• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  خانه متین دفتری شهرستان تهران استان تهران


خانه متین دفتری

نام مرکز دیدنی

Matin Daftari House

نوع مرکز دیدنی

مکان تاریخی

استان

شهرستان

تهران

منطقه

لاله زار، فردوسی و شیخ هادی

ناحیه

مرکز شهر

مدت زمان بازدید

2 ساعت

ساعت بازدید

در حال حاضر بازدید عموم ندارد

آدرس

تهران، خیابان فلسطین، پایین تر از خیابان جمهوری، نبش کوچه شهید فلاح زادگان (سیمرغ)

خانه متین دفتری متعلق به داماد محمد مصدق نخست وزیر دوره پهلوی می باشد. خانه احمد متین دفتری همسرِ منصوره مصدق در خیابان فلسطین است. قدمت این بنا به دوران رضاشاه پهلوی باز می گردد و می توان گفت تقریبا 75 سال قدمت دارد. معماری این اثر به روش معماری نوین است و نمای بنا آجری می باشد. احمد متین دفتری مالک اصلی این خانه در سال 1350 درگذشته است. این خانه 383 متری با 300 متر بنا به ورثه مرحوم متین دفتری رسیده است. این اثر یک بار در سال 1382 و بار دیگر در سال 1395 در لیست آثار ملی درج گردید اما با شکایت ورثه متین دفتری از فهرست آثار ملی حذف گردید. اما نهایتا در سال 1396 طی توافقی که سازمان میراث فرهنگی  با ورثه متین دفتری به عمل آورد تصمیم به مرمت این اثر گرفته شد تا به بازدید عمومی برسد.

احمد متین دفتری
احمد متین دفتری متولد 1275 هجری شمسی  فرزند عین الممالک لشکر نویس بود که از شش سالگی به شغل لشکر نویسی مشغول شد. او در مدرسه آلمانی در تهران مشغول به تحصیل شد و بعدها به عنوان منشی سفارت آلمان به کار مشغول شد. او جوان ترین نخست وزیر رضا شاه بود. وی در دوران پهلوی وزیر و نماینده بود. وی از دانشگاه لوزان در سوییس مدرک حقوق خود را گرفت و رساله ای با عنوان «کلید استقلال اقتصادی، الغای کاپیتولاسیون در ایران» نوشت که هنوز هم اگر کسی به آن مراجعه کند می تواند قفل اقتصاد ایران را بگشاید. وی بعد از بازگشت به ایران در سمت قاضی به قضاوت پرداخت و بعدها وزیر عدلیه شد. وی قوانینی را تدوین کرد که قضات بتوانند بر اساس آن به قضاوت بپردازند. مجموعه قوانینی که وی تدوین کرد عبارت بودند از:
قانون امور حسبی، لایحه قانون کیفر و آیین دادرسی کیفری، جلد دوم و سوم قانون مدنی، قانون تشکیلات دادگستری، قانون استخدام قضات، قانون آیین دادرسی مدنی، قانون اجرای احکام و قانون تعدیل مال الاجاره.
بعد از اینکه متین دفتری به نخست وزیری رسید به دلیل پایین آوردن نرخ لیره استرلینگ انگلستان ظرف نه ماه به زندان افتاد. بعد از تبعید رضا شاه وی مجددا در سال 1326 به صحنه سیاست بازگشت و به عنوان سناتور انتخابی تهران در سال 1328 از مجلس اعتبارنامه گرفت و در لحظه مرگش تا سال 1350 در همین سمت باقی ماند. 

ثبت ملی
این اثر در تاریخ  20 آبان ماه سال 1396 با شماره  31881 به ثبت ملی رسیده است.

دسترسی به خانه متین دفتری
وسیله نقلیه شخصی: خانه متین دفتری در خیابان فلسطین، پایین تر از خیابان جمهوری، نبش کوچه شهید فلاح زادگان (سیمرغ)  واقع شده است.
مترو: با استفاده از خطوط 3 و 4 مترو می توانید در ایستگاه تئاتر شهر پیاده شوید. سپس وارد خیابان ولی عصر شده مستقیم بروید تا به خیابان جمهوری برسید. به سمت چپ مسیرتان را در جمهوری ادامه دهید تا به خیابان فلسطین برسید. در فلسطین به سمت راست بپیچید تا به کوچه شهید فلاح زادگان در سمت چپتان برسید. خانه متین دفتری در این کوچه واقع شده است.
اتوبوس: با اتوبوس های خطوط 276 میدان انقلاب-میدان خراسان و 310 میدان ولی عصر- شهید براری می توانید در ایستگاه فلسطین پیاده شوید که فقط 80 متر با خانه متین دفتری در کوچه شهید فلاح زادگان فاصله دارد.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به خانه متین دفتری

تفریحات نزدیک به خانه متین دفتری

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید