اتاق شاه نشین آن در مرکز قرار دارد تا دید بهتری داشته باشد. استفاده از ارسی ها و پنج دری ها در این خانه نمادی از اصالت معماری این خانه به سبک ایرانی است. ارزشمند ترین بخش خانه ایوان جنوبی آن است و ارزش آن به دلیل ساخت و تزیینات باقی از دوران صفویه و قاجار می باشد. سقف این قسمت روی 2 ستون چوب سوار شده است و شکوه و زیبایی خاصی را به نمایش می گذارد. در همین ضلع شما به کار رفتن هنرهای آیینه کاری، گچ بری، گره چینی، مقرنس، در و پنجره مشبک و یزدی بندی های غنی را می بینید.

مراسم های مذهبی در خانه شیخ الاسلام
گفته می شود تاثیرگذار ترین سوگواری محرم در این خانه برگزار می شد. این تعزیه از نظر کارشناسان به قدری حرفه ای و با جذبه بوده که به بستری مناسب برای تئاتر ایران تبدیل شده. این مراسم بیش از 80 روز در خانه شیخ الاسلام برگزار می شد و تمام افراد از اقشار مختلف در آن شرکت می کردند.

تبدیل خانه شیخ الاسلام به موزه نساجی
در سال 1375 خانه شیخ الاسلام مرمت شد و در سال 1389 موزه نساجی در آن تاسیس شد. این موزه امروزه با هدف حفظ هنرها و صنایع دستی استان فعالیت می کند. هنرهایی مثل ترمه بافی، زر بافی، شعر بافی، عبا بافی، چادر شب بافی و مخمل بافی در این محل نگه داری می شود و در معرض نمایش گذاشته شده اند.
در این موزه شما همچنین با نحوه تولید این آثار نیز آشنا می شوید. می توان گفت این موزه بخش کوچکی از منسوجات و بافته های ایرانی است.

ثبت ملی
خانه چشم نواز شیخ الاسلام با شماره 997 در 29 شهریور 1353 به ثبت ملی رسید.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به خانه شیخ الاسلام (موزه نساجی اصفهان)

تفریحات نزدیک به خانه شیخ الاسلام (موزه نساجی اصفهان)

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید